Усі слова мають силу, при цьому написані слова мають силу, яка відчувається довше. Якщо ви написали щось на папері, ви не можете забрати це назад.
Хоч ця книга не є книгою про письмо, існує етикет письма, про який важливо пам'ятати, кожен раз збираючись щось написати. Зрозуміло і очевидно, що ви не хочете нікого образити написаним. Так само ви не бажаєте надати будь-кому докази вашої неорганізованості або ж неповаги до часу адресата (людини, якій ви направляєте, адресуєте написане).
Вдало використовуючи слова, ви можете створити у інших позитивне враження про себе, посилити свій професійний імідж. Розуміння моменту, коли необхідно писати; знання того, як саме скласти діловий лист; коли направляти лист-подяку — усі ці вміння та навички є абсолютно необхідними у роботі будь-якого бізнесмена.
Вам необхідно, щоб написане вами було простим, чітко і ясно сформульованим і, як результат, легкозрозумілим. Вживання неадекватних слів та виразів (надто простих або ж непотрібно "високих"), відсутність чіткої структури в написаному, неохайний вигляд документа вважаються поганими манерами і є виявом низького професіоналізму.
Навіть, якщо адресат не згоден з викладеними вами думками і запропонованими ідеями, він безумовно оцінить ваше вміння чітко, ввічливо спілкуватися. Дуже обережно вибирайте слова, приділяйте максимальну увагу тому, що пишете, використовуйте при цьому усе своє вміння та майстерність — це принесе безсумнівну користь вашій професійній репутації.
КОЛИ ПИСАТИ
Навіть надзвичайно швидкий розвиток технологій, які допомагають спілкуватися, — факсів, комп'ютерів і т. ін. — не може звільнити нас від нескінченного потоку паперів. Очевидно, існує безліч ситуацій, коли письмове спілкування не тільки можливе, а й необхідне. Викладення певних положень на папері робить їх офіційними і постійними/незмінними. Маючи написаний документ, ви можете простежити розвиток подій за тривалий період (підготовка проекту/контракту; розробка тих чи інших пропозицій і т. ін.).
Кожна компанія має свій власний протокол щодо того, коли саме писати документи. У деяких організаціях практично нічого не робиться без написаної документації, в інших — інформація викладається на папері у рідкісних випадках. Не усвідомлення існуючих правил відносно того, коли саме слід писати, може призвести до небажаних ситуацій. Так, якщо у певній організації немає правила викладати на папері основні положення, що стосуються тих чи інших аспектів її діяльності, підготовка подібного документа може бути розцінена співробітниками як певного роду загроза, надзвичайно формальна, а може така, що має юридичну силу. З іншого боку, якщо не викласти на папері певну інформацію, яка у даній конкретній компанії, як правило, фіксується у документах, співробітники можуть розцінити її як таку, що не варта уваги, і тому не діяти відповідно до неї.
Ви повинні знати правила вашої компанії/фірми/установи щодо письмового спілкування та дотримуватися їх.
ОСНОВИ БУДЬ-ЯКОГО ПИСЬМОВОГО ПОВІДОМЛЕННЯ
Незалежно від того, який саме документ ви готуєте, необхідно завжди дотримуватися основних принципів етикету ділового письма:
· Писати лише тоді, коли цього вимагає ситуація. Якщо певне питання можна вирішити по телефону, очевидно, варто так і зробити.
Однак існують певні ситуації, які вимагають письмового спілкування:
- висловлення вдячності/подяки;
- підтвердження телефонної розмови (щоб уникнути можливих непорозумінь);
- уточнення тих чи інших ділових моментів, наприклад, при підготовці контракту або при аналізі певних проблем.
Писати рекомендується у ситуаціях, коли люди потребують часу, а також у тих випадках, коли необхідно вивчити
ситуацію/питання/обставини перед тим, як прийняти рішення чи розпочати дії.
· Намагатися, щоб написане було максимально зрозумілим. Завжди надавайте реальну інформацію; використовуйте
позитивний тон і подавайте документ у максимально вигідній зовнішній формі. Короткі документи є найкращими. Однієї
сторінки, як правило, абсолютно достатньо для більшості ділових листів.
· Поважати час адресата. Непродуманий, неорганізований документ принесе більше шкоди, ніж користі. Перед відправкою
обов'язково відредагуйте написане — викиньте непотрібне, зведіть увесь матеріал у логічну структуру, виділіть, де
необхідно, основні, найбільш важливі положення.
ОСНОВИ БУДЬ-ЯКОГО ПИСЬМОВОГО ПОВІДОМЛЕННЯ
ПІДГОТОВКА ДО НАПИСАННЯ ДОКУМЕНТА
ПИШЕМО ДОКУМЕНТ
МОВА ТА СТИЛЬ ДІЛОВОГО ДОКУМЕНТА
3.5. ДІЛОВІ ЛИСТИ
ВІДПОВІДЬ НА ЛИСТИ
3.6. КОНТАКТИ ІЗ ЗАСОБАМИ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ
ПРЕС-РЕЛІЗ
СПІВПРАЦЯ З ПРЕДСТАВНИКАМИ ЗМІ