1.1. Становлення та розвиток системи банківського нагляду.
1.2. Принципи ефективного банківського нагляду.
1.3. Базельські угоди про капітал.
1.4. Необхідність і завдання банківського регулювання та нагляду в Україні.
1.5. Повноваження Національного банку України з питань фінансового моніторингу діяльності банків.
1.6. Система банківського регулювання та нагляду Національного банку України.
1.1. Становлення та розвиток системи банківського нагляду
Банківський нагляд існує в різних формах понад 100 років, особливого змісту він набув у Сполучених Штатах Америки і країнах Західної Європи. Країни з ринковою економікою усвідомили важливу роль банківського контролю у фінансовому секторі та в загальному економічному зростанні: уряд, державні органи, суб'єкти господарювання, кредитори, вкладники, мають бути переконані в тому, що банківська система країни стабільна; нестабільність банківської системи призводить до краху банків, і як наслідок, до підриву довіри суспільства до фінансової системи у цілому. Банківський нагляд у широкому розмінні є системою, яку використовує уряд з метою гарантування стабільності фінансової системи, її безпеки та здоров'я.
У певних країнах використовують різноманітні способи створення структур, що виконують функцію банківського нагляду, як правило, під егідою центрального банку, міністерства фінансів або незалежного агентства. Наприклад, у Німеччині та Японії створено наглядові структури при Міністерстві фінансів, які тісно співпрацюють із центральним банком (Федеральне відомство з контролю за банками у Німеччині і Бюро банків у Японії). У Франції функціонують три спеціальні структури під егідою Банку Франції і Міністерства фінансів та економіки (Комітет банківської регламентації, Комітет кредитних установ і Банківська комісія з розподілом регулятивно-наглядових повноважень між ними). У США структура банківського нагляду розгалужена, підзвітна Конгресу і не залежить від центрального банку (Федеральна резервна система, Служба контролера грошового обігу при Міністерстві фінансів, Федеральна корпорація зі страхування депозитів, 50 банківських департаментів штатів). У Великій Британії функції банківського регулювання та нагляду виконує Банк Англії.
Особливості організації банківського нагляду в різних країнах наведеш у табл. 1.1.
Інституціональна побудова системи банківського регулювання та нагляду визначається особливостями історичного та економічною розвитку певної країни, традиціями і значною мірою характером банківської системи.
Так, у Великій Британії завдяки відсутності антимонопольного законодавства і жорсткого контролю за злиттям банків був досягнутий високий ступінь концентрації банківського капіталу. Утворилися великі банківські об'єднання з розвинутою мережею філій у
Таблиця 1.1. Особливості організації банківського нагляду у країнах світу
Країна | Основні органи контролю |
Бельгія | Міністерство фінансів; Банківська комісія; Банк Бельгії |
Велика Британія | Банк Англії |
Італія | Міжміністерський комітет з кредитів і збережень (на чолі з міністром казначейства); Банк Італії |
Канада | Бюро нагляду за фінансовими установами |
Німеччина | Федеральне відомство з контролю за банками (при Міністерстві фінансів); Банк Німеччини |
Сполучені Штати Америки | Федеральна резервна система; Служба контролера грошового обігу (при Міністерстві фінансів); Федеральна корпорація зі страхування депозитів; 50 банківських департаментів штатів |
Франція | Комітет банківської регламентації; Комітет кредитних установ; Банківська комісія (усі комітети очолює керуючий Банком Франції) |
Швейцарія | Федеральна банківська комісія |
Японія | Бюро банків (при Міністерстві фінансів); Банк Японії |
країні і за кордоном, які сконцентрували значну частку ресурсів, операцій, безготівкового грошового обігу. Концентрація банківської системи зумовила зосередження функцій банківського регулювання та нагляду в єдиній установі — Банку Англії. У 1998 р. у Великій Британії створюється спеціальна організація з повноваженнями здійснювати нагляд за діяльністю всіх посередників фінансового ринку, тобто банків, страхових та інвестиційних компаній, будівельних товариств тощо.
Інша ситуація склалась у США. Особливості банківського законодавства в цій країні (обмеження концентрації капіталу і підтримання конкуренції на фінансовому ринку шляхом установлення територіальних обмежень на відкриття банками філій) сприяли збереженню децентралізованої і роздрібненої банківської системи. На відміну від Великої Британії, у США збереглося багато дрібних безфілійних банків. Протягом багатьох років створювалася розгалужена система банківського регулювання та нагляду як на федеральному рівні, так і на рівні окремих штатів. Основні структури цієї системи: Федеральна резервна система. Служба контролера грошового Обігу (при Міністерстві фінансів). Федеральна корпорація страхування депозитів і банківські департаменти в урядах штатів.
Отже, у світовій практиці спостерігаються різні моделі інституціоналі, по і побудови системи банківського регулювання та нагляду. Проте дуже важливо, щоб регулятивно-наглядові органи мали всі необхідні повноваження для ефективного виконання поставлених перед ними завдань. Крім того, ці повноваження мають бути передбачені на законодавчому рівні.
До основних повноважень регулятивно-наглядових органів країн з ринковою економікою належать такі:
- регулювання доступу до банківської системи. Це означає можливість, по-перше, визначати певні вимоги й умови, що с обов'язковими для отримання ліцензії на право здійснювати банківську діяльність, і, по-друге, здійснювати нагляд за дотриманням цих вимог та умов;
- забезпечення розумного регулювання діяльності банків, тобто такого, яке, з одного боку, не обмежує їх самостійності в підтримуванні фінансової стабільності, а з іншого — передбачає певні вимоги до банків, наприклад стосовно адекватності капіталу, ліквідності , дотримання нормативів, що регламентують банківські ризики;
- регулярне отримання від банків звітності і проведення інспекційних перевірок у банках;
- застосування заходів примусового впливу щодо проблемних банків, зокрема заборона оголошення і виплати дивідендів, накладення штрафів тощо;
- контролювання неплатоспроможних банків, призначення тимчасової адміністрації в таких банках, призупинення їх діяльності, організація реорганізації та ліквідації таких банків.
Протягом останніх десятиріч система банківського нагляду поступово небувала міжнародного характеру, об'єктивно пов'язаного з інтернаціоналізацією банківської справи.
У 1974 р. при Банку міжнародних розрахунків (Bank for Inter national Settlements, BIS) було створено Комітет з питань банківського нагляду. Територіально Банк міжнародних розрахунків розташований у місті Базель (Швейцарія). Саме від назви міста комітет отримав назву — Базельський комітет. До Комітету з банківського нагляду спочатку входили представники 10 країн — Бельгії, Великої Британії, Нідерландів, Італії, Канади, Німеччини, Сполучених Штатів Америки. Швейцарії. Франції, Японії. Пізніше до них приєдналися Люксембург, Швеція та Іспанія.
У Базельському комітеті з банківського нагляду країни представлені центральними банками або іншими органами, які відповідно до національного законодавства несуть офіційну відповідальність за нагляд.
Комітет з питань банківського нагляду підзвітний Комітету керуючих центральними банками, який щомісяця проводить засідання у Банку міжнародних розрахунків. Так само на постійній основі діє секретаріат Комітету з питань банківського нагляду. У своїй діяльності він керується такими двома кардинальними принципами:
- жодна банківська система не повинна залишатися поза системою банківського нагляду;
— банківський нагляд мас бути надійним.
На початку своєї діяльності Базельський комітет концентрував зусилля на розробці методів удосконалення системи "раннього реагування" на проблеми, що виникають у роботі банків.
Згодом центр уваги перемістився на міжнародне співробітництво — передусім на усунення недоліків у національних системах нагляду, на формування розуміння наглядовими органами в усіх країнах світу важливості банківського нагляду. Поставлені завдання вирішувалися шляхом одночасного застосування трьох основних методів:
— обмін інформацією щодо національних заходів нагляду;
— вдосконалення техніки ефективного нагляду за міжнародними банківськими операціями;
— розробка мінімальних стандартів достатності власного капіталу банку.
На сучасному етапі діяльності Базельський комітет забезпечує систематичне співробітництво країн світу з питань банківського регулювання та нагляду.
На основі дослідження світового банківського досвіду Базельський комітет розробляє директиви та принципи ефективного банківського нагляду. В цілому комітет розробляє лише загальні підходи і загальні стандарти, не втручаючись у процес нагляду в різних країнах (табл. 1.2).
Таблиця 1.2. Директиви Базельського комітету з питань банківського нагляду
Рік | Дії рентний Базельського комітету :і митній, банківського нагляду |
1982 | Керівництво міжнародними кредитами банків |
1983 | Принципи нагляду за іноземними установами банків |
1986 | Управління позабалансовими ризиками банків: наглядовий прогноз |
1988 | Міжнародне наближення оцінки капіталу і стандартів капіталу (Базельська угода про капітал) |
1989 | Ризики в комп'ютерних системах і телекомунікаційних системах |
1990 | Інформаційні потоки між органами банківського нагляду |
1991 | Вимірювання і контроль за ризиками великих кредитів |
1994 | Угода Базельського комітету: ставлення до кредитного ризику, пов'язаного з певними позабалансовими статтями |
1996 | Підхід на підставі внутрішніх моделей до вимог щодо рівня капіталу в умовах ринкового ризику. Нагляд за фінансовими конгломератами |
1996 | Наглядові засади для використання "зворотного тестування" у поєднанні з підходом на підставі внутрішніх моделей до вимог щодо рівня капіталу в умовах ринкового ризику. Нагляд за міжнародною банківською діяльністю |
1997 | Основні принципи ефективного банківського нагляду. Управління процентним ризиком |
1998 | Засади для оцінки системи внутрішнього контролю. Нагляд за фінансовими конгломератами |
1999 | Надійні методи взаємодії банків та установ з великою часткою запозичених коштів. Удосконалення корпоративного управління |
2000 | Надійні методи управління ліквідністю. Принципи управління кредитним ризиком. Наглядове керівництво щодо управління ризиком при здійсненні операцій з іноземною валютою |
2001 | Внутрішній аудит в банках та взаємовідносини органів банківського нагляду з аудиторами. Попередня експертиза клієнтів банків |
2002 | Взаємовідносини органів банківського нагляду та зовнішніх аудиторів банків. Наглядове керівництво щодо роботи з проблемними банками. Управління та нагляд за міжнародними електронними банківськими видами діяльності |
2003 | Надійні методи управління та нагляду за операційним ризиком |
2004 | Міжнародне наближення оцінки капіталу і стандартів капіталу: переглянута концептуальна основа (Базельська угода про капітал П) |
2006 | Основні принципи ефективного банківського нагляду (переглянута версія Основних принципів ефективного банківського нагляду 997 р.). Методологічні роз'яснення до Основних принципів ефективного банківського нагляду |
Основними документами Базельського комітету з питань банківського нагляду є такі: Основні принципи ефективного банківського нагляду та Базельські угоди про капітал.
Основні принципи ефективного банківського нагляду.
Передумови ефективного банківського нагляду.
1.3. Базельські угоди про капітал
1.4. Необхідність і завдання банківського регулювання та нагляду в Україні
1.5. Повноваження Національного банку України з питань фінансового моніторингу діяльності банків
1.6. Система банківського регулювання та нагляду Національного банку України
Основні етапи становлення банківського нагляду в Україні
Організаційна структура банківського нагляду Національного банку України.
Методологічні основи банківського нагляду в Україні.