Сучасне життя насичене великою кількістю небезпечних факторів - хімічних, фізичних, біологічних, фізико-хімічних, які часто негативно впливають на здоров'я людей, всього живого у природі. Різноманітність дій всіх шкідливих чинників - абіотичних, біотичних настільки велика, що часто важко встановити окрему їх дію і тому важливо, щоб кожна людина могла їх вирізняти і вміти самостійно приймати дії захисту від них. Тому головним завданням курсу безпечної життєдіяльності людини є навчити її орієнтуватися у небезпеках, загострити чуття небезпеки.
Проблема безпеки людини у всіх її сферах діяльності дуже складна, комплексна, має глибинний характер. Вона своїми коренями входить у різні структури людського буття - психо-фізіологічні, морально-етичні, світоглядні, релігійно-етнічні, культурні, техніко-технологічні, природні, екологічні проблеми. Проблема безпечної життєдіяльності людини не може бути якісно розв'язана тільки шляхом технологічних інновацій. Для цього потрібні загальнотеоретичні знання принципів безпеки, дії небезпечних факторів, умов їх проявів, що особливо важливо для фахівців.
Саме ці питання розглянуті у підручнику, який складається з десяти розділів, в яких висвітлені теоретичні основи безпеки життєдіяльності - поняття про види небезпек, ризиків, ергономічні аспекти безпечної діяльності людини, надана класифікація небезпек.
Розглянуто джерела забруднень - хімічні, біологічні, фізичні, фізико-хімічні, які шкідливо впливають на здоров'я людини у різних сферах її життєдіяльності - побутовій, виробничій, природній, соціальній. Та основним елементом ергономічної системи є людина, тому подано матеріал про енергоінформаційні, фізіологічні, психічні властивості, без знання яких неможливо свідомо забезпечити безпеку як власну, так і колективну в будь-якій сфері діяльності.
Перший розділ підручника висвітлює історію виникнення науки про ергономічні, ергологічні основи безпечної життєдіяльності людини, її взаємодії з світом техніки, який активно змінює природу та впливає на здоров'я і якість життя людини.
В другому розділі висвітлені основні фактори, принципи безпеки, чинники, що впливають на людину - умови та категорії тяжкості праці.
Третій розділ досліджує проблеми ризиків, як негативних явищ та причини їх проявів, зокрема біоритмів, як внутрішніх факторів ризику в різних професіях.
У четвертому розділі класифіковані види забруднень, їх джерела та впливи на людину. Тут докладно розглянуто проблему радіоактивних випромінювань - дозові межі їх дії та методи захисту від них.
П'ятий розділ присвячений людині - основному елементу ергономічної системи "Людина-машина-середовище". В ньому розглянуто біологію людини - висвітлено її структурно-функціональні, психо-фізіологічні властивості, від яких залежить її безпека в будь-якій сфері діяльності, а отже працездатність. Розглянуто значення нервової системи, вищої нервової діяльності, аналізаторів, системи травлення, кровоносної, лімфатичної, дихальної систем, шкіри, опірно-рухового апарату та обміну речовин у забезпеченні безпечної життєдіяльності людини, здоров'я та тривалого життя як природних систем її безпеки. В цьому розділі розглянуті питання про здоровий образ життя, про надання першої медичної допомоги, про транспортні засоби пересування, комп'ютерні системи, соціально-політичні небезпеки, а також впливи самої людини та суспільства на довкілля і навпаки. Це важливо, бо незнання будови, функцій тіла людини не сприяє свідомій організації безпечної життєдіяльності у всіх сферах життя - природній, побутовій, виробничій, соціальній. Важливими є знання про надання долікарняної допомоги в різних ситуаціях, які виникають у побуті, виробництві, при відпочинку на природі.
Необхідною є інформація шостого розділу про перебування людини в оточуючому середовищі, насиченому небезпечними та шкідливими факторами; знання про безпеку від фізичного насильства над особою, про соціально-політичні, психічні небезпеки - бродяжництво, алкоголізм, наркоманії, проституція, вандалізм, тероризм, які набули широкого прояву в сучасному суспільстві через незнання причин їх виникнення та руйнівної дії на життя людини.
Сьомий розділ присвячений проблемам соціально-політичних небезпек.
У восьмому розділі висвітлені проблеми небезпек життєдіяльності людини в природному середовищі, причини і наслідки екологічних небезпек.
Питання безпеки життєдіяльності в умовах надзвичайних ситуацій розглянуто у девятому розділі. Подана класифікація та загальні характеристики надзвичайних ситуацій, розглянуто причини антропогенних і техногенних аварій, катастроф, природних небезпек у зв'язку безпекою населення в надзвичайних ситуаціях та забезпечення безпеки життєдіяльності в умовах надзвичайного стану і дії в різних умовах.
Десятий розділ досліджує правові та організаційні основи безпеки життєдіяльності, зокрема антропоохоронне право як основу безпеки людини, управління та нагляд за станом безпеки життєдіяльності.
Кожний розділ, підрозділ починається питаннями діючої нормативної програми, що допоможе студенту зосередитися на її вимогах до знань та умінь для забезпечення особистої безпеки та оточуючих людей. Матеріал підручника розрахований на студентів факультетів вищих навчальних закладів, фахівців у сфері безпеки життя, праці і діяльності людини, для вчителів середніх шкіл, викладачів. Підручник містить словник термінів, іменний та предметний покажчики, схеми практичних робіт, що важливо для студентів-заочників при дистанційному навчанні та довідкові матеріали, гнобхідні для їх виконання.
Автор вдячний рецензентам, видавництву, всім хто надав поради, які поліпшили якість викладеного матеріалу.
РОЗДІЛ 1. ОСНОВИ ТЕОРІЇ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА
1.1. Історія виникнення та розвитку теорії безпеки життя та діяльності людини
1.2. Безпека життєдіяльності, як галузь науково-практичної діяльності людини
1.2.1. Державна концепція освіти з напрямку "Безпека життя і діяльності людини"
1.2.2. Структура науки про безпеку життя і діяльності людини
1.3. Предмет вивчення БЖД, її цілі та методи
1.4. Машина - елемент системи "Людина-Машина-Середовище"
РОЗДІЛ 2. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ПРО БЕЗПЕКУ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА
2.1. Чинники, що впливають на безпеку людини