Ефективність систем електронної комерції визначає міру відповідності комерційним потребам її суб'єктів використаних у ній технологій, підходів, моделей і правил. Методики оцінки ефективності Інтернет -проектів базуються на таких показниках роботи як частота відвідування сайта і час, який проводить відвідувач на сайті, кількість відвідувачів.
Критеріями оцінки ефективності електронної комерції є правила, за якими порівнюють значення обраних показників між собою або з певною нормою. При виборі системи показників для оцінки ефективності конкретної форми комерційної операції використовують два підходи:
1. Пошук нових показників ефективності, що безпосередньо пов'язані з технологіями е-бізнесу. При цьому не завжди і не для всіх форм можна визначити показники ефективності.
2. Використання вже відомих показників ефективності комерції, що вимагає оцінки впливу переходу від технологій звичайної комерції до елетронної на ці показники.
Практика е-бізнесу показала, що його ефективність першочергово забезпечується за рахунок мінімізації витрат обігу.
У торгівлі під витратами обігу розуміють сукупність транзакційних витрат (ВТ) та витрат на забезпечення торговельно-технологічного процесу (ВТТ):
ВО = ВТ + ВТТ
Транзакційні витрати охоплюють транспортні витрати, витрати на оплату праці, оренду приміщень, ремонт основних фондів тощо:
ВТ = Впп + Віз + Ввп + Вук + Ввк ,
де Впп - витрати, пов'язані з постановкою проблеми;
В13 - витрати, пов'язані з інформаційним забезпеченням; Ввп - витрати, пов'язані із веденням переговорів; Вук - витрати, пов'язані з укладанням контракту; Ввк - витрати, пов'язані з виконанням контракту.
9.4. Напрями оцінки ефективності електронної комерції
Основними напрямками оцінки ефективності електронної комерції є:
1. економічний;
2. організаційний;
3. маркетинговий.
Кожному з цих напрямів властиві характерні показники, пов'язані один з одним.
Економічні показники слугують для оцінки економічної ефективності обраного варіанта побудови електронної комерції:
де Е - економічна ефективність обраного варіанта побудови системи електронного бізнесу компанії на основі Web-сервера в мережі Internet,
Єф - результат, отриманий за рахунок функціонування системи електронної комерції,
Єре - витрати, пов'язані з розробкою і експлуатацією системи.
Економічна ефективність визначається через основні статті витрат та зниження витрат за рахунок використання системи електронної комерції. У цьому випадку загальні витрати можна поділити на одноразові капітальні витрати і експлуатаційні витрати.
Загальні витрати включають в себе витрати на початковий аналіз і проектування; вартість необхідного устаткування; вартість програмних засобів; вкладення в установку ліній зв'язку; витрати на підготовку і перепідготовку кадрів у випадку, коли окремі функції Web-сервера забезпечуються внутрішніми ресурсами підприємства.
До експлуатаційних витрат належать: заробітна плата персоналу; витрати на допоміжні матеріали; плата за домен; оплата каналів зв'язку; оплата послуг провайдера за доступ до мережі Internet; амортизаційні відрахування; витрати на залучення сторонніх фірм для інформаційної підтримки і дизайн сервера; витрати на рекламу.
Показники щодо організаційних процесів визначають ступінь інтеграції нової інформаційної системи з існуючою та з діяльністю компанії і її бізнес-процесів. Ступінь інтеграції можна розрахувати як відношення кількості функцій, що підтримуються маркетинговою системою на основі Internet до загальної кількості функцій компанії:
Маркетингові показники характеризують ефективність приведення маркетингової програми реалізації і підтримки web -сервера та ефективність використання інструментів web -маркетингу.
Отримані дані можуть бути використані як критерії коригування плану розробки web -сервера, перегляду проведених заходів у межах розробленої маркетингової програми.
Виділяють такі маркетингові показники:
o ефективність різних засобів входу на сервер характеризує ефективність використання різних джерел залучення відвідувачів на сервер і визначається як відношення кількості відвідувачів, що скористалися певним джерелом входу до загальної кількості відвідувань сервера;
o відвідуваність web -сторінок сервера характеризує популярність сторінок сервера. Для кожної сторінки визначається як відношення відвідування сторінки до загальної кількості відвідувань сервера;
o ефективність банерної реклами визначає ефективність кожного рекламного банера та заснована на аналізі контингенту відвідувачів, що під впливом реклами скористалися багером і через нього потрапили на сервер. Визначається як відношення відвідувачів сторінки, де знаходиться банер, до загальної кількості її відвідувачів;
o ефективність залучення відвідувачів сервера (за наявності електронного магазину). Визначається як відсоткове відношення між кількістю відвідувачів, що перейшли до активних дій щодо придбання товарів, і кількістю поодиноких відвідувачів сервера;
o кількість повторних відвідувань характеризує здійснення максимальної кількості повторних відвідувань сервера.
Частина 2 .Практикум
Тема 1. Суть, зміст, значення та тенденції розвитку електронної комерції
Тема 2. Основні категорії Internet та інструментарій електронної комерції
Тема 3. Організація і технологія роботи Internet - магазину
Тема 4. Організація продажу товарів через іnternet-аукціони
Тема 5. Організація оптового продажу товарів та послуг через віртуальні торговельні майданчики
Тема 6. Платежі та розрахунки за товари і послуги в електронній комерції
Тема 7. Організація надання послуг в електронній комерції
Тема 8. Маркетинг та реклама в мережі Internet