Ефективність систем електронної комерції визначає міру відповідності комерційним потребам її суб'єктів використаних у ній технологій, підходів, моделей і правил. Методики оцінки ефективності Інтернет -проектів базуються на таких показниках роботи як частота відвідування сайта і час, який проводить відвідувач на сайті, кількість відвідувачів.
Критеріями оцінки ефективності електронної комерції є правила, за якими порівнюють значення обраних показників між собою або з певною нормою. При виборі системи показників для оцінки ефективності конкретної форми комерційної операції використовують два підходи:
1. Пошук нових показників ефективності, що безпосередньо пов'язані з технологіями е-бізнесу. При цьому не завжди і не для всіх форм можна визначити показники ефективності.
2. Використання вже відомих показників ефективності комерції, що вимагає оцінки впливу переходу від технологій звичайної комерції до елетронної на ці показники.
Практика е-бізнесу показала, що його ефективність першочергово забезпечується за рахунок мінімізації витрат обігу.
У торгівлі під витратами обігу розуміють сукупність транзакційних витрат (ВТ) та витрат на забезпечення торговельно-технологічного процесу (ВТТ):
ВО = ВТ + ВТТ
Транзакційні витрати охоплюють транспортні витрати, витрати на оплату праці, оренду приміщень, ремонт основних фондів тощо:
ВТ = Впп + Віз + Ввп + Вук + Ввк ,
де Впп - витрати, пов'язані з постановкою проблеми;
В13 - витрати, пов'язані з інформаційним забезпеченням; Ввп - витрати, пов'язані із веденням переговорів; Вук - витрати, пов'язані з укладанням контракту; Ввк - витрати, пов'язані з виконанням контракту.
9.4. Напрями оцінки ефективності електронної комерції
Основними напрямками оцінки ефективності електронної комерції є:
1. економічний;
2. організаційний;
3. маркетинговий.
Кожному з цих напрямів властиві характерні показники, пов'язані один з одним.
Економічні показники слугують для оцінки економічної ефективності обраного варіанта побудови електронної комерції:
де Е - економічна ефективність обраного варіанта побудови системи електронного бізнесу компанії на основі Web-сервера в мережі Internet,
Єф - результат, отриманий за рахунок функціонування системи електронної комерції,
Єре - витрати, пов'язані з розробкою і експлуатацією системи.
Економічна ефективність визначається через основні статті витрат та зниження витрат за рахунок використання системи електронної комерції. У цьому випадку загальні витрати можна поділити на одноразові капітальні витрати і експлуатаційні витрати.
Загальні витрати включають в себе витрати на початковий аналіз і проектування; вартість необхідного устаткування; вартість програмних засобів; вкладення в установку ліній зв'язку; витрати на підготовку і перепідготовку кадрів у випадку, коли окремі функції Web-сервера забезпечуються внутрішніми ресурсами підприємства.
До експлуатаційних витрат належать: заробітна плата персоналу; витрати на допоміжні матеріали; плата за домен; оплата каналів зв'язку; оплата послуг провайдера за доступ до мережі Internet; амортизаційні відрахування; витрати на залучення сторонніх фірм для інформаційної підтримки і дизайн сервера; витрати на рекламу.
Показники щодо організаційних процесів визначають ступінь інтеграції нової інформаційної системи з існуючою та з діяльністю компанії і її бізнес-процесів. Ступінь інтеграції можна розрахувати як відношення кількості функцій, що підтримуються маркетинговою системою на основі Internet до загальної кількості функцій компанії:
Маркетингові показники характеризують ефективність приведення маркетингової програми реалізації і підтримки web -сервера та ефективність використання інструментів web -маркетингу.
Отримані дані можуть бути використані як критерії коригування плану розробки web -сервера, перегляду проведених заходів у межах розробленої маркетингової програми.
Виділяють такі маркетингові показники:
o ефективність різних засобів входу на сервер характеризує ефективність використання різних джерел залучення відвідувачів на сервер і визначається як відношення кількості відвідувачів, що скористалися певним джерелом входу до загальної кількості відвідувань сервера;
o відвідуваність web -сторінок сервера характеризує популярність сторінок сервера. Для кожної сторінки визначається як відношення відвідування сторінки до загальної кількості відвідувань сервера;
o ефективність банерної реклами визначає ефективність кожного рекламного банера та заснована на аналізі контингенту відвідувачів, що під впливом реклами скористалися багером і через нього потрапили на сервер. Визначається як відношення відвідувачів сторінки, де знаходиться банер, до загальної кількості її відвідувачів;
o ефективність залучення відвідувачів сервера (за наявності електронного магазину). Визначається як відсоткове відношення між кількістю відвідувачів, що перейшли до активних дій щодо придбання товарів, і кількістю поодиноких відвідувачів сервера;
o кількість повторних відвідувань характеризує здійснення максимальної кількості повторних відвідувань сервера.
Тема 1. Суть, зміст, значення та тенденції розвитку електронної комерції
Тема 2. Основні категорії Internet та інструментарій електронної комерції
Тема 3. Організація і технологія роботи Internet - магазину
Тема 4. Організація продажу товарів через іnternet-аукціони
Тема 5. Організація оптового продажу товарів та послуг через віртуальні торговельні майданчики
Тема 6. Платежі та розрахунки за товари і послуги в електронній комерції
Тема 7. Організація надання послуг в електронній комерції
Тема 8. Маркетинг та реклама в мережі Internet
Тема 9. Організаційно-правове забезпечення електронної комерції. Ефективність електронної комерції