Інформаційні системи і технології на підприємствах - Плескач В.Л. - 7.3. Класифікація СППР

Для СППР нині немає загальноприйнятої вичерпної класифікації. Різні автори пропонують різні класифікації.

На рівні користувача НаеНепзсІтіІег (1999) поділяє СППР на пасивні, активні і кооперативні СППР. Пасивною СППР називається система, яка допомагає процесу прийняття рішення, але не може внести пропозицію, щоб було прийнято рішення. Активна СППР може здійснити пропозицію, яке рішення слід вибрати. Кооперативна дає ЛПР можливість змінювати, поповнювати або покращувати рішення, пропоновані системою, надсилаючи потім ці зміни в систему для перевірки. Система змінює, поповнює або покращує ці рішення і посилає їх знову користувачеві. Процес триває до отримання узгодженого рішення.

На концептуальному рівні Power (2003) вирізняє СППР, орієнтовані на дані (Data-driven DSS, Data-oriented DSS); СППР, орієнтовані на моделі (Model-driven DSS); СППР, орієнтовані на знання (Knowledge-driven DSS); СППР, орієнтовані на документи (Document-driven DSS); СППР, орієнтовані на комунікації і групові СППР (Communications-Driven Group DSS); інтерорганізовані та інтраорганізовані СППР (Inter-Organizational або Intra-Organizational DSS); спеціалізовані СППР або СППР загального призначення (Function-Specific або General Purpose DSS); СППР на базі Web (Web-Based DSS).

СППР, керовані моделями, характеризуються переважно доступом і маніпуляцією з математичними моделями (статистичними, фінансовими, оптимізаційними, імітаційними). Слід зазначити, що деякі OLAP-системи, які дають змогу здійснювати складний аналіз даних, можуть бути віднесені до гібридних СППР, що забезпечують моделювання, пошук і обробку даних.

Керована повідомленнями СППР підтримує групу користувачів, що працюють над виконанням загальної задачі.

СППР, керовані даними, або СППР, орієнтовані на роботу з даними, здебільшого орієнтуються на доступ і маніпуляції з даними. СППР, керовані документами (Document-Driven DSS), управляють, здійснюють пошук і маніпулюють неструктуро-ваною інформацією, заданою в різних форматах. Нарешті, СППР, керовані знаннями, забезпечують рішення задач у вигляді фактів, правил, процедур.

На технічному рівні Power (1997) розрізняє СППР всього підприємства і настільну СППР. СППР всього підприємства підключена до великих сховищ даних і обслуговує менеджерів підприємства. Настільна СППР - це мала система, що обслуговує тільки один комп'ютер користувача.

Залежно від даних, з якими ці системи працюють, СППР умовно можна поділити на оперативні, тактичні і стратегічні. Оперативні СППР призначені для негайного реагування на зміни поточної ситуації в управлінні фінансово-економічними процесами компанії. Тактичні СППР орієнтовані на прийняття рішень для тактичного менеджменту. Стратегічні СППР орієнтовані на аналіз значних обсягів різноманітної інформації, що надходять з різних джерел для стратегічного менеджменту. Найважливішою метою цих СППР є пошук найбільш раціональних варіантів розвитку бізнесу компанії з урахуванням впливу різних чинників, таких як кон'юнктура ринків, зміни фінансових ринків і ринків капіталів, зміни у законодавстві.

Залежно від даних, з якими працюють СППР, вирізняють два основних типи: EIS і DSS. СППР першого типу одержали назву виконавчих інформаційних систем (ВІС). Вони є кінцевими наборами звітів, побудованими на підставі даних із транзакційної інформаційної системи підприємства, що адекватно відображає в режимі реального часу основні аспекти виробничої і фінансової діяльності. Для ВІС характерні такі основні риси:

o звіти базуються на стандартних для організації запитах;

o звіти подаються у зручному вигляді, що включає, разом з таблицями, ділову графіку, мультимедіа тощо;

o орієнтовані на вертикальний ринок, наприклад фінанси, маркетинг, управління ресурсами.

СППР другого типу достатньо глибоко опрацьовують дані, спеціально перетворені так, щоб їх було зручно використовувати у процесі прийняття рішень. Невід'ємним компонентом СППР цього рівня є правила прийняття рішень, які на основі агрегованих даних дають можливість менеджерам компанії обґрунтовувати свої рішення, використовувати чинники стійкого зростання бізнесу компанії і знижувати ризики. Технології цього типу будуються на принципах оперативного аналізу даних.

Класифікація СППР

Залежно від специфіки розв'язуваних задач і використовуваних технологічних засобів процесу створення систем можна виокремити такі СППР: спеціалізовані СППР, СППР-генератори, СППР-інструментарій.

Спеціалізовані (прикладні) СППР призначені для використання кінцевими користувачами. Вони дають можливість індивідуальному ОПР чи колективу ОПР справитись зі специфічною множиною пов'язаних проблем у конкретних ситуаціях.

СППР-генератор - це пакет пов'язаних один з одним програмних засобів (пошуку і видачі даних, моделювання тощо), який дає змогу легко і швидко створювати спеціалізовану СППР. Концептуальна структура СППР-генератора, яка відображає користувацьку позицію, включає п'ять компонент: управління інтерфейсом користувача; управління представленням; управління аналізом; системне управління; управління здобуття даних.

СППР-інструментарій охоплює основну область технології, що використовується для побудови СППР, і відповідає найвищому рівню технологічності. Він надає в розпорядження розробників СППР найбільш потужні програмні засоби, у тому числі спеціалізовані мови, вдосконалені операційні системи, засоби вводу-виводу інформації.

Класифікація СППР
7.4. Архітектура СППР
7.6. Тенденції розвитку СППР
Висновки
Розділ 8. Інтелектуальні інформаційні системи на підприємствах
8.1. Поняття та загальна характеристика інтелектуальних систем
Квазіалгоритми
8.2. Організаційні основи експертних систем
Класифікація експертних систем
Інструментарій створення ЕС
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru