Провідники духовності в Україні - Курас І.Ф. - САМОКИШ (Самокиша) Микола Семенович

Український живописець-баталіст і графік

Народився 25 жовтня 1860 р. у м. Ніжині. У 1879— 1885 рр. навчався в Петербурзькій Академії мистецтв (у майстерні батального живопису). Його конкурсна картина

по закінченні академії »Повернення кавалергардів після атаки під Аустерліцем» (1885) дала художникові право на зарубіжну поїздку. У 1886—1889 рр. М. Самокиш удосконалював майстерність у студії Детайля в Парижі. Після повернення на батьківщину 1889 р. написав кілька картин для Тифліського музею »Оборона Наурської фортеці», »Бій під Авіляром 1877 року». У 90-х роках XIX ст. художник створив серію малюнків, у яких відобразив найдраматичніші епізоди героїчної оборони Севастополя. Ранні роботи майстра засвідчили завершення формування індивідуального художнього стилю з його характерним динамізмом композиції, прагненням поєднати сюжетну основу і пейзаж єдиним настроєм. У 1890 р. М. Самокиша обрано академіком Петербурзької Академії мистецтв.

Був учасником російсько-японської та першої світової війн. Особливо виразні роботи часів російсько-японської війни: »Путіловська сопка», »Після бою. Забутий», »Сутичка роз’їздів». У воєнній тематиці митець продовжував традицію, закладену В. Верещагіним — показував війну як велику трагедію маленької людини — простого солдата.

У1912—1917 рр. викладав батальний живопис у Петербурзькій Академії мистецтв. Уся подальша діяльність майстра пов’язана з Україною. Художник прагнув розширити свій творчий діапазон. У 1901—1908 рр. разом із С. Васильківським працював над монументальними панно для інтер’єрів будинку Полтавського земства. Це були перші роботи художника на тему української історії. Ще один результат творчої співпраці митців — картина »Дума про трьох братів» (1910) за мотивами народних дум та історичних пісень. Великий талант анімаліста продемонстрував в одній з не багатьох картин побутового жанру »Тройка» (1917).

20—30-ті роки були для художника періодом плідної роботи. Він працював над картинами, присвяченими подіям громадянської війни в Україні: »Захист червоного прапора» (1920), »Перехід Червоної армії через Сиваш» (1934), »М. Щорс у бою під Черніговом» (1938). У цих роботах намагався уникнути офіціозної помпезності, характерної для радянського мистецтва тієї доби. У цей час створено й серію великих картин за сюжетами з української історії: »В’їзд Б. Хмельницького в Київ» (1929), »Бій під Жовтими Водами», »Абордаж турецької галери запорожцями» (1930), »Похід запорожців на Крим», »Бій Максима Кривоноса з Ієремією Вишневецьким» (1934) та ін. Ці роботи висунули М. Самокиша в один ряд із найбільшими майстрами батального та історичного живопису в національному мистецтві XX ст.

У 1936—1941 рр. викладав у Харківському художньому інституті.

Вагомий внесок художник зробив у мистецтво графіки. Він оформив один із перших альбомів Т. Шевченка (1889), брав участь у випуску журналу »Українська хата», а також разом з С. Васильківським створив ілюстрації до альбомів »З української старовини» (1900) та »Мотиви українського орнаменту» (1912).

Останні роки життя провів у Криму.

Помер 18 січня 1944 р. у Сімферополі.

СВЄНЦІЦЬКА Віра Іларіонівна
СЕЛЕЦЬКИЙ Петро Дмитрович
СІЧИНСЬКИЙ Володимир Юхимович
СКОРУЛЬСЬКИЙ Михайло Адамович
СЛАСТІОН (Сластьон) Опанас Георгійович
СОКАЛЬСЬКИЙ Володимир Іванович (псевдонім — Дон Дієз)
СОКАЛЬСЬКИЙ Петро Петрович
СОЛОВ’ЯНЕНКО Анатолій Борисович
СТЕПОВИЙ Яків Степанович (справжнє прізвище — Акименко (Якименко))
СТЕФАН
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru