Логістика туризму - Смирнов І.Г. - 3.3. Логістичний потенціал туристопотоку, ресурсної та матеріально-технічної баз туризму

Узгоджувальним показником сталого, збалансованого розвитку туризму в регіоні, країні є логістичний потенціал, який стосовно рекреаційно-туристичних ресурсів означає максимально можливу чисельність відвідувачів (туристів) за певний період часу (рік, сезон, місяць, день), що не зашкодить стану туристичного ресурсу (об'єкта), екологічному навколишньому середовищу, забезпечить необхідний рівень комфорту туристів, не порушить усталений спосіб та умови життя місцевого населення. Слід враховувати, що у разі перевищення логістичного потенціалу логістичних ресурсів виникають різноманітні ризики (від яких, до речі, на сьогодні в Україні ніхто не застрахований), серед яких основними вважають такі: екологічний (погіршення стану навколишнього природного середовища); деструктивний (руйнування туристичного ресурсу (об'єкта); медичний (погіршення самопочуття та здоров'я туристів); охоронний (загострення проблем їх безпеки) тощо. ЛП РТР регіону, країни рекомендують визначати з урахуванням їх поділу на природно-рекреаційні та культурно-історичні (кожен з них, у свою чергу, ще поділяється та має особливості обчислення логістичного потенціалу), а також слід мати на увазі, що логістичний потенціал рекреаційно-туристичних ресурсів регіону можна істотно збільшити за допомогою штучно створених туристичних об'єктів.

Як приклад до останньої тези розглянемо характеристику одного з двох найбільших у США та світі тематичних парків розваг "Діснейворлд"1. Це одна з найбільших туристичних атракцій штату Флорида (у перекладі "Світ Діснея") та Диснеївський туристичний центр № 2, оскільки № 1 розташований у Каліфорнії -- "Діснейленд" ("Земля Діснея1'). Його відкрив У. Дісней у 1955 р. у передмісті м. Анахайм, він мав площу 32 га. "Діснейворлд" створили в 1971 р. уже після смерті У. Діснея (1966), який першим у світовому туризмі розробив та втілив в життя концепцію тематичних парків як нових місць відпочинку. "Діснейворлд" розміщений недалеко від міст Орландо й Тампа, і до нього ведуть декілька шосе загальнодержавного та регіонального значень. Також сюди можна долетіти літаком, власне до міжнародного аеропорту Орландо, звідки "автобуси-човники" доставлять туристів до готелю "Дісней-Ворлд Резорт". Парк розваг має спеціальну угоду з авіакомпанією "Дельта Ейрлайнз", яка є його офіційним повітряним перевізником та має свій офіс в одному з готелів. Щодо перевезення туристів назад до аеропорту Орландо, то "автобуси-човники" на шляху до нього зупиняються біля кожного готелю "Діснейворлду". Парк розваг займає величезну територію, яка поділяється на декілька частин: "Чарівне королівство", "Річкова країна", "Острів відкриттів", "Острів задоволення", "Затока тайфунів", "Ералцентр", а також кіностудія "Дісней - Метро Голдвін Мейєр". їх з'єднує мережа внутрішніх автодоріг Парку розваг, серед яких Ворд Драйв, Буена-Віста Драйв та ін. Кожна частина "Діснейворлду" має декілька готелів, які відповідають найрізноманітнішим уподобанням туристів. Наприклад, у "Чарівному королівстві" розташовані готелі: "Гранд-готель" на пляжі біля озера, "Готель у Полінезійському стилі", "Готель у сучасному стилі", "Готель у примітивному стилі Дикого Заходу", "Готель та табір у примітивному стилі". Біля готелю багато гольфових клубів, де можна замовити гольф-курс. Оплатити перебування в готелях "Діснейворлду" можна за допомогою кредитних карток Амерікен Експрес (офіційна картка Парку розваг), Мастер Кард, Віза, а також власними кредитними картками Діснея. До речі, в Діснейворлді використовують власні "гроші" - долари Діснея (на однодоларовій купюрі зображений Міккі Маус, на п'яти доларовій - "адмірал" Гуфі, на десятидоларовій - Мінні Маус). Цими грошима також користуються в мережі магазинів "Дісней сторз", що розміщені по всій країні. Обмінний курс долара Діснея до долара США становить 1:1. Долар Діснея - "конвертована валюта", отже, її без проблем обмінюють на американські долари за зазначеним вище курсом. Якщо турист живе в готелях Діснейворлду та має готельну картку, він може безкоштовно та без обмежень: користуватися транспортною системою Парку розваг; відпочивати на всіх пляжах та інших рекреаційних зонах Парку, а також плавати у басейнах готелю; користуватися знижками в магазинах і ресторанах. "Діснейворлд" розрахований, насамперед, на дитячий та родинний туризм, тому найголовніші атракції та події тут пов'язані з улюбленими героям мультфільмів У, Діснея. Зокрема, це урочистий парад мультгероїв Діснея; можливість пообідати з Мікі Маусом або іншим персонажем та отримати його автограф; участь у балу, присвяченому ляльці Барбі (остання разом із Кеном - артисти вдягнуті у відповідне вбрання) тощо. Програми та ціни таких шоу відрізняються залежно від віку туристів: дорослі, молодь, діти до трьох років. Останніх на час імпрези можна залишити в спеціальних дитсадках, де за ними наглядатимуть та нададуть їм усі відповідні умови для розваг. Вартість обіду з одним із Маусів досить помірна: 12,95 дол. США для дорослого, 7,95 - для дітей. Можна купити "тур" на перебування протягом 5-7 днів на "Острові задоволення" або в "Чарівному королівстві", але після сьомої години вечора дітям та молоді до 18 років бути тут без батьків не дозволяють.

Окрім зустрічей з Маусами, у "Діснейворлді" пропонують безліч інших розваг, цікавих як для дітей, так і дорослих. Серед них: відвідання "Замку жахів" із фільму "Сутінкова зона"; подорож у спеціальній капсулі "людським тілом", тобто моделлю збільшених у тисячі разів внутрішніх органів людини; участь у спектаклі "Красуня та чудовисько"; катання (спуск) у спеціальному човні через 20 водоспадів у "Вризових горах"; участь у Полінезійському та Тропічному ревю, а також у музичному видовищі з життя американських "піонерів"; похід у зоопарк (120 видів тварин, 250 видів рослин) тощо. Діснейворлд - це ще й "царство торгівлі". За побажанням покупців куплені товари безкоштовно доставляють до готелю або відсилають до міста проживання туриста за помірну плату. Особливо багато магазинів у "Чарівному королівстві" (понад 50) та "Ерсої," (понад 70, причому в кожній крамниці представлено окрему країну з відповідними товарами). А в "Дісней - Метро Голдвін Мейер Студіо" є спеціальний магазин, в якому можна придбати речі, що належали відомим кіноартистам США (Метро Голдвін Мейєр, одна з найбільших американських кінокомпаній), а також різноманітні сувеніри від Уолт Дісней Продакшн. "Діснейворлд" має навіть власний банк - Сонячний банк, в якому пропонують повний перелік банківських послуг, включаючи обмін іноземної валюти. Його відділи та банкомата розміщені в усіх готелях Парку розваг. Є прокатна служба, де можна взяти камеру, авторемонтні та автопрокатні центри, причому "Діснейворлд" має свою автопрокатну фірму. Тут розташована навіть церква, де відбуваються католицькі та протестантські служби. Екскурсійне бюро Парку розваг пропонує чотиригодинні екскурсії, а також УІР-тури. Парк розваг має власний канал "Дісней Ченнел", а також інші канали (майже 70) у кабельній мережі, що обслуговує всі готелі "Діснейворлду". Пропонують також спеціальне обладнання та послуги для туристів з особливими потребами (інвалідів). Загальна кількість відвідувачів досягає декілька десятків тисяч на день та декілька мільйонів за рік (2005 р. - 13 млн). За зразком "Діснейленду" та "Діснейворлду" подібні парки розваг створені в Європі та Азії, наприклад, "Євро Діснейленд" у Парижі, "Токіо Діснейленд" в Японії, "Європа-парк" в Німеччині, "Ліннамякі" у Фінляндії, "Леголенд" у Данії та ін.

Із принципової логістичної моделі сталого розвитку туризму зрозуміло, що її головна складова - потік туристів, які прибувають у місця розташування туристичних ресурсів. Ці потоки дуже різноманітні за складом туристів, їх потребами, маршрутами (дестинаціями), фінансовими можливостями тощо, але в місці споживання туристичної послуги (на туристичному об'єкті) потоки туристів можна визначити за допомогою таких уніфікованих показників, як: 1) потужність туристопотоку (число туристів на певний часу); 2) інтенсивність туристопотоку (кількість туристів за певний період часу); 3) щільність туристопотоку (густота туристів на км2 рекреаційної площі на певний час); 4) ритмічність туристопотоку (його надходження через певні відрізки часу).

Визначаючи логістичний потенціал вхідного потоку туристів у регіон, країну, слід також розрізняти такі його різновиди (див. розділ 1), як проектний, прогнозний і фактичний. Проектний потік туристів - це максимально можлива (допустима) його величина, на нашу думку встановлена за логістичний потенціалом туристичного ресурсу (його слід вказувати в рекреаційному паспорті ресурсного об'єкта). Прогнозний потік туристів виявляється на підставі маркетингових досліджень на черговий рік (а також сезон, місяць, день). Зрозуміло, що він не має перевищувати відповідний проектний потік. Фактичний може відрізнятися від прогнозного, як правило, убік зменшення внаслідок різних форс-мажорних обставин (наприклад, у зв'язку з так званим карикатурним скандалом 10 тис. данців відмовилися від уже запланованих і оплачених турів у Єгипет у лютому 2006 р.).

Розрахунки логістичного потенціалу матеріально-технічної бази туризму здійснимо на прикладі готельних послуг. Показник місткості готельних послуг регіону (міста) визначається загальною сумою інвентарних готельних місць у всіх готелях (Г):

де - місткість готельного ринку.

Місткість готельного ринку поділяється на дві частини - заповнену і незаповнену. Перша (+Мгр) вираховується за сумою зайнятих ліжко-місць (3) у всіх готелях, що утворюють місткість ринку цих послуг:

Незаповнену частину ринку готельних послуг (-Мгр) обчислюють сумою незайнятих ліжкомісць в кожному готелі (//), що утворюють єдиний ринковий простір:

Властивість ринку готельних послуг мати позитивний або негативний попит дає змогу застосовувати індекс попиту (7п), який визначається відношенням заповненої частини (позитивного попиту) та позаповненої частини (негативного попиту) до загальної місткості ринку готельних послуг регіону:

Показник, що перевищує більшу частину ринку готельних послуг у позитивному або негативному попиті, визначатиме становище ринку готельних послуг у регіоні. Подібним чином слід оцінити інші можливості розміщення туристів у регіоні - в санаторіях, пансіонатах, будинках і базах відпочинку, кемпінгах, турбазах, оздоровчих таборах тощо. Це стосується також культурно-пізнавальних та спортивних закладів (будинків культури, музеїв, театрів, басейнів, стадіонів, гральних майданчиків тощо).

3.4. Розгорнута логістична модель і логістичний аудит сталого розвитку туризму
3.5. Застосування логістичного підходу в українському туризмі
Розділ 4. ЛОГІСТИКА РЕСУРСНОЇ БАЗИ ТУРИЗМУ
4.1. Значення ресурсної бази туризму та її логістичної оцінки
4.2. Методика визначення логістичного потенціалу рекреаційно-туристичних ресурсів
4.3. Розрахунок логістичного потенціалу морської пляжної зони
Розділ 5. ЛОГІСТИКА ТУРФІРМИ
5.1. Концепція логістики турфірми
5.2. Стратегія, планування та організаційні форми логістики турфірми
5.3. Вертикальна та горизонтальна інтеграції в туризмі
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru