Інфраструктура товарного ринку - Бєлявцев М.І. - 12.5. Досвід організації лізингових операцій в Україні

Першою подією переходу України до цивілізованого ринку лізингових відносин можна вважати збори членів Європейської федерації національних лізингових асоціацій »Євро-лізинг», які відбулися в жовтні 1997 р. У їх роботі брали участь 278 делегатів з 26 країн, а також представники найбільших банків Європи та США. Рішенням загальних зборів »Євролізингу» Україна була прийнята повноправним членом цієї європейської економічної структури. Членство в »Євролізингу» створило додаткові можливості тіснішої співпраці України з європейськими країнами у сфері лізингу та залучення іноземних інвестицій.

У даний час сфера фінансових послуг в Україні розвинена досить слабо. Це викликано станом банківського кредитування в цілому і проектів зокрема. Реальні терміни здійснення проектів у галузі промисловості, сільського господарства та сфери послуг у цілому становлять від 5 до 10 років. Проте в сучасних умовах тривалі терміни кредитування нереальні. За офіційними даними, в 1999 р., близько 89% всіх кредитів банків було видано на строк до одного року. При цьому обсяг кредитів становив приблизно 5% від ВНП, тоді як у розі инених країнах Європи він складає понад 80%. Одним з інстр /ментів, який широко застосовується в розвинених країнах і сл /жить важливим джерелом кредитування і нових інвестицій, є лізинг.

Еволюція економічних відносин в Україні дозволяє на сучасному етапі розвитку включити в систему господарювання нові інструменти, найбільшою мірою відповідні умовам, що склалися. Одним з таких інструментів і для українських підприємців є лізинг. Саме він на даному етапі є однією з небагатьох реальних можливостей отримання іноземних інвестицій у вигляді сучасного виробничого устаткування. Потреба в ньому велика — у дослідженні, проведеному Світовим банком в 1997 р., попит на лізинг у нашій країні визначений як »потенційно нескінченний».

Проте впровадження лізингової діяльності в Україні є складною проблемою. Перш за все, це пов’язано з тим, що в Україні дуже довго була відсутня приватна власність на основні засоби виробництва.

Дослідження показують, що більшість лізингових операцій в Україні фінансуються за рахунок іноземних суб’єктів (виробників, фінансових та інших видів посередників) і лише незначна частина - за рахунок залучення вітчизняного капіталу. На сьогодні немає реальних схем гарантування і страхування ризиків щодо лізингових операцій, що, по-перше, збільшує вартість

Кількість компаній, що працюють у цій сфері в Україні, нечисленні і більшість з них є членами Всеукраїнської асоціації лізингу »Укрлізинг», утвореної в 1996 р.

За даними асоціації »Укрлізинг» і компанії »Євро-Сиваш>, на сьогодні ринок лізингу в Україні представлений наступними компаніями:

• ЗАТ »Укрдержлізинг»;

• Компанія »Лізинг-Техніка»;

• Компанія »Серго-гамма-лізинг»;

• ЗАТ »Фінансово-лізинговий Дім банку Україна»;

• Компанія »Ханса Лізинг Україна»;

• Компанія »Укрексимлізинг»;

• Українська фінансова лізингова компанія (УФЛК);

• Компанія »Євро-Сиваш»;

• Лізингова компанія »АВАЛЬ-ЛІЗИНГ»;

• Харківська регіональна лізингова компанія »РЕАЛ-БАНК»;

• Концерн »Електрон»;

• Представництво SCANIA;

• Представництво DAF.

Розглянемо умови діяльності деяких з цих компаній.

Лізингова компанія »Євро-Сиваш» утворилася у 1997 р. Особливість цієї компанії в тому, що вона звільнена від сплати ПДВ і митного збору при ввезенні до України промислового устаткування та інших засобів власної лізингової діяльності. Цими пільгами компанія володіє згідно з Законом України »Про деякі питання валютного регулювання й оподаткування суб’єктів Північнокримської експериментальної економічної зони »Сиваш» від 23.02.1996 р.

Компанія надає у фінансовий лізинг транспорт, переробне устаткування для харчової промисловості, медичне, торгове, поліграфічне, будівельне устаткування, засоби комунікації,

TOB »Серго-гамма-лізинг» утворилося в 1997 р. Форма власності - приватна, статутний фонд - 36 тис. грн., власник - Торговий Дім »Серго». Компанія залучає іноземні інвестиції шляхом реалізації перспективних лізингових програм. Головна мета організації - підготовка і сприяння в здійсненні міжнародних лізингових проектів. Практичне здійснення таких програм стало можливим після отримання прав лізингового брокера від декількох західноєвропейських і американських компаній. Основні напрями і можливості TOB »Серго-гамма-лізин"» на сьогодні наступні: лізинг (розстрочка) різного виду устаткування як нового, так і вживаного (сільськогосподарської техніки, устаткування для виробництва віконних і дверних рам і склопакетів тощо) та товарний кредит. Термін лізингу - від 2 до 5 років, аванс - від 10 до 50%, відсоток - від 10 до 30% річних.

Компанія »Укрдержлізинг* утворилася 9 вересня 1998 р. за ініціативою Держінвесту України. Форма власності - колективна. Найбільші акціонери - акціонерна компанія »Держінвест України», акціонерне товариство »Фінанси і кредит», комерційний банк »Фінанси і кредит», страхова компанія »ГАРАНТ-АВТО». Розмір статутного фонду - 64 тис. грн.

Компанія спеціалізується на лізингу автотранспорту, устаткування для зв’язку і телекомунікацій, комп’ютерної техніки, медичного устаткування. Умови лізингу встановлюються індивідуально для кожного лізингоотримувача і залежать від типу устаткування, терміну лізингу, гарантій, що надаються, умов оплати.

Дочірнє підприємство Державного експортно-імпортного банку України лізингова компанія »Укрексимлізинг» утворилася 28 серпня 1997 р. Розмір статутного фонду - 160 тис. грн. Річний оборот - 2243 тис. грн. (без урахування ПДВ). Лізингова компанія »Укрексимлізинг» здійснює лізингову діяльність у банківській сфері, сфері транспорту, сільського господарства і виробництва. Вона співпрацює із зарубіжними представниками банківської техніки і банківського устаткування, постачальниками поліграфічного устаткування, автомобільної техніки і т.д.

На сьогодні у зв’язку з нестабільною економічною ситуацією компанія віддає перевагу проектам з окупністю до 2 років, проте готова розглянути проекти з великими термінами до 5 років. Компанія використовує схеми, що передбачають відстрочення платежу - продаж під заставу, продаж у розстрочку тощо, співробітничає із страховою компанією »АСКА». Компанія також надає клієнтам консультаційні послуги з лізингу.

Дочірнє підприємство »Ханса Лізинг Україна» утворилося 8 вересня 1997 р. Найбільший акціонер - естонський холдинг »Ханса капітал». Розмір статутного фонду - 50 тис. дол. Портфель компанії - за внутрішнім лізингом складає 1200 тис. дол., а за міжнародним лізингом - 35 500 тис. євро. Види діяльності компанії - надання за фінансовим і оперативним (міжнародним і внутрішнім) лізингом транспортних засобів (вантажні автомобілі, мікроавтобуси, легкові автомобілі); продаж у розстрочку та ін. Умови лізингу вантажних автомобілів, мікроавтобусів, легкових автомобілів: передоплата - від 15 до 25%; термін лізингу до 4 років; річний відсоток від 10 до 18%.

Окрім лізингових компаній, на ринку України представлені фонди, які мають право проведення лізингових операцій. За участю Асоціації »Укрлізинг» на території України було організовано 8 регіональних лізингових фондів. З метою розвитку лізингової діяльності в Україні був створений Державний лізинговий фонд (ДЛФ), фінансові ресурси якого формуються за рахунок бюджетних відрахувань.

У лізинговому бізнесі значну роль відіграють банки й утворені ними спеціалізовані лізингові компанії. З перерахованих вище лізингових компаній три з них були утворені банками. Першим банком, який став основоположником становлення ринку лізингових послуг в Україні, став АКБ »Україна». У 1996 р. при ньому був створений Фінансово-лізинговий Дім, оборот якого до останнього часу становив понад 10 млн. грн. Сьогодні в Україні також діє лізингова компанія, заснована в 1992 р. на базі банку »АВАЛЬ» (ЛК »АВАЛЬ-ЛІЗИНГ», м. Миколаїв) і Харківська регіональна лізингова компанія »РЕАЛ-БАНК», створена на базі банку »РЕАЛ».

Відкриття комерційними банками власних лізингових домів, які »в розстрочку» забезпечували бажаючих промисловим устаткуванням, виявилася більш прибутковою справою, і, головне, надійнішою, ніж видавати кредити тим, хто випускав устаткування, яке могло виявитися незатребуваним. На думку експертів, лізингові компанії, створені при банках, мають ряд переваг - як правило, вони є фінансово сильними, оскільки мають доступ до кредитів материнських компаній; використовують регіональну мережу банку, його комунікації, а кваліфікований банківський персонал досить часто надає інформацію щодо кредитної історії клієнта.

До початку 2001 р. найбільш помітними учасниками лізингового ринку були Державний лізинговий фонд, акціонерні товариства »Украгромашінвест» і »Укртранслізинг», ЗАТ »Укрдержлізинг», 16 комерційних компаній, об’єднаних Всеукраїнською асоціацією »Укрлізинг», а також лізингові доми, створені деякими компаніями. З представлених вище лізингових компаній наймогутніший оператор ринку Державний лізинговий фонд (ДЛФ) був створений у 1999 р. для підтримки вітчизняних виробників агротехніки згідно з прийнятою Програмою розвитку сільськогосподарського машинобудування. Він працює за класичною схемою - фінансує виробництво агротехніки, надає її в оренду агрофірмам і фермерам, а також збирає з останніх плату за її оренду, щоб потім повернути гроші виробникам. Передбачалося, що Фонд розпоряджатиметься сумою приблизно 410 млн. грн. Причому, частина засобів повинна була надходити на рахунок структури як борги підприємства агрокомплексу, а частина - за рахунок сплати амортизаційних відрахувань з боку тих, хто взяв техніку в лізинг.

Засобами Фонду вже скористалися Харківський тракторний завод, Південний машинобудівний завод і багато інших. У 1999 р. фонд реалізував за рахунок власних засобів 1488 тракторів ВО »Південмаш», 762 трактори ВАТ »Харківський тракторний завод», понад 100 зернозбиральних комбайнів концерну »Лан» і багато іншої техніки. Проте через несплату клієнтів він заборгував виробникам техніки близько 152 млн. грн.

Успішним прикладом діяльності лізингових домів, створених як дочірні підприємства банків, може служити діяльність сучасного підприємства у формі TOB »Українська фінансова лізингова компанія» (»УФЛК», м. Київ), яке було створене 8 липня 1996 р. Статутний фонд компанії на 1 січня 2000 р. становив 1 500 тис. грн. Основна діяльність компанії направлена на придбання машин, механізмів, технологічних ліній, промислового і сільськогосподарського устаткування тощо. Значну частину в діяльності TOB »УФЛК» займають операції з оновлення та модернізації рухомого складу залізниць України. TOB »УФЛК» є лізинговою компанією, що найбільш динамічно розвивається в Україні. При виборі партнерів і устаткування основна увага приділяється вирішенню питань зменшення ризику невиплат лізингових платежів і стабільності фінансового стану лізингоотримувачів. У 1998 р. компанією був реалізований проект з передачі в оперативний лізинг комплексів устаткування для миття автомобілів, реалізовані договори з продажу в розстрочку понад 25 установок для млинів українського виробництва, а також іншої техніки. Впродовж 1997-1999 рр. у TOB »УФЛК» надійшло понад 900 заявок на лізинг. Компанія прийняла до розгляду понад 20 перспективних лізингових проектів. TOB »УФЛК» має контакти з рядом провідних європейських виробників і постачальників, а також країн СНД і вітчизняних виробників транспортних засобів, технологічного устаткування, сільськогосподарської техніки. Співпраця з великими західними фірмами-виробниками дозволяє використовувати схему сумісного фінансування проектів і запропонувати своїм клієнтам умови (терміни і процентні ставки) на рівні зарубіжних стандартів.

За розрахованим прогнозом розподілу лізингових послуг з галузей економіки України в 2001-2002 рр. на транспорт повинно було припадати близько 21% загального обсягу лізингових операцій. Така ситуація на лізинговому ринку транспортних засобів пояснюється низкою причин, а саме:

1) високим рівнем зносу транспортних засобів;

2) політикою розширення транспортних послуг, що проводиться. Як свідчать статистичні дані, сьогодні приблизно 90% вітчизняних внутрішніх перевезень здійснюється автомобільним транспортом. Основну роль при цьому відіграють автотранспортні підприємства, кількість яких досягає 3600.

Програма розвитку транспорту передбачає:

• розвиток міжміських автомобільних перевезень;

• збільшення обсягів міждержавних перевезень;

• збільшення надходжень засобів до державних і місцевих бюджетів за рахунок збільшення міждержавних транспортних послуг і транзиту.

При цьому на транспорт припадає незначна частина кредитів, які надаються комерційними банками;

3) перевагами операцій з передачі в лізинг транспортних засобів. Ці переваги полягають в наступному:

• немає необхідності здійснювати додаткові витрати на пусконалагоджувальні та монтажні роботи;

• одержані на умовах лізингу автомобілі відразу приносять дохід підприємству;

• при міжнародних перевезеннях фрахтові платежі за транспортування вантажів здійснюються в іноземній валюті, причому рентабельність таких перевезень є достатньо високою. Крім того, перевізники намагаються підтримувати хорошу репутацію серед замовників, експедиторських фірм і отримувачів вантажів. А це зменшує ризик неотримання лізингових платежів для лізингодавця;

4) в сучасних умовах основним завданням для вітчизняних фірм-виробників автотранспортних засобів стало збереження виробництва і його розширення в допустимих межах. Не маючи можливості продавати свою продукцію неплатоспроможним споживачам, вони освоюють альтернативні шляхи Ті реалізації, і зокрема, лізинг;

5) наявність певного досвіду щодо лізингу транспортних засобів з часів Радянського Союзу, коли необхідно було купувати в зарубіжних країнах дороге промислове устаткування або транспортні засоби. На основі лізингових угод одержували устаткування такі структури, як »Совфрахт», »Автоекспорт», »Трактороекспорт», »Аерофлот», »Совтрансавто».

Ці умови сприяли як появі українських лізингових фірм, які спеціалізувалися на наданні на умовах лізингу транспортних засобів, так і потраплянню на український ринок зарубіжних інвесторів. Характеристика іноземних операторів лізингового ринку наведена в таблиці 12.4.

Сьогодні лізингові компанії України розширюють зв’язки з фірмами-виробниками і постачальниками Німеччини, Австрії, Італії, Чехії, Польщі, Словаччини, країн СНД тощо, що дає можливість вирішувати питання постачання з лізингу транспортних засобів і устаткування.

Лізинг міг би допомогти здійснити необхідну структурну перебудову економіки України у бік енергозбереження, як це відбулося з економікою США після енергетичної кризи 1974-1975 рр.

Україна за допомогою лізингу може підняти свою авіапромисловість, виходячи з того, що тепер повітряні вантажі - найбільш прибуткові, і що держава володіє якнайкращим у світі вантажним літаком АН-225 »Мрія», має зручне геополітичне положення, що дозволяє контролювати вантажні перевезення за напрямами: Західна Європа - Далекий Схід.

Сьогодні на ринках України пропонується достатня кількість механізованої техніки. Проте єдиною формою оплати для більшості підприємств є лізинг. Значний інтерес в ділових колах України викликав почин корпорації УФГ (Український Фонд Гарантій) зі створення в Україні міжнародної лізингової компанії, яка постачатиме сучасне західне устаткування. її послугами, перш за все, користуватимуться сільськогосподарські виробники та працівники переробної харчової промисловості.

Стрімкий розвиток лізингового бізнесу визначено його потенційними можливостями з перерозподілу фінансових ресурсів; прискорення науково-технічного прогресу; забезпечення збуту машин і устаткування. В Україні існують великі потреби у вітчизняному й іноземному капіталі, обумовлені високим ступенем зносу основних фондів. Так, загальний попит на інвестиції становить понад 50 млрд. дол. США. При цьому потреби металургії складають 7 млрд. дол., машинобудування - 5,1 млрд. дол., транспорту - 3,7 млрд. дол. Проте, в даний час частка лізингу в загальному обсязі інвестицій в Україні становить близько 3% (для порівняння - в розвинених країнах ця цифра становить 80%).

Незважаючи на багато перешкод, популярність оренди майна, зокрема на умовах лізингу, в Україні збільшується. За даними Всеукраїнської асоціації лізингу »Укрлізинг», обсяг інвестицій за період 1998-2000 рр. виріс на 28-30% і становив майже 850 млн. дол. (у 1998 р. цей обсяг знаходився на рівні 660 млн. дол., в 1999 р. - 780 млн. дол). Разом з тим, необхідно відзначити, що весь обсяг збільшених інвестицій не перевищує 10-12% від усього попиту на них у промисловості України за лізинговими схемами.

Контрольні питання

1. Розкрийте зміст лізингу як ефективної форми оренди та збуту готової продукції.

Таблиця 12.4

Перелік іноземних операторів лізингового ринку

ФірмаРік виходу на ринок УкраїниТермін лізингу, роківАванс, %Періодичність платежів, міс.Річний лізинговий відсотокОсобливі умови
Мерседес-Бенц19943-4,52037-12Відстрочення першого лізингового платежу на б міс, потрібна гарантія
СКАНІЯ199342036,61Лізингова операція підлягає затвердженню шведськими офіційними органами, гарантія необов’язкова
ДАФ199343037-8При вартості операції до 168 млн. ОМ гарантії надає уряд Нідерландів, більше - авансовий платіж зменшиться до 15% і потрібна гарантія надійного банку
Вольво1997до 515-201,34.5-6Наявність альтернативних варіантів для укладення операцій
Інтернешнл19973-415-30313-16Знижки на замовлення, яке перевищує 10 автомобілів

2. Які причини викликали появу лізингу в країнах з розвиненою ринковою економікою?

3. Перерахуйте основні форми лізингу.

4. Вкажіть переваги лізингу для його учасників.

5. Розкрийте механізм лізингової операції з ілюстрацією лізингової взаємодії основних учасників орендного договору.

6. Наведіть основні формули розрахунку лізингових платежів.

Розділ 13. ПЕРСОНАЛЬНИЙ ПРОДАЖ
13.1. Суть і завдання персонального продажу товарів
13.2. Основні етапи ефективного персонального продажу та їх зміст
13.3. Залучення, відбір і організація роботи торгових агентів для здійснення персональних продажів товарів
Список літератури
ВСТУП
Розділ 1. ІНФРАСТРУКТУРА ТОВАРНОГО РИНКУ: ПОНЯТТЯ ТА ОСНОВНІ ЕЛЕМЕНТИ
1.1. Сутність інфраструктури товарного ринку
1.2. Характеристика основних елементів інфраструктури сучасного товарного ринку
1.3. Функції елементів інфраструктури та їхні особливості за економічних умов, що сформувалися в Україні
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru