Для теорії міжкультурного менеджменту широке визнання отримали культурні виміри Ф. Тромпенаарса. У своїй теорії він визначає шість культурних вимірів, серед яких важливими для міжкультурного менеджменту є лише п'ять. Вчений протягом 10 років вивчав анкети більш ніж 15000 менеджерів із 28 країн. Становище кожної країни щодо кожного з цих вимірів визначено на основі аналізу відповідей якнайменше 500 менеджерів [68, р. 49].
Культурні виміри Ф. Тромпенаарса:
1. Універсалізм / партикуляризм (конкретність) - соціальні проти особистих обов'язків.
2. Індивідуалізм / колективізм - особистісні потреби на противагу цілей групи.
3. Нейтральні відносини / афективні - емоційна орієнтація у стосунках.
4. Специфічні відносини / дифузні - рівень втягнення у відносини.
5. Результат / спостереження - узаконення влади і статусу.
2.3.12. В чому особливості культурного виміру "універсалізм/ партикуляризм (конкретність)"?
Згідно зі ступенем готовності дотримуватись законів або знаходити основу для їх порушення, Ф. Тромпенаарс розділив національні культури на універсальні і партикуляристські (конкретні).
В культурах, де панують універсальні істини, традиційною є висока законослухняність.
У конкретних культурах традиційним є пошук причин і моральних виправдань для порушення правил.
Універсалізм означає, що основні ідеї та традиції можна застосувати скрізь без модифікацій. Партикуляризм передбачає, що обставини диктують, як потрібно використовувати ідеї і традиції.
Як приклад цього виміру в сфері бізнесу можна навести те, яку роль відіграють контракти в різних культурах (табл.2.1). В універсалістських культурах вони є способом життя, а в партикуляристських процес їх укладання базується на стосунках з людьми, які відіграють важливу роль у поліпшенні стану справ країни.
Таблиця 2.1. ХАРАКТЕРНІ РИСИ УНІВЕРСАЛІЗМУ / ПАРТИКУЛЯРИЗМУ [9, С. 67]
Універсалізм | Партикуляризм |
Базується, переважно, на правилах, а не на відносинах | Базується, переважно, на відносинах, а не на правилах |
Готовність до укладання юридичних контрактів | Є тенденція до зміни юридичних контрактів |
Заслуговують довіри ті, хто дотримуються слова або виконують контракт | Заслуговують довіри ті, хто цінує зміну обставин |
Існує лише одна правда або реальність | Існує кілька перспектив для кожного учасника |
Справа є справа | Розвиток відносин |
Непорозуміння між бізнесменами-універсалістами і бізнесменами-партикуляристами можуть виникнути через ступінь довіри одного до одного. Універсалісти вважають, що партикуляристам довіряти не можна, бо вони завжди допомагають своїм друзям, а партикуляристи переконані, що універсалістам не можна довіряти, бо вони не допомагатимуть навіть друзям.
Список ділових культур універсальних істин очолюють Канада, США, Англія і Скандинавські країни. У країнах Азії і Латинської Америки, Південної і Західної Європи переважає ділова культура конкретних істин. На цьому ж полюсі розташовані країни СНД.
2.3.13. В чому особливості культурного виміру "індивідуалізм проти колективізму"?
Найчастіше в управлінській практиці використовується культурний вимір, що можна визначити як індивідуалізм проти колективізму. Він також є одним з найважливіших вимірів відмінностей між культурами. Суть його полягає в тому, як індивід визначає свою позицію: вважає себе незалежною особистістю або членом групи. Цей вимір також є основним у дослідженні Г. Хофстеде.
У колективістських суспільствах є багато груп, з якими особи ідентифікують себе. Це може бути профспілка, сім'я, нація, корпорація, релігія, професія або державний апарат. Так, французи ідентифікують себе найчастіше з Францією, сім'єю; японці - з Японією, корпорацією; населення колишніх країн соціалістичного табору - з комуністичною партією.
На міжнародний менеджмент значно впливають індивідуалістичні або колективістські преференції в межах різних країн (табл. 2.2).
Таблиця 2.2. ХАРАКТЕРНІ РИСИ ІНДИВІДУАЛІЗМУ / КОЛЕКТИВІЗМУ
Індивідуалізм | Колективізм |
Частіше використовується "я" замість "ми" | Частіше використовується "ми" замість "я" |
Під час переговорів рішення у типовому випадку приймається на місці представником організації | Під час переговорів рішення у типовому випадку передається делегатом до організації |
Досягнення здійснюються самостійно на основі особистої відповідальності | Досягнення здійснює група, що передбачає спільну відповідальність |
Відпустки проводять парами або навіть наодинці | Відпустки проводять у організованих групах або великою сім'єю |
2.3.15. В чому особливості культурного виміру "специфічні проти дифузних відносин"?
2.3.16. В чому особливості культурного виміру "результат проти спостереження"?
2.3.17. В чому особливості культурних вимірів Г.Хофстеде?
2.3.18. В чому особливості культурних вимірів країн Сходу за Г.Хофстеде?
2.4. Соціально-культурне середовище міжнародного маркетингу
2.4.1. Чим визначено культурну складову ефективності підприємницької політики?
2.4.2. Чим визначено ефективність міжкультурного менеджменту ?
2.4.3. Які особливості вивчення субкультури в міжнародному маркетингу?
2.4.4. Як визначити вікову субкультуру?