В умовах розширення масштабів обігу товарів і послуг у сфері торгівлі, зростання кількості суб'єктів ринку, демонополізації та посилення конкуренції у внутрішній торгівлі, інтеграції цієї сфери в міжнародні зв'язки особливого значення набуває організація як упорядкована структура і цілеспрямована організаційна діяльність.
Саме раціональна організація, організаційні відносини, активні дії організуючої спрямованості виступають нині вагомим чинником ефективного функціонування торгівлі як системи. Тому засвоєння глибинних теоретичних засад організації торгівлі і вивчення узагальненого вітчизняного і зарубіжного практичного досвіду стає гострою необхідністю для майбутніх фахівців торговельної сфери.
Однак в Україні організація торгівлі як самостійна галузь знань тільки формується, і поки, на жаль, бракує відповідного сучасного підручника. Використання радянських підручників, безсумнівно уже недоцільно. Що стосується іноземних підручників, то вони розглядають організацію торгівлі в умовах зрілої економіки з урахуванням особливостей, відмінних від наших сьогоднішніх.
Отже, постає потреба систематизації знань про організацію торгівлі, їх акумулювання й оформлення у фундаментальному підручнику. Авторами даної праці здійснено спробу вперше в Україні із сучасних позицій викласти цілісну систему знань щодо організації торгівлі в академічному підручнику.
У пропонованому виданні віддзеркалені нові теоретичні положення і наукові підходи, які базуються на теоріях систем та організації, розглядаються сучасні концепції і тенденції, наукові обґрунтування організаційних структур і моделей, розкриті закони і принципи організації, умови їх реалізації, єдність структури і організаційних процесів, суть і зміст синергетики в організації торгівлі. Висвітлені також теоретичні і практичні напрацювання зарубіжних авторів — дослідників організації торгівлі.
З достатньою глибиною в підручнику розкрито характер, зміст і особливості організації торговельно-оперативних процесів у оптовій і роздрібній торгівлі, спрямованість організаційної діяльності на підвищення соціально-економічної ефективності підприємств і організацій торгівлі.
Організаційне забезпечення торговельно-оперативних процесів розглядається в органічній єдності і взаємозв'язку з організацією торговельно-технологічних процесів, їх раціоналізацією і розвитком на інноваційній основі.
Окремий розділ підручника присвячено регулюванню і контролю діяльності підприємств торгівлі, нормам і правилам торговельного обслуговування, порядку заняття торговельною діяльністю.
Отже, головна ідея, яка пронизує зміст підручника, полягає в тому, що фактор організації є визначальним у структурній перебудові торгівлі, диверсифікації торговельної діяльності оптимізації структур, активізації суб'єктів ринку, реалізації функцій торгівлі.
Підручник призначений насамперед для студентів, котрі навчаються за спеціальностями торговельно-економічного профілю. Він боже бути корисний також для менеджерів, маркетологів, магістрів, аспірантів, спеціалістів і керівників у сфері товарного обігу.
Це видання, яке вперше побачило світ, безперечно, не претендує на вичерпне висвітлення всього різноманіття питань організації торгівлі, а тому автори заздалегідь висловлюють подяку за зауваження і пропозиції, які обов'язково будуть ураховані під час подальшого вдосконалення підручника.
1.1. Поняття організації торгівлі
Поняття організації
Організація торгівлі
1.2. Організація торгівлі як навчальна дисципліна та її еволюція
Етапи дисципліни
Необхідність вивчення дисципліни
1.3. Функції і завдання дисципліни "Організація торгівлі"
Функції, завдання дисципліни
1.4. Зв'язок з іншими дисциплінами