Глибина, сутність організації торгівлі може бути розкрита через її зміст, який виявляється в єдності структури й організаційних процесів.
Структура торгівлі містить елементи, організаційні відносини, зв'язки і взаємодію. Крім того, структура торгівлі як соціально-економічна система багатогранна і включає господарську, функціональну, управлінську, технологічну, соціальну, територіальну та інші види структур. При цьому модель системи формують три структури: господарська, функціональна й управлінська. Зовнішньо така модель виражається в організаційній побудові, точніше, в організаційній структурі торгівлі.
Основними елементами організаційної структури слід вважати:
• торговельні об'єкти, торговельні підприємства, (їх підрозділи), об'єднання, організації;
• підсистеми торгівлі: галузеві, функціональні, відомчі, територіальні та ін.;
• управлінські органи, підрозділи, служби.
Органічними компонентами організаційної структури торгівлі виступають також сукупність відносин і зв'язків. Найбільш характерними для торгівлі є:
- організаційні, управлінські, економічні, соціальні та технологічні відносини;
- господарські, економічні, зовнішньоекономічні, інтеграційні та коопераційні зв'язки.
Система відносин й зв'язків підтримує постійну взаємодію елементів структури торгівлі. При цьому взаємодія елементів може бути пряма і опосередкована.
У найбільш загальному вигляді організаційна структура торгівлі може бути зображена схематично (рис. 2.2).
Рис. 2.2. Організаційна структура сфери торгівлі
Як видно з рис. 2.2, організаційну структуру торгівлі становлять чисельні об'єкти торгівлі, різні підсистеми, структура управління і контролю. До організаційної структури слід віднести також об'єкти інфраструктурного обслуговування, які належать безпосередньо торгівлі. Усі елементи організаційної структури взаємопов'язані і взаємодіють між собою.
Організаційна структура виступає важливою, але не єдиною складовою організації торгівлі. До її змісту належать також організаційні процеси, або організаційна діяльність. Під організаційною діяльністю слід розуміти сукупність форм, методів, прийомів та засобів організаційного характеру, які використовуються для організаційного забезпечення функціонування та розвитку торгівлі.
Жодна функція торгівлі не може бути ефективно реалізована без належної організації. Тому за своїм змістом організаційна діяльність в торгівлі складна і багатоаспектна. Вона охоплює як прості торгівельні операції, так і складні процеси оперативного, торгово-технологічного, комерційного, економічного, управлінського характеру.
Сукупність організаційних дій на всіх ієрархічних рівнях у торгівлі може бути зведена до такого переліку укрупнених напрямків:
• створення нової організаційної структури;
• перебудова, реформування, вдосконалення існуючої організаційної структури;
• організаційне забезпечення успішного функціонування організаційної структури та її гармонійного розвитку;
• вдосконалення організаційних відносин і зв'язків;
• підвищення ефективності взаємодії елементів організаційної структури;
• організація операцій, процесів, робіт та їх оптимізація;
• диверсифікація торговельної діяльності;
• організаційний аналіз і організаційне проектування;
• організація взаємодії елементів організаційної структури з суб'єктами поза межами системи;
• інтеграція організаційної структури торгівлі на різних рівнях у зовнішнє середовище.
Схематичну організаційну діяльність у сфері торгівлі подано на рис. 2.3.
Організаційна діяльність має чітку спрямованість і свої особливості, які полягають у специфіці цілей, організаційних механізмів, характері дій, їх масштабності, кінцевих результатах. Разом з тим на практиці вона перетинається і доповнюється з управлінською діяльністю, зберігаючи при цьому свій зміст і характер як самостійний від діяльності.
Синергічний ефект
Умови і механізми синергізму
2.4. Закони організації
2.5. Основні принципи організації в торгівлі
Загальносистемні принципи
Принципи організаційної побудови
Принципи організації процесів
РОЗДІЛ 3 ОРГАНІЗАЦІЙНІ МОДЕЛІ В СИСТЕМІ ТОРГІВЛІ
3.1. Загальна характеристика торгівлі як системи