Робота з формування асортименту товарів у магазинах повинна, як правило, закінчуватися розробкою для них обов'язкових асортиментних переліків, передбачених "Порядком заняття торговельною діяльністю і правилами торговельного обслуговування населення".
При розробці асортиментних переліків керуються такими загальними вимогами:
- мати в магазинах якнайширший асортимент товарів, який допускається наявністю обігових коштів, обсягом товарообігу і нормативами товарних запасів, з включенням при цьому в асортимент випадкових товарів, що не відповідають призначенню і профілю магазину;
- надавати, асортименту товарів необхідну стійкість і одночасно певну гнучкість, пристосовуючи його до змін попиту населення, сезонних коливань тощо;
- забезпечувати за допомогою відповідного підбору товарів умови для зростання товарообігу і підвищення ефективності роботи магазинів.
Установлений для кожного магазину асортимент товарів піддається постійним змінам під впливом виробництва товарів і купівельного попиту населення. Тому необхідно систематично вивчати ці зміни й ураховувати їх для того щоб вчасно вносити необхідні корективи в обов'язкові асортиментні переліки магазинів. При цьому одні товари можуть бути виключені з обов'язкового асортиментного переліку, інші — включені до нього.
Ураховуючи динамічні зміни попиту населення й умов діяльності підприємств для магазинів (споживчих комплексів у великих магазинах), рекомендується розробляти поточні і довгострокові асортиментні переліки. Поточний перелік визначає асортиментний набір товарів на найближчий період виходячи з наявності обігових коштів, товарних ресурсів і асортименту товарів, що випускається промисловістю. Довгострокова модель асортименту передбачає повне задоволення попиту населення в товарах даного споживчого призначення з урахуванням розширення виробничого асортименту товарів.
Проект асортиментного переліку розробляють компетентні працівники магазину — завідувачі комплексів (відділів, секцій), товарознавці, досвідчені продавці-консультанти з залученням маркетологів. Асортиментний перелік магазину затверджує його керівництво.
Розроблення для магазинів обов'язкових асортиментних переліків товарів сприяють кращому задоволенню попиту покупців, підвищенню відповідальності окремих торгових працівників за постійну наявність у продажу необхідних населенню товарів.
Оцінка асортименту товарів
У процесі торгівлі передбачається управління товарною номенклатурою з метою забезпечення обов'язкової повноти асортименту в межах товарних груп, стійкості і своєчасної пропозиції. Управління асортиментом товарів пов'язано з його кількісною оцінкою, яка здійснюється за допомогою коефіцієнтів повноти і стійкості (стабільності) асортименту.
Коефіцієнт повноти асортименту характеризує відповідність фактичної наявності товарів на торговому підприємстві в момент перевірки затвердженому обов'язковому асортиментному переліку і розраховується за формулою:
де Кn — коефіцієнт повноти асортименту магазину на конкретну дату;
Nф — фактична кількість різновидів товарів у момент перевірки;
Na — кількість різновидів товарів, передбачена обов'язковим асортиментним переліком.
Оскільки на повноту асортименту товарів у магазинах впливає багато часто випадкових факторів, для нівелювання їх впливу і більш правильної оцінки асортименту використовують коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту, який характеризує безперебійну наявність у продажу товарів, передбачених асортиментним переліком магазину, і розраховується за формулою
де Ке — коефіцієнт стабільності асортименту;
N1, N2,…, Nn — фактична кількість різновидів товарів у момент окремих перевірок;
Nа — кількість різновидів товарів, передбачена обов'язковим асортиментним переліком;
n — кількість перевірок.
Коефіцієнти повноти і стійкості асортименту можна розраховувати як по всьому товарному асортименту, так і по асортименту окремих товарних груп чи споживчих комплексів. При цьому враховують тільки товари, що передбачені для магазина обов'язковим асортиментним переліком.
Аналіз розрахованих коефіцієнтів дозволяє оцінити роботу з формування асортименту, прийняти оперативні рішення щодо поліпшення комерційної роботи цих підприємств. Дані матеріали можна також використовувати при преміюванні окремих працівників підприємств.
ПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ
1. З якою метою здійснюється вивчення попиту населення в торгівлі?
2. Які методи вивчення попиту використовуються в роздрібних торговельних підприємствах?
3. Чим визначається стратегія асортиментної політики роздрібних торговельних підприємств?
4. Як обґрунтовуються межі спеціалізації підприємств?
5. Які чинники впливають на побудову асортименту товарів у магазинах?
6. Яких принципів необхідно дотримуватися при формуванні асортименту товарів у магазинах?
7. Який порядок формування асортименту товарів у магазинах?
8. За якими ознаками здійснюється групування асортименту товарів народного споживання?
9. Що являє собою обов'язковий асортиментний перелік товарів для магазину, який порядок його розробки і затвердження?
10. Якими показниками можна оцінити повноту і стійкість (стабільність) асортименту товарів, як розрахувати ці показники?
17.1. Класифікація форм і методів роздрібного продажу товарів
Суть форм і методів продажу
Магазинна форма продажу
Позамагазинні форми продажу
Особливі форми продажу
17.2. Магазинні методи продажу товарів: зміст, організація, ефективність
Продаж товарів через прилавок обслуговування
Організація продажу товарів за методом самообслуговування
Інші методи продажу товарів у магазинах