У напрямку концепції сталого розвитку розвивається концепція екологічного маркетингу, яка полягає в орієнтації виробництва і збуту на задоволення екологічно орієнтованих потреб і запитів споживачів, створення і стимулювання попиту на екологічні товари (вироби або послуги) - економічно ефективні та екологічно безпечні у виробництві та споживанні з урахуванням різних інтересів суб'єктів ринку.
Часовий період розвитку концепції екологічного маркетингу - кінець ХХ століття і початок XXI століття, концепція ринку - екологічна, ключова ланка - екологічна безпека і раціональне природокористування, рівень дії - людська цивілізація і природа, відображення в організаційно-штатній структурі фірм серйозної уваги до питань охорони навколишнього середовища і раціонального використання природних ресурсів - введення посади віце-президента з екологічної безпеки, посади менеджера з екологічної політики.
Екологічний маркетинг - це розробка і створення методів просування і реалізації екологічно безпечної продукції або послуги. Одна з цілей екологічного маркетингу полягає в тому, щоб забезпечити баланс інтересів економіки та охорони навколишнього середовища.
Одне з найбільш повних визначень поняття "екологічний маркетинг" запропоновано Альфредом Ендресом в його роботі "Економіка навколишнього середовища. Введення": екологічний маркетинг - особливий вид людської діяльності, спрямованої на задоволення потреб за допомогою обміну, але не зачіпає екологічної рівноваги навколишнього природного середовища і не впливає на стан здоров'я суспільства.
Найбільш вдалим є визначення Садченко Є.В., в якому екологічний маркетинг розглядається як логічне розширення класичного маркетингу на принципах екологічної нешкідливості: екологічний маркетинг - це функція управління, яка організує і спрямовує діяльність підприємств (організацій), яка пов'язана з оцінкою і перетворенням запитів споживачів в екологічно орієнтований попит на товари та послуги, що сприяють збереженню якісного і кількісного рівня основних екосистем, задовольняють потреби як окремих особистостей, так і організацій або суспільства в цілому.
В таблиці 11.1 наведено основні з існуючих визначень поняття "екологічний маркетинг".
Мета екологічного маркетингу - створення таких економічних умов для підприємства, організацій (фірм, компаній), при яких вони будуть зацікавлені в модернізації технологій виробництва й прагнути раціонально використовувати, зберігати й відновлювати природно-ресурсний потенціал регіону (або компенсувати суспільству збиток, якщо вони його завдають). Екологічний маркетинг спрямований на стимулювання виробника до створення й поширення екологічно безпечних товарів і послуг, сполучення економічних і екологічних інтересів суспільства.
Задоволення потреб в контексті екологічного маркетингу відбувається за допомогою обміну, при цьому не порушується екологічна рівновага навколишнього природного середовища й стан здоров'я суспільства. Завданням екологічного маркетингу є створення умов для збереження навколишнього середовища, пристосування виробництва до вимог ринку, розробка екологічно чистої продукції, що має високу конкурентоспроможність, а також інтенсифікації її збуту й одержання додаткового прибутку за рахунок екологізації виробництва.
Основні функції екологічного маркетингу: вивчення попиту на екологічно чисту продукцію, ціноутворення; реклама й стимулювання; планування екологічно чистих асортиментів, збуту й торговельних операцій; діяльність, пов'язана зі зберіганням і вибором екологічно чистого руху товарів, організацією екологічно безпечного обслуговування споживачів.
Таблиця 11.1. ВИЗНАЧЕННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО МАРКЕТИНГУ
11.4. Екологічна політика підприємства
Перелік рекомендованої літератури
ГЛОСАРІЙ