1. Дайте визначення термінів "організація", "підприємство", "фірма".
2. Назва фірми відбиває характер її діяльності чи її організаційно-правовий статус?
3. Поясніть, чому мета є найважливішим системотвірним фактором?
4. Що таке стратегія фірми?
5. Назвіть основні особливості п'яти визначень терміна "стратегія", запропонованих Г. Мінцбергом.
6. Стосовно яких аспектів бізнесу необхідно чітко визначатися при розробці бізнес-стратегії?
7. Які три узагальнені стратегічні напрямки (конкурентні стратегії) виділив М. Портер? Дайте їхні характеристики.
8. Стратегія складається з великої кількості відповідей на питання "як". Назвіть ці питання.
9. Охарактеризуйте погляди кожної з десяти шкіл стратегій на процес побудови стратегії.
10. А. Чандлер виділив три стадії структурного розвитку фірми. Назвіть ці структури.
11. У чому суть сегментації фірми на окремі СБО?
12. У чому полягають основні відмінності довгострокового екстраполяційного планування від стратегічного?
13. У чому полягають основні відмінності стратегічного планування і стратегічного управління?
14. Стратегічне управління називають ринковим стратегічним управлінням. Що означає включення в термін "стратегічне управління" слова "ринок"?
15. Виділяють два стилі поведінки організацій - при-рістний і підприємницький. Дайте характеристику конкретних організацій, що реалізують зазначені стилі.
16. Які існують відмінності між системами оперативного і стратегічного управління?
17. У випадку диверсифікованої корпорації стратегії розробляються на чотирьох різних організаційних рівнях. Назвіть ці стадії.
18. Назвіть і охарактеризуйте основні етапи моделювання стратегічної поведінки фірми.
19. У чому відмінність корпоративної і ділової стратегії (бізнес-стратегії)? Чи можуть вони збігатися?
Питання для обговорення
1. Один з відомих вчених в галузі стратегічного менеджменту І. Ансофф стверджує, що "стратегія - поняття важ-ковловиме і трохи абстрактне. її вироблення звичайно не приносить фірмі ніякої безпосередньої користі. Крім того, вона дорого обходиться як за грошовими витратами, так і за витратами часу керуючих" [7, с. 69]. Чому ж багато компаній беруть на озброєння технології стратегічного менеджменту?
2. Стратегія, розроблена на більш низькому рівні корпорації, є складовою частиною стратегії, що розробляється на більш високому рівні. При цьому має виконуватися умова взаємозв'язку місії, цілей і стратегій на кожному рівні. Поясніть, чому необхідна ця умова?
3. Які тенденції в економіці України сприяють (протидіють) впровадженню технологій стратегічного управління?
4. Чим можна пояснити ускладнення процесу управління на підприємствах України наприкінці XX ст.?
5. Стратегія здебільшого формується і розробляється вищим керівництвом. Найчастіше на допомогу менеджерам вищого рівня організація залучає консультантів зі стратегічного планування. На якій стадії процесу стратегічного менеджменту консультанти вийдуть на провідні ролі?
6. Назвіть фактори зовнішнього середовища, що визначають необхідність стратегічного управління, і розкрийте роль впливу кожного фактора на систему стратегічного управління.
7. Заповніть пусті клітинки в блок-схемі "Стратегічне планування бізнесу".
8. Укажіть, поставивши один хрестик у кожній графі таблиці, який вид конкурентної переваги і яка ринкова сфера відповідають кожній з наведених конкурентних стратегій?
9. Укажіть, поставивши хрестики у відповідних клітинках, якій концепції який принцип відповідає?
Концепція | Принцип | |
"Від минулогодо майбутнього" | "Від майбутньогодо дійсності" | |
Довгострокове планування | ||
Стратегічне планування |
Конкретна ситуація: "Фірма "Кентавр"
І. Початкова умова
Зараз Ви власник фірми "Кентавр" з виробництва комп'ютерів. У штаті фірми - 200 чоловік. Обсяг продукції, що випускається, - 10 тис комп'ютерів на рік. Ваша фірма відчуває найжорсткішу конкуренцію, але Ви не маєте намірів поступатися суперникам. У Вас є ясна кінцева мета.
ІІ. Кінцева мета Варіант А
Фірма "Кентавр-1" (через рік)
Ви власник фірми "Кентавр-1", продукція якої користується попитом. Обсяг її реалізації - 12 тис. комп'ютерів на рік. Ви досягли цього за рахунок банкрутства конкурентів і вдалих дій у рекламі. Вибравши цю мету, вкажіть 5 принципів.
Варіант Б
Фірма "Кентавр-5" (через 5 років)
Ви власник фірми "Кентавр-5" з виробництва комп'ютерів, що користуються великим попитом. Обсяг реалізованої продукції 226 тис. шт. на рік. Відкрито 2 філії в Америці і Канаді. Успіхів досягли в першу чергу за рахунок застосування новітніх технологій. Вибравши цю мету, вкажіть 8 принципів.
Варіант В
Фірма "Кентавр-15* (через 15 років)
Ви власник фірми, однієї з провідних у галузі, що випускає на рік 6,2 млн комп'ютерів, має філії в 60 країнах світу. Фірма досягла успіху за рахунок застосування сучасних технологій, новітніх відкриттів, грамотних методів управління. Вибравши цю мету, вкажіть 12 принципів.
III. Принципи досягнення кінцевих цілей
1. Забезпечувати споживачів товарами за будь-яких обставин.
2. Розробляти нові і кращі товари, хоча це потребує великих витрат і часу.
3. Надавати можливість менеджерам усе вирішувати самим: це швидше, і Ви за це їм платите.
4. Поводитися з людьми так, як би Ви хотіли, щоб поводилися з Вами.
5. Зберігати стабільні цілі, навіть при жорсткій конкуренції.
6. Вступати в нову індустрію, тому що "фінансові гирі" обіцяють швидкий доход при мінімальному ризику.
7. Оцінювати людей за тривалий проміжок часу.
8. Не піклуватися про розвиток службовців, поки Ви не вирішите власних завдань або поки Ваша фірма не набере "потрібних оборотів".
9. Створювати самокеровані робочі групи, тому що це приводить до більш високого морального стану.
10. Бути стійким прихильником довгострокових планів, не зважаючи на жорстку конкуренцію.
11. Намагатися заробляти на швидкому розпродажі продукції при вдалій рекламі.
12. Досягти швидких цілей всупереч усьому, якщо це дає прибуток.
13. Створити таке обслуговування споживачів, яке породжувало б повторний бізнес.
14. Стимулювати людей до пошуку способів більш ефективної роботи.
15. Використовувати своєчасну винагороду.
16. Визначити кілька ключових аспектів, найважливіших для довгострокового успіху.
17. Регулярно модернізувати виробництво, вкладати гроші в нові і кращі способи роботи, навіть якщо це вимагає значних витрат.
"Той самий принцип може бути використаний у декількох ваоіантях пітттрнк
18. Не приділяти увагу розробці нових товарів і послуг, крім випадків, коли прибуток високий, а ризик мінімальний.
19. Приділяти особливу увагу своїм передчуттям, що часто є результатом фактів, що накопичилися в підсвідомості.
20. Братися лише за такі справи, для виконання яких у співробітників фірми є знання й уміння.
21. Підвищувати або знижувати ціни заради досягнення поточних цілей, залежно від конкуренції.
22. Підкреслювати, що якість - ключ до підвищення продуктивності праці..
23. Інвестувати в основні дослідження, нові товари, підприємства, устаткування, навіть якщо це не відразу принесе прибуток.
24. Розуміти, що люди, безпосередньо пов'язані з якоюсь роботою, знають про неї більше, ніж інші, і використовувати їх.
25. Зменшувати витрати до мінімуму, прагнучи до економії.
26. Використовувати більшою мірою старе устаткування, тому що це дешевше, ніж використовувати нове.
Література
Аакер Д. Стратегическое рыночное управление / Пер. с англ.; Под ред. Ю.Н. Каптуревского. - СПб.: Питер, 2002. -544 с.
Алексеева М.М. Планирование деятельности фирмы Учеб.-метод. пособ. ~ М.: Финансы и статистика, 1997. -248 с.
Ансофф И. Стратегическое управление / Сокр. пер. < англ.; Науч. ред. и авт. предисл. Л.И. Евенко. - М. : Эко номика, 1989. - 519 с.
Бобрышев Д. Н. Управление фирмой. - М.: МЭГУ, 1994. -171 с.
Виссема X. Менеджмент в подразделениях фирмы (пред принимательство и координация в децентрализованной ком пании): Пер.с англ. - М.: ИНФРА-М, 1996. - 288 с.
Виханский О. С. Стратегическое управление: Учебник. -2-е изд., перераб. и доп. - М.: Гардарика, 1998. - 296 с.
Карлоф Б. Деловая стратегия/ Пер с англ.; Науч. ред. и авт. послесл. В.А. Приписное. - М.: Экономика, 1991. - 239 с.
Маркова В.Д., Кузнецова С.А. Стратегический менеджмент: Курс лекций. - М.: ИНФРА-М; Новосибирск: Сибирское соглашение, 2002. — 288 с.
Мескон М.Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента: Пер. с англ. - М.: Дело, 1992. - 702 с.
Минцберг Г., Альстрэнд В., Лэмпел Дж. Школы стратегий / Пер. с англ.: Под ред. Ю.Н. Каптуревского. - СПб.: Питер, 2000. - 336 с.
Немцов В.Д., Довгань Л.С Стратепчний менеджмент. -К.: TOB "УВПК "ЕксОб", 2001. 560 с.
Попов С.А. Стратегическое управление. 17-модульная программа для менеджеров "Управление развитием организации". Модуль 4. - М.: ИНФРА-М, 1999. - 344 с.
Стерлин А.Р., Тулин И.В. Стратегическое планирование в промышленных корпорациях США (опыт развития и новые явления). - М.: Наука, 1990. - 200 с.
Томпсон A.A., Стрикленд А.Дж. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии: Учеб. для вузов / Пер. с англ.; Под ред. Л.Г. Зайцева, М.И. Соколовой. - М.: Банки и биржи, ЮНИТИ, 1998. -576 с.
Экономическая стратегия фирмы: Учеб. пособ. / Под ред. А.П. Градова. - СПб.: Спец. лит., 1995. - 414 с.
Розділ 2. СТРАТЕПЧНИЙ АНАЛІЗ,ПРОГНОЗУВАННЯ І МОНІТОРИНГ СЕРЕДОВИЩА ДІЯЛЬНОСТІ ФІРМИ
2.1. Зовнішнє середовище фірми. Аналіз моделей
2.2. Призначення, зміст і методичні особливості аналізу зовнішнього середовища
2.3. Аналіз макросередовища
2.3.1. PEST-аналіз
2.4. Аналіз мікросередовища
2.4.1. Аналіз загальної ситуації в галузі
2.4.1.1. Поняття і логіка галузі
2.4.1.2. Визначення основних економічних показників галузі