Внутрішнє середовище організації являє собою частину загального середовища її діяльності, що знаходиться в межах організації. Це середовище справляє постійний і безпосередній вплив на функціонування організації. Тому після аналізу зовнішнього середовища керівництво має провести оцінку потенціалу організації з метою визначення ії ефективної конкурентоспроможної стратегії. Через це аналіз внутрішнього середовища, здійснюваний заради стратегічних цілей, повинен бути системним і багато-факторним.
3.1. Внутрішнє середовище фірми та особливості його аналізу
Організація як складна система містить окремі підсистеми (планування, маркетинг, фінанси, роботу з персоналом тощо), кожна з яких представлена певною кількістю структурних підрозділів (департаменти, відділи, сектори, бюро). Структурні особливості організації визначають підходи до аналізу внутрішнього середовища. Найбільш часто пропонується проводити аналіз п'яти функціональних сфер діяльності організації: маркетинг, фінанси (бухгалтерський облік), виробництво, людські ресурси й організація управління. Внутрішнє середовище пронизується організаційною культурою, що теж повинна вивчатися.
Трохи інший підхід, тобто інша структура стратегічного аналізу внутрішнього середовища організації, запропонований в роботі С.А. Попова [83]. Автор пропонує аналізувати:
- окремі бізнеси організації;
- функціональні підсистеми організації;
- основні структурні підрозділи організації;
- усі бізнес-процеси організації.
Запропонована структура стратегічного аналізу внутрішнього середовища організації відповідає структурі побудови процесу розробки стратегій на різних рівнях (ділові, функціональні, операційні і, як загальний підсумок, корпоративна).
У літературі зі стратегічного менеджменту для позначення внутрішнього аналізу використовуються такі терміни: аналіз діяльності підприємства [96], внутрішній аналіз [47], управлінське обстеження внутрішніх сильних і слабких сторін фірми [70], діагностика підприємства [91]. Використовувані терміни відбивають різні поняття змісту і призначення даного процесу.
Мета внутрішнього аналізу - глибоке вивчення фірми і надання керівництву інформації, необхідної при виборі стратегії. У процесі проведення аналізу виявляють наявність відповідності між стратегічними устремліннями фірми та її внутрішніми ресурсами і можливостями. Маючи спрямованість усередину організації, даний вид аналізу в остаточному підсумку орієнтований на вимоги зовнішнього середовища, тобто спрямований на виявлення невідповідності сформованих в організації уявлень про зовнішнє середовище. Така спрямованість аналізу полягає в тому, щоб переконати працівників організації, зрозуміти і прийняти необхідність об'єктивних змін. У результаті внутрішнього аналізу можна визначити: переоцінює чи недооцінює себе організація; переоцінює чи недооцінює вона своїх конкурентів; яким вимогам ринку вона надає занадто великого чи занадто малого значення [47].
Аналітичний апарат, що використовується при внутрішньому аналізі, досить представницький. До методів, які часто використовуються і цитуються у літературі з менеджменту можна віднести: методи ситуаційного і портфельного аналізу, експертні методи, метод "мозкового штурму", діагностичні інтерв'ю, аналіз фінансової, бухгалтерської й іншої внутрішньофірмової інформації, математичні методи (факторний і кореляційний аналіз, аналіз трендів та ін.).
3.2. SNW-підхід до аналізу сильних і слабких сторін фірми
3.3. Аналіз конкурентоспроможності цін і витрат фірми
3.4. Визначення конкурентної позиції фірми
3.5. Оцінка конкурентоспроможності фірми на основі методу бенчмаркінгу
3.6. Діагностика проблем фірми
Контрольні питання
Питання для обговорення
Конкретна ситуація: діагностика проблем моторного заводу
Питання до конкретної ситуації