Система організації охорони здоров'я ґрунтується на фінансуванні галузі переважно за рахунок обов'язкового соціального страхування на випадок хвороби. Ця система була вперше запроваджена в національному масштабі в Німеччині Отто фон Бісмарком у 1881 р. Історично це була перша державна система охорони здоров'я. Вона слугувала зміцненню здоров'я простих робітників, яких розглядали як потенціальних військовослужбовців. Споконвічно створені фонди соцстраху сплачували видатки на лікування, видавали допомогу по безробіттю, пенсії тощо. Поступово виокремились лікарняні каси. Систему охорони здоров'я ще називають німецькою моделлю або континентальною моделлю.
За системою Бісмарка лікарі є вільними суб'єктами, які пропонують свої послуги на ринку медичних послуг. Держава законодавчим шляхом зобов'язує працедавців брати участь в оплаті медичної допомоги працівникам через лікарняні каси. Працедавці оплачують тільки частину вартості медичної допомоги, що була надана працівникам. Другу частину вартості медичної допомоги сплачують самі працівники.
За системою Бісмарка страхові компанії та структури, які є суб'єктами ринку медичних послуг, зобов'язані всі зібрані кошти використовувати тільки на оплату медичної допомоги. Характерною рисою системи Бісмарка є існування незалежних страхових фондів, які керуються через державні або приватні страхові компанії, їх діяльність строго регламентує держава.
За системою Бісмарка організована система охорони здоров'я в Австрії, Бельгії, Люксембурзі, Німеччині, Нідерландах, Франції та Швейцарії. Вона фінансується за допомогою відрахувань із заробітної плати й інших державних фондів, які становлять майже % сукупних видатків на охорону здоров'я.
Переваги системи Бісмарка:
♦ принцип солідарної оплати медичної допомоги;
♦ доступність медичної допомоги для всього населенні країни. Недоліки системи Бісмарка:
♦ великий адміністративний апарат;
♦ складна система розрахунків з лікувально-профілактичними закладами;
♦ високі витрати на утримання страхової інфраструктури.
Система Беверіджа (універсалістська)
Система Беверіджа (універсалістська) - система організації охорони здоров'я, яка ґрунтується на фінансуванні з державного бюджету і характеризується суттєвим обмеженням ринкових відносин між лікарем та пацієнтом. Медична допомога гарантується державою і надається всім громадянам незалежно від соціального та майнового становища.
Система була запропонована англійським економістом Беверіджем. В її основу покладено трансфертну систему звичайних принципів страхування. Держава поширює трансфертні виплати тільки на людей, які не можуть забезпечити себе медичною допомогою. Наприклад, на дітей.
На відміну від системи Бісмарка, в системі організації охорони здоров'я Бевері-джа лікарі перестають бути суб'єктами на ринку медичних послуг, а виступають як наймані працівники. Система Беверіджа зберігає конкуренцію між лікарями, проте це конкуренція не за кошти громадян, а за кошти держави. Оплата праці медичного працівника залежить від обсягу наданих медичних послуг та кваліфікації лікаря та медичних сестер.
При організації системи охорони здоров'я за системою Беверіджа пацієнти обмежені у виборі варіантів медичного обслуговування.
Система Беверіджа запроваджена в Великобританії, Греції, Данії, Ірландії, Італії, Іспанії, Канаді, Норвегії, Португалії та Фінляндії.
Переваги системи Беверіджа:
o доступність медичної допомоги для всього населення країни;
o відносно проста технологій фінансування лікувально-профілактичних закладів;
o відносна проста система оплати праці в галузі. Недоліки системи Беверіджа:
♦ відсутність ринкових стимулів економічної ефективності;
♦ слабка мотивація підвищення якості надання медичних послуг;
♦ необхідність значних фінансових ресурсів з державного бюджету на розвиток галузі охорони здоров'я.
Система Семашко
Система характеризується фінансуванням галузі з державного бюджету при строгому централізованому управлінні та контролі з боку держави.
Модель заснована на заміні ринкової організації охорони здоров'я на державно-адміністративну систему. Модель орієнтована на централізований механізм формування бюджету галузі, організацію матеріально-технічного та медикаментозного забезпечення на основі держзамовлення та фондового постачання за фіксованими цінами, формування та розвиток лікувальної мережі відповідно до державних нормативів по штатах, ресурсах, заробітній платі тощо. Фінансування медичного обслуговування відбувається виключно з держбюджету, що не залежить від надходжень з регіонів, тобто існує система єдиного замовника медичної допомоги в особі держави. В цій системі взаємодія лікарів та пацієнтів регламентована в усіх аспектах та підпорядкована принципам планово-розподільчої організації господарства. Нормативно-адміністративна форма організації системи охорони здоров'я усуває недоліки ринкової системи.
Система управління охороною здоров'я не потребує окремої незалежної структури замовника, що відповідає за збір коштів та представляє інтереси населення в кожному регіоні. Вона фактично представлена вертикаллю виконавця, що включає державний (Міністерство охорони здоров'я), територіальні (в СРСР - республіканські Міністерства охорони здоров'я, в незалежній Україні - обласні управління охорони здоров'я) та місцеві органи управління охороною здоров'я. Така система характерна для країн з плановою економікою.
Переваги системи Семашко:
o ефективна при надзвичайних ситуаціях (війни, епідемії);
o забезпечення всіх верств населення всіма або основними видами медичної допомоги;
o високий коефіцієнт діяльності системи охорони здоров'я до затрачених коштів. Недоліки системи Семашко:
♦ низькі показники розвитку медичної допомоги;
♦ відсутність мотивації щодо якості надання медичної допомоги;
♦ низький рівень заробітної платні медичних працівників.
Моделі Беверіджа та Семашко відносять до державних моделей охорони здоров'я з переважним державним фінансування галузі. До основних привілеїв таких систем відносяться:
1. Макроефективність Уніфікована та інтегрована державна система порівняно дешева, являє собою ефективне використання ресурсів, користується популярністю серед переважної більшості населення, полегшує розробку та виокремлення пріоритетів.
2. Мікроефективність. Внаслідок уніфікованої структури та відсутності оплати за медичні послуги спостерігається велика дієздатність до заміщення медичних професій, використання командного підходу за забезпечення вибору між медичним обслуговуванням в умовах стаціонару та на дому.
3. Механізм фінансування. Бюджетне фінансування дозволяє позбавитись проблем страхових ринків.
4. Забезпечення принципу соціальної справедливості.
5. Економія ресурсів. Забезпечується організацією оплати персоналу, тому що відсутність оплати за окрему медичну послугу не стимулює призначення зайвих діагностичних та лікувальних процедур. Заробітна плата фіксована. Жорсткий порядок формування бюджету та контроль за призначеннями лікаря.
3.5. Медичне страхування як система організаційних та фінансових заходів
Соціальна система медичного страхування
Форми медичного страхування
3.6. Досвід країн Східної та Центральної Європи із запровадження системи медичного страхування
РОЗДІЛ 4. ОРГАНІЗАЦІЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я В РІЗНИХ КРАЇНАХ СВІТУ
4.1. Організація охорони здоров'я в країнах з розвинутою системою охорони здоров'я
Франція
Великобританія
Канада