Середню фізичну активність мають працівники професій з механізованими та частково механізованими виробництвами та сфери обслуговування. Серед них найбільш поширена професія - це водії різних видів транспорту. їхня праця, незважаючи на низку особливостей, обумовлених конкретними умовами праці, має загальні риси:
> велике навантаження на зір та зоровий апарат;
> значні нервово-психічні навантаження;
^ відносно низький рівень м'язової активності;
> загальмованість центральної нервової системи внаслідок монотонної вібрації.
Тому харчування має забезпечити організм захисними компонентами їжі. На прикладі професії водіїв показано основні фізіолого-гігієнічні підходи до їхнього раціонального харчування (рис. 11.2).
Рис. 11.2. Основні фізіолого-гігієнічні принципи харчування водіїв
Фізіолого-гігієнічні основи раціонального харчування працівників гарячих цехів
Інтенсивного теплового впливу зазнають металурги, ливарники, пекарі, кухарі та працівники деяких інших професій. Під час роботи в умовах високої температури в організмі людини відбувається:
> посилення обміну речовин, що призводить до підвищення їх витрачання;
> зниження секреції ферментів, апетиту, перистальтики кишечнику, що ускладнює процеси травлення та засвоєння їжі;
^ зростання втрат водорозчинних вітамінів та мінеральних речовин, що пов'язано зі збільшенням потовиділення.
Основні фізіолого-гігієнічні принципи харчування працівників гарячих цехів наведені на рис. 11.3.
Рис. 11.3. Основні фізіолого-гігієнічні принципи харчування працівників гарячих цехів
Фізіолого-гігієнічні основи раціонального харчування працівників важкої фізичної праці
Важка фізична праця спричинює зміни гомеостазу організму. Стійкість організму досягається мобілізацією енергетичного обміну і обміну речовин. Енергозабезпечення фізіологічних процесів відбувається за рахунок використання резервів вуглеводів, які незначні, а у подальшому воно здійснюється за рахунок окислення ліпідів, запаси яких більші.
Добова потреба в різних компонентах їжі залежить від особливостей праці. Так, під час виконання фізичної роботи в холодних умовах доцільніше обрати білково-ліпідний тип харчування, а в нагріваючих умовах та з нервово-емоційним навантаженням - вуглеводно-білковий. Однак у разі тривалого фізичного напруження посилюється і білковий обмін. Основні фізіолого-гігієнічні принципи раціонального харчування працівників важкої фізичної праці наведено на рис. 11.4.
Рис. 11.4. Основні фізіолого-гігієнічні принципи раціонального харчування працівників важкої фізичної праці
11.4. Фізіологічні особливості організму дітей і підлітків та принципи їхнього раціонального харчування
На дитячий організм, що росте і розвивається, впливають як фізіологічні, так і соціальні фактори.
Фізіологічні особливості організму дітей та підлітків характеризуються:
o високим рівнем основного обміну у розрахунку на 1 кг маси тіла (у 1,5-2 рази більший, ніж у дорослих);
o переважанням анаболізму над катаболізмом;
o високими витратами енергії у розрахунку на 1 кг маси тіла;
o активним ростом (особливо у підлітків);
o формуванням організму у підлітків:
o низький рівень адаптаційних можливостей організму;
o збільшення об'єму шлунку та кислотності шлункового соку;
o збільшення об'єму печінки та її функціональної активності. Із соціальних факторів на організм дітей та підлітків впливають:
o темп життя та сімейні звички;
o зростання емоційної збудженості (радіо, телебачення), що послаблює секрецію травних залоз та апетиту;
o характер навчання:
- значні розумові та нервово-психічні навантаження;
- виробниче навчання;
- фізкультура та спорт.
Одним із чинників, які мають найбільший вплив на ріст, розвиток і стан здоров'я дітей і підлітків, є харчування.
Тільки раціональне харчування забезпечить гармонійний фізичний і психічний розвиток обміну речовин, імунологічний статус та нормальний рівень здоров'я.
Основні принципи раціонального харчування дітей та підлітків представлено на рис. 11.5. При харчуванні організму, що формується та розвивається, забороняються вегетаріанські та розвантажувальні дні.
Фізюлого-гігієнічні основи раціонального харчування студентів
Для організму студентів характерні:
У незакінчені процеси росту та формування організму;
У розумові та нервово-психічні навантаження;
У великі навантаження на зоровий апарат;
Рис. 11.6. Фізіолого-гігієнічні принципи раціонального харчування дітей та підлітків
зміна характеру харчування (споживання високорафінованих продуктів, продуктів тривалого зберігання) та порушення режиму харчування; малорухомий спосіб життя (гіпокінезія, гіподинамія).
Фізіолого-гігєнічні принципи раціонального харчування студентів наведені на рис. 11.6.
Фізюлого-гігієнічні основи раціонального харчування студентів
11.5. Фізіолого-гігієнічні основи раціонального харчування людей похилого віку
Принципи раціонального харчування людей похилого віку
11.6. Фізіолого-гігієнічні основи лікувально-профілактичного харчування
РОЗДІЛ 12. Фізіолого-гігієнічні основи лікувального харчування
12.1. Фізіолого-гігієнічні основи побудови лікувальних дієт та режиму харчування
12.2. Причини виникнення, наслідки та фізіолого-гігієнічні принципи харчування при захворюваннях органів травлення
Причини гастриту
Наслідки гастриту