Відповідь на це питання можна одержати за допомогою біологічно активного вагаделка і нитки певної довжини. Вагаделко є тільки індикатором. Насправді задіяна людина як жива антена. Тільки організм людини і біополе відображають всі складні процеси взаємодії і впливу. Тому йдеться про біологічно активне вагаделко. Для початківців, які бажають осягнути науку екстрасенсорику, А. В. Ігнатенко [1991] радить такий спосіб: Виріжте з тонкого (бажано папіросного) паперу спіраль на зразок конуса. Підвісьте її на нейлоновій нитці. Знаходячись від неї на відстані 2-3 м, простягніть руки вперед і постарайтесь зусиллям волі повернути паперову спіраль за годинниковою стрілкою, а потім зупиніть і знову поверніть, але тепер вже проти годинникової стрілки. Якщо вправу виконали, то у вас є задатки до того, щоб займатись біоенергетичним впливом. Так було виявлено, що музика є не тільки зі знаком мінус чи плюс, але і спрямована на різні енергетичні центри людини певними домінуючими кольорами. Наприклад, червона енергія найгрубша, за її допомогою людина виконує примітивну, монотонну фізичну роботу. Оранжева енергія - статева, сексуальна. Жовта енергія забезпечує гармонію і управління. Ніжно-зелена, салатова енергія - творча. На цьому рівні працюють люди мистецтва: художники, музиканти, письменники. Голуба енергія допомагає організму повернути нормальний стан, тобто оздоровитись. Основним критерієм при виборі музичних творів для музичної релаксації є їх пом'якшуючий, заспокійливий і гармонізуючий вплив. Найпридатнішими для цього вважаються твори періоду музичного бароко і класицизму, для яких характерна ритмічна правильність, заспокійлива розміреність темпу, звукова тендітність і гармонійна врівноваженість.
Фахівці пропонують каталоги лікувальної музики.
Проти головного болю, емоційного напруження:
- Л. ван Бетховен. "Фіделіо";
- В. А. Моцарт. "Дон Жуан";
- Ф. Ліст. Угорська рапсодія № 1;
- Д. Хачатурян. Сюїта "Маскарад";
- Дж. Гершвін. "Американець у Парижі".
Для зняття гіпертонії і напруженості:
- Й. С. Бах. Концерт "Ре-мінор" для скрипки;
- Б. Барток. Соната для фортепіано;
- А. Брукмер. Месса "Мі-мінор";
- Й. С. Бах. "Кантата № 21";
- Б. Барток. "Квартет № 5".
Для загального тонусу, поліпшення самопочуття:
- Л. ван Бетховен. Увертюра "Бгмонт";
- П. Чайковський. Шоста симфонія, 3-тя частина;
- Ф. Ліст. Угорська рапсодія № 2.
Проти безсоння:
- Ф. Сібеліус. "Сумний вальс";
- П. Чайковський. "Баркаролла", "Осіння пісня", "Сентиментальний вальс";
- К. Глюк. "Мелодія";
- Ф. Шуберт. "Аве Марія", "Серенада";
- К. Сен-Санс. "Лебідь".
Для релаксації дітей при заїканні [Z. Matejova, S. Masura, 1980]:
- И. С Бах. Концерт для клавесина з оркестром, ре-мінор, II частина (Adagio);
- Й. С. Бах. Бранденбурзький концерт № 5, ре-мажор, (Affe-tuoso);
- Й. С. Бах. Концерт для клавесина з оркестром, мі-мажор, II частина (Andante);
- Й. С. Бах. Бранденбурзький концерт № 4, соль-мажор, II частина (Andantino);
- Й. С. Бах. Бранденбурзький концерт № 6, сі-мажор (Adagio no non Troppo);
- Й. С. Бах. Бранденбурзький концерт № 1, фа-мажор (Adagio);
- Й. С. Бах. Концерт для двох скрипок, ре-мінор, II частина;
- Г.Гендель. Концерто гроссо, ля-мажор № 11 (Larghetto a staccato);
- А. Вівальді. "Пори року", частини "Літо" і "Зима";
- А. Вівальді. Концерт фа-мажор;
- Б. Галуппі. Concerto a qvatro № 2, соль-мажор (Andante 1 і 2);
- В. А. Моцарт. Дивертисмент № 7, II частина;
- В. А. Моцарт. Симфонія № 43, до-мажор (Andante di molto);
- А. Дворжак. Симфонія № 8, соль-мажор, II частина (Adagio).
Музична релаксація проводиться в звуконепроникному приміщенні при тьмяному світлі і стереофонічній музиці (без навушників).
При негативних психічних станах:
- Р. Вагнер. "Пісня вечірніх зірок" з опери "Тангайзер";
- В. Белліні. Увертюра до опери "Норма";
- К. Дебюссі. "Море", "Місячне світло";
- І. Брамс. "Колискова";
- Ф. Мендельсон-Бартольді. "Блискуче капріччіо".
При депресивних станах:
- Л. ван Бетховен. Симфонічна увертюра "Егмонт";
- Ж. Бізе. Сюїта з опери "Кармен";
- К. Дебюссі. "Іверія";
- Й. Гайдн. "Створення світу".
При значній психічній і соматичній втомі:
- Й. С. Бах. "Кофейна кантата";
- Б. Бріттен. "Пітер Граймс";
- М. де Фалья. "Ночі в садах Іспанії";
- Г. Гендель. "Музика на воді".
У стані тривожності:
- Ф. Шопен. Прелюдії;
- І. Штраус. Вальси;
- Ф. Шуберт. Веселі пісні;
- Дж. Верді. Мелодійні арії з опер.
Для пацієнтів з функціональними вадами серця, кровообігу і психогенними порушеннями Schwabe [1969] пропонує таку модель тритижневої музикотерапії:
Перший тиждень:
- Л. ван Бетховен. Романс для альта з оркестром, фа-мажор, оп. 50;
- Б. Сметана. Симфонічна поема "Влтава";
- В. А. Моцарт. Квінтет з s-кларнетом, ля-мажор, І частина;
- Л. ван Бетховен. Романс для альта з оркестром, фа-мажор, оп. 50;
- В. А. Моцарт. "Маленька нічна музика", II частина;
- Ф. Мендельсон-Бартольді. Концерт для альта з оркестром, мі-мінор, оп. 64, II частина;
- Б. Сметана. Симфонічна поема "Влтава". Другий тиждень:
- В. А. Моцарт. Квінтет з кларнетом, ля-мажор, І частина;
- Й. С. Бах. Бранденбурзький концерт N° 4, соль-мажор, І частина;
- В. А. Моцарт. "Маленька нічна музика", Серенада, II частина;
- Г. Ф. Гендель. Концерто гроссо, фа-мажор, оп. 6, II частина;
- Й. С. Бах. Концерт для двох альтів з оркестром, ре-мінор, II частина;
- Ф. Мендельсон-Бартольді. Концерт для альта з оркестром, мі-мінор, оп. 64, II частина;
- Й. С. Бах. Бранденбурзький концерт № 4, соль-мажор, І частина.
Третій тиждень:
- В. А. Моцарт. Симфонія до-мажор, II частина;
- Й. С. Бах. Бранденбурзький концерт № 5, ре-мажор, II частина;
- В. А. Моцарт. "Маленька нічна музика", Серенада, II частина;
- Л. ван Бетховен. Романс для альта з оркестром, фа-мажор, ОП. 50;
- Г. Гендель. Концерто гроссо, фа-мажор, оп.6, П частина;
- Й. С. Бах. Бранденбурзький концерт № 5, ре-мажор, II частина;
- Й. С. Бах. Концерт для двох альтів і оркестру, ре-мінор, II частина.
Оздоровчий вплив музики можна посилити за допомогою пластичного кольорового руху (за прозорим екраном рухається людина, на яку скеровують світло: синє, червоне, оранжеве, жовте, зелене), малюванням, пантомімою...
Слухайте музику - розвивайте свій інтелекті!
1.12. Підсвідоме навчання
1.13. Деякі застереження і рекомендації
Розділ 2. ЗАПАХИ У НАВЧАННІ ТА ОЗДОРОВЛЕННІ
2.1. Історія ароматерапії
2.2. Класифікація і хімічний склад ароматичних олій
2.3. Механізми впливу рослинних ароматів на організм
2.4. Чому ми відчуваємо запах?
2.5. Використання запахів