Світло - це суміш хвиль різної довжини: біле світло. Воно містить всі типи випромінювань. В основному світло некогерентне, бо є наслідком коливань великої кількості атомів із випадковими фазовими співвідношеннями. Тільки промінь лазера, в якому ці співвідношення впорядковані, є когерентним світлом високої частоти. У результаті фундаментальних наукових досліджень було доведено, що є три основні - червоний, жовтий, синій; три вторинні - оранжевий (червоний + жовтий), зелений (жовтий + синій), фіолетовий (червоний + синій) і третинні кольори - жовто-оранжевий, червоно-оранжевий, червоно-фіолетовий, синьо-фіолетовий, синьо-зелений, жовто-зелений. Отже, основних кольорів є три, всі інші одержуються їх змішуванням.
Сучасні уявлення вчених, які досліджували кольорові процеси на клітинному рівні, підтвердили, що це дійсно так. Встановлено, що гангліозні клітини, котрі сприймають в центрі рецептивного поля червоний колір, на периферії поля сприймають зелений колір і навпаки. Співвідношення кольорів, які визначають різну чутливість нашої сітківки, забезпечує активізацію зорової системи, а разом з тим і активізацію відповідних ділянок кори головного мозку.
Усі кольори здійснюють психофізичний і енергетичний вплив на людину, мають різну змістову характеристику: теплі (червоний, жовтий) і холодні (блакитний, синій, фіолетовий), активні (теплі) і пасивні (холодні), важкі (темні) і м'які (світлі), відступаючі (холодні) і наступаючі (теплі), попереджувальні (червоний, жовтий, зелений) (табл. б, в).
Таблиця 5
Характер дії кольорів
Кольори | Тепло | Прохолода | Легкість | Важкість | Віддаленість | Наближення | Збудження | Пригнічення | Заспокоєння |
Спектральні | |||||||||
Червоний | + | - | - | - | - | + | + | - | - |
Оранжевий | + | - | - | - | - | + | + | - | - |
Жовтий | + | - | + | - | - | - | + | - | _ |
Зелений | - | + | + | - | + | - | - | - | + |
Голубий | - | + | + | - | + | - | - | _ | + |
Синій | - | + | - | + | + | - | - | _ | |
Фіолетовий | - | + | - | + | + | - | - | - | - |
Ахроматичні | |||||||||
Білий | - | - | + | - | - | - | _ | - | - |
Світло-сірий | - | - | + | - | - | - | - | - | - |
Темно-сірий | - | - | - | + | - | - | - | + | - |
Чорний | - | - | - | + | - | - | - | + | - |
Таблиця 6
Зв'язки міме кольором і психологічними характеристиками молоді
[Г. Фрилінг, К. Ауер, 1973]
Вік, років | Улюблений колір | Колір, що викликає негативне ставлення | Переважаючий психічний стан |
4-10 | Червоний, пурпуровий, рожевий, бірюзовий | Чорний, темно-коричневий, сірий | Перебування в казковому світі |
11-12 | Зелений, жовтий, червоний | Оливковий, пастельний, бузковий | Переважає чуттєве сприйняття світу |
13-16 | Ультрамарин,синій, оранжевий (зелений) | Фіолетовий, бузковий | Раціональний підхід до сприйняття світу, розвиток самосвідомості |
17-19 | Червоно-оранжевий | Пурпуровий, рожевий | Інстинктивно цілеспрямоване сприйняття світу |
Теплі кольори допомагають людині переносити низькі температури, холодні - високі температури. Теплі - це основні кольори, вони посилюють фізіологічні процеси в організмі, збуджують і піднімають настрій, збільшують м'язову працездатність. Холодні ж кольори сповільнюють фізіологічні процеси, заспокоюють і навіть пригнічують психіку.
Тривале сприйняття схожих за відтінком кольорів призводить до кольорової втоми, до негативної дії кольору. Найменше втомлюють кольори середини спектра (жовто-зелений і зелений). Вони відносно нейтральні за психофізіологічним впливом на людину, і тому їх відносять до фізіологічно оптимальних кольорів.
3.3. Психологічна дія кольорів
Колір не є властивістю світла як такого, а є результатом його взаємодії із специфічними фотопігментами і наступними психічними процесами. Сприйняття кольору має три виміри. Перш за все це кольоровий тон, який характеризується якістю кольору: червоний, зелений, фіолетовий тощо. Наступне, насиченість - відображає кількісний аспект кольору - від білого, насиченість якого дорівнює нулю, через густіші пастельні відтінки до повністю насиченого, наприклад, золотисто-жовтого. І нарешті, яскравість визначається амплітудою світлових хвиль, тобто числом фотонів, які беруть участь у кожному коливальному циклі, що відповідає сприйняттю більшої чи меншої інтенсивності світла.
Таким чином, в основі психологічних вимірів сприйняття кольору лежать суто фізичні явища, які дозволяють враховувати інформацію про навколишній світ в психологічному плані.
Світло - це коливання електромагнітного поля, воно поширюється у вигляді квантів енергії, які називаються фотонами. Світло поширюється у всіх середовищах і у всіх напрямках із швидкістю 300 000 км/с. Амплітуда світлової хвилі відповідає інтенсивності світла і залежить від числа фотонів, які викидаються джерелом світла за секунду.
Сприйняття кольору залежить від освітленості. Найкраще кольори розрізняються при сонячному світлі. В сутінках червоний колір подібний до чорного, жовтий - до сірого. Зелений і блакитний в сутінках здаються ще світлішими.
Активні кольори (червоний, жовтий) викликають чітке зображення на сітківці ока з далекої відстані і навіть у тумані, а пасивні кольори (блакитний, фіолетовий) на такій самій відстані будуть здаватися розпливчастими, нечіткими. Жовтий, білий, червоний, блакитний кольори збільшують предмети, а всі темні (особливо чорний), відповідно, зменшують їх завдяки іррадіації (контрастні поєднання окремих деталей з фоном змінюють зорове сприйняття їх розміру). Наприклад, темний квадрат на світлому фоні буде виглядати меншим за розмірами, ніж світлий квадрат на темному фоні, хоч насправді їх розміри однакові.
До психологічної дії кольорів належить їх символіка. Кольори здійснюють різноманітні емоційні впливи на людей залежно від віку, віросповідання, місця проживання, національності, соціального стану і мають різні значення. Наприклад, червоний колір асоціюється з небезпекою, зелений - символ весни, родючості у багатьох народів Сходу, Індокитаю і символ підступності, брехні, зради і лицемірства в Європі. Чорний колір - символ трауру у більшості країн. Жовтогарячий - колір радості, бадьорості - створює оптимістичний настрій.
Чеський спеціаліст Гізел Освальд, досліджуючи кольорову символіку, виявив, що білий колір небажаний у Китаї, Південній
Африці, оскільки там він означає траур, смерть. Поєднання червоного, білого і голубого небажане в Таїланді. Голубий колір з політичних міркувань не люблять араби. Жовтий колір у країнах Близького Сходу означає траур і хворобу.
До того ж слід пам'ятати, що колір і кольорова гама (багато кольорів) додатково впливають своєю енергетикою на підсвідомість і весь організм, незалежно від психологічної дії.
Дослідження вчених довели зв'язки між кольором і психологічними характеристиками молоді [Г. Фрилінг, К. Ауер, 1973].
Психологічні дослідження дітей засвідчили, що вони надають перевагу тому чи іншому кольору залежно від віку. В ранньому віці діти надають перевагу червоному чи пурпуровому кольору, дівчата - переважно трояндовому. У віці 9-11 років інтерес до червоного кольору постійно змінюється - спочатку до оранжевого, пізніше до жовтого, жовто-зеленого, а потім до зеленого. Після 12 років улюблений колір - синій. Статистичні дослідження підтвердили, що синьому кольору надають перевагу більшість дорослих.
Така зміна кольорів співпадає з процесами загального розвитку, із схильністю до глибших кольорів. Пурпур - символ казкового світу, червоний колір - символ теплоти і активності. Любов дітей до зеленого кольору співпадає з їх перехідним віком.
Класифікація кольорів за їх психологічним впливом на людину
[Г. Фрилінг, К.Ауер, 1973]
1. Стимулюючі (теплі) кольори - збуджують і впливають як подразники:
- червоний - вольовий, життєстверджуючий;
- кармін - владний, вимагаючий;
- оранжевий - теплий, затишний;
- жовтий - контактуючий, променистий.
2. Дезінтегруючі (холодні) кольори - тамують роздрату вання:
- фіолетовий - глибокий, важкий;
- синій - підкреслює дистанцію;
- світло-синій - вводить у простір, направляючий;
- синьо-зелений - підкреслює рух, мінливість.
8. Пастельні кольори - приглушують чисті кольори:
- трояндовий - ніжний, створює враження загадковості;
- бузковий - замкнутий, ізольований;
- пастельно-зелений - лагідний, м'який;
- сіро-голубуватий - стриманий.
4. Статичні кольори - здатні врівноважити, заспокоїти, відвернути від інших збуджуючих кольорів:
- чистий зелений - вимогливий, освіжаючий;
- оливковий - заспокійливий, пом'якшуючий;
- жовто-зелений - поновлюючий, розкріпачуючий;
- пурпуровий - вишуканий, претензійний.
5. Кольори глухих тонів:
- сірий - не викликає подразнення;
- білий - вгамовує подразнення;
- чорний - допомагає зосередитись.
6. Теплі темні тони - стабілізують подразнення, діють в'яло, інертно:
- охра - пом'якшує роздратованість;
- коричневий, землянистий - стабілізуючий;
- темно-коричневий - пом'якшує збудливість.
7. Холодні темні кольори - ізолюють і пригнічують роздратування: темно-сірі, чорно-сині, темно-зелено-сині.
Необхідно мати на увазі, що кольори набувають різного тону, залежно від того, як їх комбінувати.
Полярні кольорові пари при першому розгляді мають такі ознаки:
- жовтий - ультрамариново-синій: сильна напруженість, завдяки якій створюється ефект руху;
- оранжевий - синій (зелений - синій): ритмічна полярність між випромінюванням і глибокою замкненістю в собі, від чого створюється сильне враження;
- червоний - зелений (синій - зелений): сильний контраст між енергією і спокоєм, від чого створюється враження життєствердження, імпульсивності.
Неполярні кольорові пари мають такі ознаки:
а) група 1:
- жовтий - червоний: насичена променистість, радісна теплота.
б) групи 1 і 4:
- жовтий - пурпуровий: неблагозвучність, рухливість;
- золотий - пурпуровий: міцність, достатність, святковість;
- оранжевий - червоний - зелений: імпульсивність.
в) групи 1 і 2:
- червоний - синій: динаміка відштовхування, хвилювання;
- червоний - ультрамариновий: претензійність, різкість.
г) групи 1-4:
- синій - трояндовий: нерішучість, сором'язливість, розрізненість;
- пастельно-зелений - трояндовий: слабкість, ніжність, привітність.
д) порівняння з кольорами групи 6:
- темно-коричневий - синій: безкомпромісність;
- темно-коричневий - охра: заціпеніння, жорстокість, зазем-леність.
е) співставлення з кольорами групи 5:
- зелений - сірий: родинність, пасивність;
- синій - сірий: нейтральність, холодність;
- червоний - чорний: пригнічення життєвості, небезпечність;
- оранжево - чорний: небезпечність;
- жовтий - чорний: розрив, фіксування уваги, пригнічення осяйності;
- синій - чорний: підкресленість віддаленості синього, ніч;
- жовтий - білий: осяяння, просвітлення;
- синій - білий: чистота, холодність;
- зелений - білий: підсилення зеленого кольору, чистота, ясність;
- рожевий - білий: слабкість, блідість.
Прикладні питання використання кольорів для виробничих потреб вирішує кольоропсихолог.
3.5. Емоційний вплив кольорів
3.6. Кольорова діагностика типів особистості
3.7. Оздоровчий вплив кольорів
Хромотерапія
Оздоровчий вплив "кольорової" води
Оздоровлення кольоровим світлом і водою
Лікування свічками
3.8. Енергетика кольору, одягу і прикрас
3.9. Енергетика картин