Ділова кар'єра - Дахно І.І. - 6.2.1. Тімбілдинг

У цьому підрозділі розглянемо кілька аспектів ставлення начальника до своїх підлеглих. Розпочнемо зі взаємин начальника і колективу.

6.2.1. Тімбілдинг

Сучасному керівникові доводиться докладати чимало енергії і витрачати дорогоцінний час на те, щоб об'єднати трудовий колектив у єдину команду та мотивувати її на досягнення високих результатів.

Згуртованості колективу велика увага приділялася ще й за радянських часів. Тоді були "культпоходи" в кіно, театр, на футбол тощо. Трудові колективи їздили " на картоплю". Впродовж останніх двох десятиліть багато заходів забуто. Вони залишились зі зниклим ладом. Потреба ж у згуртованості колективу продовжує зберігатися.

Успіхи компанії багато в чому залежить від злагодженої роботи її працівників. Максимальних результатів можна досягти за умови, що працівники компанії стають єдиною командою.

Однією з основних переваг командної роботи є виникнення ефекта синергії. Поняття означає: ефект від цілого є більшим ніж сума ефектів складових цього цілого. У цього підрозділі поняття означає: сумарні зусилля команди перевищують суму зусиль її окремо взятих працівників.

Основні переваги команди полягають в умінні гнучко реагувати на зміну бізнес-середовища та стрімко розвиватися. Працівники у команді краще, ніж інші, розуміють цілі компаній і намагаються докласти максимальних зусиль для досягнення цих цілей. Кожний співробітник усвідомлює особисту відповідальність за виконання загальних завдань. У результаті виконання одного соціологічного дослідження виявилося, що в успішну командну роботу компаній зробили свій внесок такі чинники:

- загальні цінності (37%);

- взаємна довіра (32%);

- натхненна мета (21%);

- додаткові вміння (96%);

- премії (4%).

У створенні команди нині допомогу можуть надати тренінгові центри. Вони мають різноманітні програми "тімбілдінгу" (від англійських слів team - команда, building - побудова). При виборі програми враховується призначеність тренінгу (новий чи вже усталений колектив, ранг менеджерів).

Під час тренінгів їх учасники спільно виконують низку заходів. Найефективнішими вважається "вірьовочний курс". Його було опрацьовано в 60-х роках минулого століття в армії США для розвитку навичків створення згуртованої команди. Зазвичай тренінг триває 1 день.

Мінімальна кількість учасників - 15-20 чол. Зрозуміло, що тренінги - платні.

Тренінги сприяють усуненню вимушеності у спілкуванні. Значно зростає схильність до надання допомоги і підтримки.

Тренінги з тім-білдингу підвищують мотивацію співробітників, зміцнюють їх лояльність до компанії та її керівництва, зменшують кількість конфліктів.

Тренінги мають проводитися розумно, а не абияк.

Компанія "Burger King" під час чергового заходу, спрямованого на зміцнення командного духу, змусила менеджерів ходити по розпеченому вугіллю. Всі вони отримали опіки. Керівництво компанії думало, що цією вправою менеджерам прищепиться відчуття наповненості енергією і це надихне їх на нові досягнення.

Компанія "Саrtner Group" з метою зміцнення командного духу випустила колекційні карти з портретами своїх аналітиків.

Тренінги зі створення команди можуть бути розраховані як на керівництво і фахівців з персоналу, так і на самих співробітників. Різноманітні програми передбачають виїзди на природу з туристами, спортивно-розважальними змаганнями та іншими заходами. Проведенням таких заходів опікуються не лише тренінгові центри, а й фірми з організації свят (кейтерингові фірми).

Можна і самостійно придумати заходи для згуртування колективу. Їх можна виконувати у вихідні дні у розважальній формі.

Психологи рекомендують і інші заходи з метою згуртування колективу. Дехто з них рекомендує святкування днів народження на роботі, хоч з цього питання є й інші думки. Ще кілька десятиліть тому доводилося чути, що у відділах Патентного відомства

Федеральної Республіки Німеччини заборонялося імениннику приходити на роботу. Так буде втрачено всього один людино-день. Якщо б іменинник був на роботі, то того дня була б паралізована робота всього відділу.

Начальник може брати участь не в усіх заходах зі згуртування колективу. Багато заходів виконують співробітники і без начальницького втручання. Від начальника вимагається, щоб він брав участь у житті колективу та знав чим він живе. Краще мати команду ніж розрізнених індивідуалів. Командою можна зробити більше і краще, ніж одинаками. Це вписується у синергізм - явище, за якого ефект від цілого перевищує ефект складових цього цілого.

Начальники - теж люди, з усіма їх недоліками і перевагами. Поміж начальників є й такі, які грюкають на співробітника кулаком та тупають ногами, а потім і забудуть про свій спалах гніву. Є й такі начальники, які похвалять співробітника, а потім підведуть його до звільнення. Згадаймо, що у італійській мафії поцілунок боса означає приреченість на смерть того члена мафії, якого бос поцілував. Керівники є різні, але успіх може бути лише за злагодженої роботи колективу.

Досвідчений керівник має приймати на роботу не будь-кого, а саме ту людину, яка підходить не лише для роботи, а й для колективу. Створення сприятливої психологічної атмосфери у колективі - одне з головних завдань його керівника.

Психологи радять керівникам брати на роботу емоційних людей, які свої почуття можуть висловлювати відверто. Емоційну людину зрозуміти простіше, ніж замкнуту у собі. Згадаймо українське прислів'я: "У тихому болоті чорти водяться".

Емоційні люди вже на підсвідомому рівні визнають і за іншими людьми право на висловлення емоцій. Керівники компаній лідерського типу мусять справедливо ставитися до всіх, у тому числі і до себе. Що ж стосується оплати праці керівництва, то топ-менеджерам та Раді директорів слід чесно визначитися із зарплатами, - як для себе, так і для інших.

У компаніях лідерського типу приділяється серйозна увага стану здоров'я всіх співробітників.

Компанії цього типу, з метою зміцнення командного духу, проводять ротацію кадрів. Співробітники набувають різноманітних знань завдяки цьому прийому. Ротація сприяє підвищенню рівня кваліфікації та допомагає уникнути монотонності у роботі.

Компанія не може стати лідерською, не створивши нової системи винагороди співробітників. Праця має оплачуватися залежно від результатів роботи не лише кожного окремого працівника, але і команди у цілому.

На практиці нерідко для ведення бізнесу або для виконання якогось проекту наймають вже сформовану команду. Зазвичай, вона складається з людей, які вже тривалий час працюють разом. Наймати такі групи слід із дотриманням певних пересторог. Завдання фахівця, що опікується наймом персоналу, полягає у тому, щоб вияснити ієрархію у цьому колективі. Слід виявити неформального лідера, до думок і вказівок якого прислуховуються члени команди.

Такі команди, зазвичай, формуються за одним з двох основних принципів:

- земляцтва та близьких стосунків;

- професійного лідерства.

За першого принципу взаємини у команді вибудовуються не на об'єктивних, а на суб'єктивних підставах (брат, сват, кум тощо). Така бригада слухається свого начальника і виконує всі його вказівки, а то й примхи. Може, наприклад, кинути роботу.

Другий принцип криє у собі менше ризику. Мати справу з такою командою - надійніше. Суб'єктивний чинник відіграє у цій команді меншу роль.

Спеціалісти британського дослідницького центру "Demos" дійшли висновку, що компаніям не слід забороняти співробітникам користуватися на роботі соціальними мережами типу "Facebook". Фахівці стверджували, що спроби заборони у кінцевому результаті можуть зашкодити самим роботодавцям, оскільки обмежуються можливості співробітників для спілкування. Автори дослідження вважали, що соціальні мережі допомагають людям розбудовувати відносини з колегами всередині організації.

Керівництву компанії рекомендувалося суворіше ставитися до тих, хто зловживає соціальними мережами.

Популярність соціальних мереж свідчить про потребу людей у спілкуванні. Вони можуть принести користь бізнесовій діяльності. Компанії розширюють використання соціальних мереж для обміну документами та для співробітництва у розробці нових ідей.

У будь-якому колективі раніше чи пізніше з'являються нові співробітники. Ротація кадрів - явище старе як світ. Адаптація нового співробітника - справа не з простих. Очевидно, рідко нового працівника сприймають як давнього знайомого.

Важко бути новачком і керівнику, бо колектив часто має неформального лідера. Немає загальних рецептів про те як керівнику - новачку адаптуватися до колективу. Новому керівнику слід добиватися довіри з боку колективу. Без довіри нічого не вийде. Доведеться також наладнати стосунки з неформальним лідером. Це, зокрема, передбачатиме складання плану подальшої роботи, визначення завдань кожного фахівця команди.

У пресі у листопаді 2008 р. повідомлялося, що член уряду Великої Британії Ліам Бірн склав на 11 сторінках для своїх підлеглих інструкцію "Як працювати з Ліамом Бірном". В інструкції Л. Бірн, зокрема, вимагав від співробітників нічого не доповідати йому, якщо вони не можуть пояснити впродовж 1 хвилини. Попереджував, що сам не завжди чітко висловлює свої думки і має нерозбірливий почерк. Зазначав також коли і яку п'є каву, коли їсть суп, як і коли має прибиратися його службовий кабінет.

6.2.2. Начальницькі помилки та вибачення
6.2.3. Начальницький гумор
6.3. Начальник в очах підлеглих
6.3.1. Типи начальників
Тип 1. Перфекціоніст
Тип 2. Ретроград
Тип 3. Локомотив
Тип 4. Пофігіст
Тип 5. Трудоголік
6.3.2. Ставлення підлеглих до начальника
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru