Етика ділового спілкування - Гриценко Т.Б. - 10.3. Методика співбесіди під час прийняття на роботу.

Керівник має прийняти рішення, наслідки якого можуть відчуватися роками. Тому робити це слід обдумано. Співбесіда з претендентом потребує підготовки. Керівник повинен:

пам'ятати про те, на яку посаду претендує кандидат;

до співбесіди знайти час, щоб ознайомитися з біографією кандидата;

визначити запитання, які необхідно поставити;

намагатися бути у відповідному настрої. Якщо ви дуже стомлені чи роздратовані, то оцінка кандидата буде необ'єктивною, тому:

• сплануйте бесіду так, щоб нічого не відволікало вашої уваги (телефонні дзвінки тощо);

• виберіть для бесіди відповідне комфортабельне приміщення.

• не виявляйте упередженості, перше враження може бути помилковим;

• переконайтеся, що кандидат знає ваше ім'я та посаду;

• називайте претендента на ім'я. Сприймайте його, як цікаву людину, у якої можна про щось дізнатися;

• посміхайтеся. Будьте доброзичливими. Переляканий кандидат не зможе продемонструвати свої здібності;

• ставтеся до кандидата так, як вам би хотілося, щоб ставилися до вас, коли б ви помінялися ролями;

• повідомте кандидату все стосовно посади — як позитивні, так і негативні сторони (вимоги, умови роботи, режим робочого дня, можливе висунення, привілеї, зарплата);

• говоріть повільно і чітко, щоб він усвідомив сказане вами;

• не давайте обіцянок, які ви не в змозі виконати. Не перебільшуйте можливостей просування по службі.

Зробіть так, щоб кандидат говорив більше, ніж ви. Адже це ви його інтерв'юєте, а не він вас. Кмітливий кандидат може розговорити вас так, що залишить про себе найкращі враження, хоча говорили ви самі.

• Формулюйте питання чітко і стисло.

• Ставте запитання послідовно, по черзі.

• Починайте з легких запитань, складніші залишайте на кінець бесіди.

• Запитайте, що він робив, що прагне робити, що може і що стане робити.

• Не ставте очевидних запитань ("Ви старанні?", "Ви вмієте вживатися з колегами?").

• Додатково перевірте відповіді, ставлячи ті ж питання по-іншому.

• Ставте запитання, які потребують розгорнутої відповіді, а не відповідей "так" і "ні".

• Зверніть увагу на запитання, які ставить вам претендент. Можливо, ви отримаєте додаткову, цікаву для вас інформацію.

Про що слід дізнатися

Працьовитий кандидат на посаду чи лінивий.

Чи має швидку реакцію.

Відкритий він для сприйняття нового чи впертий і схильний до догматизму.

Чи спостережливий. Чи ініціативний. ^ Чи чесний.

Чому залишив свою попередню роботу. ^ Наскільки охайний у роботі.

Чи відчуває гордість за свою роботу.

На що слід звернути увагу

♦ Не будуйте свої висновки лише на основі письмової характеристики. Людина заслуговує на більше чи менше, ніж її характеристика.

♦ Сприймайте кандидата всіма своїми відчуттями. Невербальний контакт не менш важливий, ніж словесний. Про що говорить міміка кандидата, жестикуляція його рук, поза, вираз очей?

♦ Відповіді часто можна знайти в темах, віддалених від безпосереднього предмету розмови.

♦ Намагайтеся відразу висловити претенденту свою думку щодо його шансів отримати роботу. Не подавайте йому надії, якщо в нього немає шансів. Не принижуючи його гідності, поясніть, чому його шанси незначні.

♦ Незалежно від результатів співбесіди зробіть так, щоб настрій у кандидата піднявся. Підтримайте його почуття гідності компліментом.

♦ Посміхніться, потисніть руку і побажайте удачі кандидатові.

Питання, які найчастіше

ставлять кандидати на роботу роботодавцеві

• Які загальні умови роботи в організації і який розпорядок дня?

• Яка філософія організації по відношенню до молодих спеціалістів?

• Які шанси на отримання житла?

• Які перспективи розвитку організацій?

• Чи є знижки для працівників під час придбання продукції, яку випускає організація?

• Чи практикується в організації надурочна робота?

• Які використовуються системи виплати?

• Хто є конкурентом даної організації?

• Чи має організація свої дитячі, лікувально-оздоровчі заклади?

• Які шанси на отримання більш високої посади?

• Чи будуть створені умови для навчання, підвищення кваліфікації чи перепідготовки?

• Чи можливе скорочення посади? У зв'язку з чим?

• Чи можна розраховувати на допомогу організації у працевлаштуванні у випадку скорочення працівників?

• Які принципи формування пенсійного фонду, можливі розміри пенсії?

Запитання і Завдання для самоконтролю

Завдання 1. Розкажіть про особливості підготовки керівника до співбесіди з претендентом.

Завдання 2. Дайте відповіді на запитання.

1. Чому не можна стомленому керівникові проводити бесіду з претендентом?

2. Чому кандидат має говорити більше, ніж керівник?

3. Що б ви хотіли дізнатися про людину, яку братимете на роботу?

4. На які запитання претендента вам не хотілося б відповідати? Чому?

10.4. Зарубіжний досвід.

За кордоном склалося кілька систем прийняття на роботу. Наприклад, в Англії поширена практика приймати на роботу * або через спеціалізовані бюро та агенції, або за наявності "рекомендаційних листів" з попередніх місць роботи (вони є певним аналогом наших характеристик, але мають більше значення). В Ізраїлі прийнята узаконена система протекціонізму — на роботу приймають тільки за наявності двох "поручителів", які несуть юридичну та фінансову відповідальність за дії свого протеже.

Акіо Моріта, засновник фірми "Соні", автор книги "Зроблено в Японії", ділиться своїм управлінським досвідом. Зокрема він розкриває методику прийняття на роботу на основі співбесіди з кандидатами.

У фірмі "Маккей Епвілоум" розроблений десяти етапний процес відбору співробітників. І хоч цей процес здається таким же повільним і болісним, як китайські тортури водою, вія виправдовується порівнянно з проблемами і хвилюваннями процесу звільнення працівників.

• Візит до консультанта з промислової психології. Ця інформація вже ні до чого не зобов'язує, але стає корисною, коли в процесі трудової діяльності виникає потреба вплинути на сильні чи слабкі сторони даної людини.

• Кандидата запрошують на співбесіду. Працівник відділу кадрів добре знає професійні вимоги до кандидата і дуже добре розбирається в людях.

• Кандидата запрошують на шість—сім співбесід із членами адміністрації фірми, які потім спільно аналізують свої висновки і письмово їх викладають як при прийнятті, так і при відмові.

• Директор фірми розмовляє з кандидатом на посаду, упродовж ЗО хв.

• Директор фірми розмовляє з кандидатом на посаду протягом ЗО хв. по телефону. Оцінюється вміння кандидата вирішувати ділові проблеми по телефону.

• Збирається інформація про кандидата із зовнішніх джерел.

• Бесіда з кандидатом у нього вдома, в присутності сім'ї, де він найкраще розкривається як особистість.

• Бесіда з кандидатом за інших обставин (наприклад, у концертному залі чи кінотеатрі), вияснення його смаків та вміння поводитися з людьми і серед людей.

• Візит кандидата до двох-трьох бізнесменів високого рангу не конкуруючих фірм, які потім передадуть свої враження і оцінку рис кандидата.

• Візит до Майстра. У кожному місті є свій Майстер-спеціаліст вищого класу в будь-якій професії: майстер-бухгалтер, майстер-виконавчий секретар тощо. Кандидат, який успішно пройшов попередні етапи, повинен витримати екзамен у Майстра.

Ці десять етапів забезпечують успішний відбір кадрів під час прийняття на роботу. При цьому потреби в рекомендаціях, письмових характеристиках немає.

Вирішальним критерієм під час прийняття на роботу є запитання директора, керівника до самого себе: "Як би я себе почував, якби ця людина (кандидат на роботу) працювала в мого конкурента, а не в мене?"

Запитання для самоконтролю

1. Охарактеризуйте різні способи підбору кадрів.

2. Які ви знаєте критерії оцінювання кандидатів на ту чи іншу посаду?

3. Яка методика співбесіди під час прийому на роботу?

4. Які запитання кандидат може поставити роботодавцеві?

5. Які ви знаєте зарубіжні системи прийняття на роботу?

Список рекомендованої літератури до розділу 10

Кредисов А.І. Менеджмент для керівника. — К, 1999. Курс практической психологии, или Как научиться добиваться успеха. — Ижевск, 2001.

Урбанович А.А. Психология управления. Учебное пособие _

Минск, 2003.

10.4. Зарубіжний досвід.
РОЗДІЛ 11. СЛУЖБОВИЙ ЕТИКЕТ. МОРАЛЬНІ ПРИНЦИПИ ТА ЗАСАДИ
11.1. Службовий етикет як сукупність правил поведінки людини.
11.2. Професійна етика. Норми професійних ділових відносин.
11.3. Авторитет особистості
11.4. Особливості роботи керівника і норми його поведінки.
11.5. Мовленнєвий етикет
11.6. Мовний етикет української науки
РОЗДІЛ 12. ЩОДЕННИЙ ЕТИКЕТ
12.1. Культура поведінки на вулиці, в магазині.
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru