В результаті політики передачі державного майна в приватну власність, що проводиться в Україні, державні підприємства здебільшого були перетворені у відкриті акціонерні товариства.
З моменту прийняття рішення про приватизацію і до повного виконання плану приватизації підприємство у своїй діяльності керується нормативно-правовими документами, які встановлюють різні правові режими для різних підприємств, що приватизуються, залежно від їх розміру та (або) приналежності до певної галузі народного господарства. Основним законом, що регулює правові, економічні та організаційні питання приватизації державного майна великих та середніх підприємств є Закон України "Про приватизацію державного майна". Особливості приватизації державного майна в агропромисловому комплексі визначаються Законом України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі". Конкретні завдання у сфері приватизації, а також загальні напрямки, цілі та способи приватизації визначаються щорічною Державною програмою приватизації, що вводиться в дію законом України. Окрім цього, існують інші закони, Укази Президента України, Постанови Кабінету Міністрів України, накази Фонду державного майна України, що регулюють різноманітні питання процесу приватизації.
Нормативно-правове регулювання діяльності приватизованого підприємства.
З моменту реєстрації акціонерного товариства підприємство зобов'язане дотримуватися нормативних документів, що регулюють діяльність господарських товариств, навіть якщо певна частка його акцій залишається у державній власності. Необхідність застосування того чи іншого нормативно-правового документу в діяльності Товариства визначається у кожному конкретному випадку окремо, тому юрист Товариства повинен дослідити всі обставини роботи з метою правильного застосування того чи іншого нормативно-правового документу.
1. Права та обов'язки приватизованого підприємства, передбачені законодавством
У законах, що регулюють діяльність приватизованих підприємств в Україні, окремо зазначено, що Товариство має право здійснювати будь-які дії, не заборонені законодавством, а саме:
o Укладати контракти та угоди з іншими сторонами;
o Приймати господарські рішення;
o Отримувати землю в користування чи оренду;
o Приймати на роботу працівників та звільняти їх;
o Отримувати кредити та позики;
o Мати банківські рахунки;
o Здійснювати інші дії, що породжують юридичні наслідки. Товариствам надається достатня самостійність у виборі видів
діяльності та їх здійсненні. Однак, існують певні норми, які в інтересах громадськості обмежують діяльність Товариства. Якщо Товариство не дотримується відповідних нормативно-правових актів, то може бути проведене офіційне розслідування, перевірка і, як наслідок, можуть застосовуватися відповідні санкції як до самого Товариства, так і до його керівництва. У міжнародній практиці відповідальність за дії акціонерного товариства головним чином несуть члени Спостережної ради або посадові особи товариства, які входять до складу Спостережної ради чи Правління.
2. Законодавство, що регулює підприємницьку діяльність Товариства.
Усі підприємства зобов'язані дотримуватися нормативно-правових актів щодо підприємницької діяльності, втому числі й таких, що регулюють:
- порядок створення організаційну структуру суб'єктів підприємницької діяльності та здійснення підприємницької діяльності;
- антимонопольний контроль;
- процес приватизації;
- оподаткування;
- емісію та обіг цінних паперів;
- валютний контроль;
- митний контроль;
- трудові правовідносини;
- захист навколишнього середовища;
- інші види правовідносин.
Товариства також повинні дотримуватися законів та нормативних актів, що видаються місцевими органами державної влади та управління тих адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких вони здійснюють свою діяльність.
Необхідно зазначити, що діяльність, яка підлягає ліцензуванню, може здійснюватися Товариством лише після отримання відповідної ліцензії.
У своїй діяльності приватизовані підприємства повинні виконувати не лише вимоги нормативних документів, що є загальними для всіх недержавних підприємств, а й підпорядковуватися окремим положенням спеціального законодавства, яке регулює функціонування цих підприємств у приватизаційний та постприватизаційний періоди.
Крім того, Товариства повинні дотримуватися нормативно-правових актів, що регулюють діяльність у конкретних галузях, таких як:
- енергетика;
- видобуток та використання корисних копалин;
- діяльність у галузі телекомунікацій;
- використання оборонних технологій;
- діяльність на фондовому ринку (інвестиційні установи, включаючи інвестиційні фонди), в тому числі діяльність брокерів та ділерів щодо операцій з цінними паперами.
Рис. 5.1. Групи законодавчих актів, що регулюють діяльність акціонерних товариств в Україні
2. Законодавство, що регулює підприємницьку діяльність Товариства.
5.3. Інфраструктура корпоративного середовища. Учасники корпоративного управління
5.4. Фонд державного майна України та його роль у формуванні та управлінні корпоративним сектором України
5.5. Торговці цінними паперами
Фондові біржі
5.6. Національна депозитарна система України
Функції НДСУ
Учасники НДСУ
Верхній рівень прямих учасників НДСУ