Менеджмент - Дикань Н.В. - НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ

Проектування та раціоналізація діючих організаційних структур управління можуть відбуватися лише на чітко науковій методологічній основі, якою є система принципів формування організаційних структур управління. Розглянемо такі принципи:

1) єдності мети, що передбачає наявність чітко сформульованої мети або цілей фірми;

2) первинності функцій і вторинності структурах побудова організаційної структури має базуватися на наявності складу та змісту функцій управління;

3) функціональної замкненості підрозділів апарату управління: коло завдань для кожного структурного підрозділу має бути чітко орієнтованим на досягнення мети управління з відповідної функції;

4) простоти організаційної структури; чим простіше та чіткіше побудовано структуру управління, тим легше персоналові зрозуміти і пристосуватися до певної форми управління й активно брати участь у реалізації мети фірми;

5) єдності розпорядництва: працівник повинен отримувати накази лише від одного начальника;

6) визначення оптимальної норми керованості*, чисельність підлеглих, підпорядкованих одному керівникові, має бути обмеженою;

7) установлення оптимального співвідношення централізованих і децентралізованих форм управління, в усіх організаціях є певний рівень децентралізації, оскільки абсолютна централізація практично неможлива;

8) зворотного зв'язку, допомогою якого забезпечується можливість здійснення постійного контролю за результатами функціонування системи та створюються умови для її корегування;

9) відповідності, згідно з яким обсяг повноважень має відповідати делегованій відповідальності.

НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ

Питання для самостійного вивчення

1. Проектування робіт в організації: аналіз виробничих операцій, проектування робіт. Методи проектування робіт (ротація робіт, розширення та збагачення роботи).

2. Модель характеристики роботи Р. Хекмана.

3. Департаменталізація, групування працівників організації за функціями, продуктами, розміщенням підрозділів та за споживачами.

4. Делегування повноважень. Елементи процесу делегування.

5. Типи повноважень: лінійні, штабні, функціональні. Діапазон контролю. Фактори, які визначають діапазон контролю.

6. Висока та плоска структури управління.

7. Механізми координації. Вертикальна координація: прямий контроль, стандартизація. Горизонтальна координація: взаємні комунікації; тимчасові робочі групи; комісії.

8. Нетрадиційні засоби координації: лінійна, функціональна, лінійно-функціональна, дивізійна, матрична організаційні структури.

9. Фактори формування організаційної структури управління. Переваги й недоліки різних типів організаційних структур. Методи вибору типу організаційної структури.

10. Сутність організаційних змій. Процес організаційних змій. Модель процесу організаційних змін К. Левіпа. Етапи процесу організаційних змін: визначення цілей; діагноз; планування й вибір техніки змін; упровадження змій; контроль, оцінювання та корекція процесів організаційних змін. Причини опору організаційним змінам. Методи подолання опору. Вибір тактики проведення організаційних змій.

Теми рефератів

1. Характеристика процесу передавання повноважень.

2. Переваги та недоліки організаційних структур управління.

3. Основні методи оцінювання організаційних структур управління.

4. Сутність і роль моделі раціональної бюрократії М, Вебера.

5. Тенденції розвитку ЗБД на сучасному етапі.

6. Фактична, раціональна та бажала органіграми лінійно-функціональної структури управління підприємством.

Запитання та завдання для самоконтролю

1. Поясніть, у чому полягає сутність поняття "організація". Організація як функція менеджменту.

2. Яким вимогам має відповідати організаційна структура управління?

3. Охарактеризуйте бюрократичну організаційну структуру. Визначте її переваги та недоліки. Наведіть приклади бюрократичних типів.

4. Які ви знаєте адаптивні організаційні структури? З'ясуйте їх переваги та недоліки.

5. Які вам відомі основні принципи формування організаційних структур управління?

6. Які нові вимоги до побудови організаційних структур управління підприємствами виникають на сучасному сталі розвитку економіки України?

Питання до семінарського заняття

1. Основи теорії організації.

2. Основи організаційного проектування.

3. Типи організаційних структур управління.

4. Управління організаційними змінами.

І. Афоризми
II. Терміни і поняття
III. Тести
IV. Твердження
V. Ситуаційні задачі
VI. Структурно-логічні схеми
VII. Кросворд
Тема 7. МОТИВАЦІЯ
7.1. Поняття мотивації
7.2. Змістові теорії мотивації
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru