Менеджмент сервісу - Сахно Є.Ю. - 10.8. Форми і методи реалізації послуг у сфері культури

Культура є сукупністю виявів життя, досягнень творчості народу (народів). Вона охоплює звичаї і традиції, мову і писемність, особливості господарювання й економічної діяльності, суспільно-політичний устрій, техніку, науку, релігію, мистецтво та ін.

Культура - історично зумовлений рівень розвитку суспільства, творчих сил і здібностей людини, виражених у типах і формах організації її діяльності.

Діяльністю у сфері культури є створення, розповсюдження і популяризація творів літератури і мистецтва; збереження і використання культурних цінностей; естетичне виховання, організування спеціальної освіти, відпочинку і дозвілля громадян.

Продукування і реалізацію культурних послуг здійснюють культурно-освітні заклади (клуби, бібліотеки, музеї, парки, центри відпочинку); виставкові зали; театрально-видовищні організації (театри, концертні організації, цирки); навчальні заклади позашкільної естетичної освіти (дитячі музичні, художні, хореографічні школи, школи мистецтв); вищі та середні спеціальні навчальні заклади (консерваторії, інститути культури, кінематографії, хореографічні училища); кіномережа (кінотеатри, кіноустановки, відеотеки); бази і контори прокату; кіностудії; видавництва; редакції газет і журналів; радіо-, телестудії і телевізійні технічні центри; студії звукозапису; підприємства з виробництва компакт-касет і компакт-дисків; спеціалізовані реставраційні підприємства і майстерні; підприємства з виробництва кіноапаратури, музичних інструментів, світло- і звукотехніки, атракціонів, спеціалізованого технологічного обладнання для оснащення закладів культури, відпочинку, засобів масової інформації; підприємства народних художніх промислів.

До суб'єктів бізнесу у сфері культури зараховують організації туризму та екскурсійного обслуговування; організації шоу-бізнесу; грального бізнесу; модельні агентства; рекламні майстерні та агентства.

Суб'єктами діяльності у сфері культури є:

- професійні творчі працівники, професійні творчі колективи, працівники культури, окремі громадяни;

- державні і приватні заклади, підприємства, організації та установи;

- творчі спілки, національно-культурні товариства, фонди, асоціації, інші громадські об'єднання, їх підприємства;

- держава в особі її органів влади та управління.

Діяльність у сфері культури здійснюється на професійній та аматорській основі і в порядку, визначеному законодавством України про підприємства, підприємницьку діяльність, некомерційні організації та об'єднання, а також законодавством, що регулює конкретні види діяльності у сфері культури.

Суттєвою особливістю послуг у сфері культури є неможливість придбати їх про запас (концерти, циркові програми неможливо зберігати на складі), переміщувати (зіграний на різних сценах і різними акторськими групами спектакль щоразу є окремим продуктом). Окремі послуги у сфері культури можуть мати і матеріальний характер (реставрація, відео- та аудіо-запис). Нематеріальні послуги сфери культури за функціональними особливостями класифікують на послуги, що безпосередньо виконують культурну функцію (послуги, які надають актори, читці, музиканти, співаки під час концертів, шоу, спектаклів, лекцій, екскурсій, а також послуги, які надають диригенти, балетмейстери, хормейстери, режисери та ін.), і послуги, що виконують функцію "поширювального механізму" (видача книжок в бібліотеках, показ фільмів у кінотеатрах, прокат відеокасет, театральних костюмів і реквізиту, продаж предметів художнього мистецтва: картин, скульптур, антикваріату, виробів народних промислів і сувенірів, книг).

Матеріальні послуги сфери культури за функціональним призначенням поділяють на:

а) виробничі засоби культури - продукти організацій культури і мистецтва, за допомогою яких інші заклади або творчі працівники мають змогу створювати свої продукти (фарби, пензель, мольберт; гримувальні засоби; театральна бутафорія, реквізит, театральні костюми; музичні інструменти; поліграфічна техніка та ін.);

б) інформаційні засоби культури - продукти, за допомогою яких споживач задовольняє різні культурні потреби (аудіо-, відеотехніка та ін.), а також різноманітні засоби масових комунікацій.

З огляду на функції організацій культури і мистецтва, послуги у сфері культури класифікують на такі групи:

- культурно-професійна освіта (діяльність архівів, бібліотек, лекторіїв; освітня діяльність спеціальних навчальних закладів; окремі види пізнавального туризму щодо надання відповідних культурних послуг);

- художня творчість (діяльність закладів мистецтва: театрів, концертних організацій, філармоній, цирків; професійних художників, скульпторів, майстрів художніх народних промислів; аматорська творчість щодо надання відповідних культурних послуг);

- відпочинок і розваги населення, які надають організації шоу-бізнесу, грального бізнесу та інші розважальні заклади.

Особливостями фінансового планування діяльності організацій сфери культури є пріоритетність короткострокового планування та його багаторівневий характер.

Контрольні запитання

1. У чому полягають характерні особливості соціально-культурних послуг? Охарактеризуйте їх види.

2. На конкретному прикладі оцініть витрати соціально-культурного закладу за різних обсягів надання послуг.

3. За якими ознаками характеризують послуги системи охорони здоров'я?

4. Обґрунтуйте основні принципи торгівлі послугами у сфері здоров'я.

5. У чому полягає значення санаторно-курортних послуг для населення країни?

6. У чому полягають суть і значення послуг фізкультури і спорту?

7. Які суб'єкти приватного бізнесу задіяні в наданні послуг фізкультури і спорту?

8. Розкрийте структуру туристичного бізнесу.

9. Якими бувають договірні відносини клієнтів із туристичними фірмами? З'ясуйте їх характерні особливості.

10. Розкрийте суть та види послуг у сфері освіти, науки і науково-технічного обслуговування.

11. На яких принципах формується система послуг у закладах освіти?

12. Яку функціональну роль відіграють організації і заклади у сфері культури?

ТЕМА 11. ТЕХНОЛОГІЯ НАДАННЯ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
11.1. Житлово-комунальне господарство і особливості його послуг
11.2. Організація і технологія надання комунальних послуг
11.3. Реалізація послуг у готельному господарстві
Основний технологічний процес виробництва готельних послуг
ТЕМА 12. ОСОБЛИВОСТІ НАДАННЯ ПОСЛУГ ПАСАЖИРСЬКОГО ТРАНСПОРТУ І ЗВ'ЯЗКУ
12.1. Особливості і види послуг пасажирського транспорту
Послуги залізничного транспорту
Послуги водного (морського, річкового) транспорту
Послуги повітряного транспорту
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru