Культура є сукупністю виявів життя, досягнень творчості народу (народів). Вона охоплює звичаї і традиції, мову і писемність, особливості господарювання й економічної діяльності, суспільно-політичний устрій, техніку, науку, релігію, мистецтво та ін.
Культура - історично зумовлений рівень розвитку суспільства, творчих сил і здібностей людини, виражених у типах і формах організації її діяльності.
Діяльністю у сфері культури є створення, розповсюдження і популяризація творів літератури і мистецтва; збереження і використання культурних цінностей; естетичне виховання, організування спеціальної освіти, відпочинку і дозвілля громадян.
Продукування і реалізацію культурних послуг здійснюють культурно-освітні заклади (клуби, бібліотеки, музеї, парки, центри відпочинку); виставкові зали; театрально-видовищні організації (театри, концертні організації, цирки); навчальні заклади позашкільної естетичної освіти (дитячі музичні, художні, хореографічні школи, школи мистецтв); вищі та середні спеціальні навчальні заклади (консерваторії, інститути культури, кінематографії, хореографічні училища); кіномережа (кінотеатри, кіноустановки, відеотеки); бази і контори прокату; кіностудії; видавництва; редакції газет і журналів; радіо-, телестудії і телевізійні технічні центри; студії звукозапису; підприємства з виробництва компакт-касет і компакт-дисків; спеціалізовані реставраційні підприємства і майстерні; підприємства з виробництва кіноапаратури, музичних інструментів, світло- і звукотехніки, атракціонів, спеціалізованого технологічного обладнання для оснащення закладів культури, відпочинку, засобів масової інформації; підприємства народних художніх промислів.
До суб'єктів бізнесу у сфері культури зараховують організації туризму та екскурсійного обслуговування; організації шоу-бізнесу; грального бізнесу; модельні агентства; рекламні майстерні та агентства.
Суб'єктами діяльності у сфері культури є:
- професійні творчі працівники, професійні творчі колективи, працівники культури, окремі громадяни;
- державні і приватні заклади, підприємства, організації та установи;
- творчі спілки, національно-культурні товариства, фонди, асоціації, інші громадські об'єднання, їх підприємства;
- держава в особі її органів влади та управління.
Діяльність у сфері культури здійснюється на професійній та аматорській основі і в порядку, визначеному законодавством України про підприємства, підприємницьку діяльність, некомерційні організації та об'єднання, а також законодавством, що регулює конкретні види діяльності у сфері культури.
Суттєвою особливістю послуг у сфері культури є неможливість придбати їх про запас (концерти, циркові програми неможливо зберігати на складі), переміщувати (зіграний на різних сценах і різними акторськими групами спектакль щоразу є окремим продуктом). Окремі послуги у сфері культури можуть мати і матеріальний характер (реставрація, відео- та аудіо-запис). Нематеріальні послуги сфери культури за функціональними особливостями класифікують на послуги, що безпосередньо виконують культурну функцію (послуги, які надають актори, читці, музиканти, співаки під час концертів, шоу, спектаклів, лекцій, екскурсій, а також послуги, які надають диригенти, балетмейстери, хормейстери, режисери та ін.), і послуги, що виконують функцію "поширювального механізму" (видача книжок в бібліотеках, показ фільмів у кінотеатрах, прокат відеокасет, театральних костюмів і реквізиту, продаж предметів художнього мистецтва: картин, скульптур, антикваріату, виробів народних промислів і сувенірів, книг).
Матеріальні послуги сфери культури за функціональним призначенням поділяють на:
а) виробничі засоби культури - продукти організацій культури і мистецтва, за допомогою яких інші заклади або творчі працівники мають змогу створювати свої продукти (фарби, пензель, мольберт; гримувальні засоби; театральна бутафорія, реквізит, театральні костюми; музичні інструменти; поліграфічна техніка та ін.);
б) інформаційні засоби культури - продукти, за допомогою яких споживач задовольняє різні культурні потреби (аудіо-, відеотехніка та ін.), а також різноманітні засоби масових комунікацій.
З огляду на функції організацій культури і мистецтва, послуги у сфері культури класифікують на такі групи:
- культурно-професійна освіта (діяльність архівів, бібліотек, лекторіїв; освітня діяльність спеціальних навчальних закладів; окремі види пізнавального туризму щодо надання відповідних культурних послуг);
- художня творчість (діяльність закладів мистецтва: театрів, концертних організацій, філармоній, цирків; професійних художників, скульпторів, майстрів художніх народних промислів; аматорська творчість щодо надання відповідних культурних послуг);
- відпочинок і розваги населення, які надають організації шоу-бізнесу, грального бізнесу та інші розважальні заклади.
Особливостями фінансового планування діяльності організацій сфери культури є пріоритетність короткострокового планування та його багаторівневий характер.
Контрольні запитання
1. У чому полягають характерні особливості соціально-культурних послуг? Охарактеризуйте їх види.
2. На конкретному прикладі оцініть витрати соціально-культурного закладу за різних обсягів надання послуг.
3. За якими ознаками характеризують послуги системи охорони здоров'я?
4. Обґрунтуйте основні принципи торгівлі послугами у сфері здоров'я.
5. У чому полягає значення санаторно-курортних послуг для населення країни?
6. У чому полягають суть і значення послуг фізкультури і спорту?
7. Які суб'єкти приватного бізнесу задіяні в наданні послуг фізкультури і спорту?
8. Розкрийте структуру туристичного бізнесу.
9. Якими бувають договірні відносини клієнтів із туристичними фірмами? З'ясуйте їх характерні особливості.
10. Розкрийте суть та види послуг у сфері освіти, науки і науково-технічного обслуговування.
11. На яких принципах формується система послуг у закладах освіти?
12. Яку функціональну роль відіграють організації і заклади у сфері культури?
11.1. Житлово-комунальне господарство і особливості його послуг
11.2. Організація і технологія надання комунальних послуг
11.3. Реалізація послуг у готельному господарстві
Основний технологічний процес виробництва готельних послуг
ТЕМА 12. ОСОБЛИВОСТІ НАДАННЯ ПОСЛУГ ПАСАЖИРСЬКОГО ТРАНСПОРТУ І ЗВ'ЯЗКУ
12.1. Особливості і види послуг пасажирського транспорту
Послуги залізничного транспорту
Послуги водного (морського, річкового) транспорту
Послуги повітряного транспорту