Менеджмент у сфері послуг - Моргулець О.Б. - 15.2.3. Етика менеджменту в сфері обслуговування

Сервісна діяльність, як і будь-яка інша, регулюється державно-правовими, культурними і моральними нормами. Перше означає, що вчинки і рішення людини перебувають у межах законів, встановлених державою, і відповідають суспільно-політичному устрою країни. Друге означає, що людина здійснює свою діяльність у певних культурно-історичних умовах, що впливають на вибір методів і засобів діяльності. Третє передбачає, що людина у своїх діях і вчинках орієнтується на певні цінності. Перша і друга група норм існує об'єктивно, тобто незалежно від того, чи визнає людина їхнє існування і чи має бажання підпорядковуватися їм. Ціннісні трактуються людиною суб'єктивно залежно від її інтелектуального, культурного розвитку і психологічної зрілості. Тут виникає питання про ступінь обов'язковості дотримання тих або інших моральних принципів [10].

Етика менеджменту базується на системі принципів і норм, що характеризують поведінку керівників і рядових працівників організації стосовно суспільства, інших організацій, груп, а також у стосунках між собою.

Етика - це набір моральних принципів і цінностей, що формують поведінку особи чи групи осіб.

Перелік етичних норм, що характеризує правильну поведінку підприємства включає орієнтацію способу дій на етичні цілі, людяність, ліберальність і терпимість, прагнення до справедливості, самостійність та індивідуальність, самоствердження у роботі, прагнення до соціальних контактів, вільне висловлювання думок, прагнення безпеки, соціальна користь праці і демократія.

Етичні нормативи описують систему загальних цінностей і правила етики, яких мають дотримуватися її працівники. Етичні нормативи розробляються з метою опису цілей організації, створення нормальної етичної атмосфери і визначення етичних рекомендацій у процесах прийняття рішень.

Конкретні етичні норми професійної діяльності затверджуються в професійних кодексах. Професійний кодекс - це фіксовані правила поведінки, що пропонують визначений тип моральних взаємовідносин, які є оптимальними з точки зору професійної діяльності. Яскравим прикладом є професійний кодекс лікарів (клятва Гіппократа), основний принцип діяльності яких - не нашкодь, кодекс військовослужбовців (присяга), що пропонує їм завжди і скрізь захищати інтереси своєї батьківщини.

Професійні кодекси мають вигляд уставів, інструкцій і розробляються на різних рівнях:

o на рівні підприємств та організацій (великі компанії створюють корпоративні етичні кодекси, формулюючи в письмовому виді етичні принципи корпорації, правила поведінки, відповідальність адміністрації стосовно своїх працівників);

o на галузевому рівні;

o на регіональному рівні;

o на міжнародному (наприклад, Глобальний етичний кодекс туризму, схвалений на Генеральній асамблеї Всесвітньої туристської організації.

Професійний кодекс може мати різні форми, а саме:

o формальний кодекс використовується для того, щоб продемонструвати, що певна група людей належить до тієї або іншої професії. Кодекс публікується, на нього посилаються на врочистих заходах, його читають уголос у момент вступу в професію;

o кодекс-ідеал проголошує те, до чого прагнуть представники певної професії, тобто в ньому висуваються максимальні вимоги;

o дисциплінарний кодекс містить мінімум вимог, необхідних для виконання;

o кодекс-етикет містить вимоги до зовнішнього вигляду і манери поведінки фахівців;

o єдиний кодекс поєднує в собі всі попередні.

Тип кодексу розробляється залежно від професії та поставлених цілей. Однак будь-який кодекс повинен мати наступні властивості, тобто повинен бути:

- регулятивним, тобто містити положення, які впливають на вибір рішення фахівця;

- контролюючим, тобто декларувати різні форми покарань за порушення правил;

- предметним, тобто його положення повинні відбивати реально існуючі в професії специфічні моральні проблеми;

- просоціальним, тобто він покликаний захищати суспільні інтереси та інтереси тих, на кого спрямована діяльність фахівців.

Для розробки професійного кодексу фахівця із сервісної діяльності необхідно визначити її специфіку. У зв'язку з тим що специфіка сервісної діяльності полягає в наданні споживачам і партнерам різного роду послуг, конкретні положення кодексу повинні регламентувати:

- якість надання послуг (відповідність ціни і якості, кваліфікованість, використання інноваційних технологій і т.п.);

- форму надання послуги (зручність, швидкість, відповідність юридичним і моральним законам, індивідуальний підхід і т, п);

- професійний і культурний рівень фахівця, що надає послугу (компетентність, ввічливість, тактовність, коректність, акуратність і т.п.).

Положення, що відображають ці вимоги складають одну із частин кодексу (спеціальну). Інші частини, які можуть бути включені до кодексу, міститимуть положення, що стосуються ділової активності фахівця взагалі: прийнятні правила поведінки на підприємстві, декларація цілей і завдань підприємства, розуміння цивілізаційних форм взаємин - внутрішніх (з колегами і адміністрацією) та зовнішніх (з партнерами і споживачами), опис систем заохочень і покарань, зовнішній вигляд фахівця та ін.

Сервісна діяльність регламентується також деякими формами етикету. Діловий етикет є тим розділом корпоративного етичного кодексу, який легше за інші піддається контролю і регламентації. Виконання норм етикету стосується тільки зовнішньої поведінки і не стосується сфери моральної свідомості, іноді від ділової етики залишається тільки етикет.

Слово "етикет" означає встановлений порядок поведінки в певній соціальній сфері: придворний, дипломатичний, військовий, етикет вищого суспільства, церковний, спортивний, наукових співтовариств; у сфері підприємництва і управління - діловий етикет.

Діловий етикет - це система детально розроблених правил, що включають:

- культуру мови і уміння вести розмову;

- зовнішній вигляд, одяг;

- уміння керувати власними емоціями;

- форми знайомства, привітання і прощання;

- вираження вдячності і співчуття;

- правила поведінки за столом;

- вітання і подарунки тощо.

Підприємства у різних країнах дотримуються власної "організаційної культури", тому і стандарти етичної поведінки проявляються у різних країнах неоднаково. Наприклад, досягнення результату за допомогою хабара є протизаконною і неетичною дією. Однак у деяких країнах подібні дії вважаються цілком етичними і постійно використовуються підприємствами при вирішенні ділових питань.

У вітчизняній практиці менеджменту значного поширення набули етичні нормативи, що забороняють такі дії:

o давання або одержання хабара;

o вимагання;

o підношення подарунків посадовій особі;

o виплата співучасникові частини незаконно отриманих грошей;

o розпалювання конфліктів на ґрунті зіткнення інтересів;

o шахрайство;

o ухилення від сплати податків:

o продаж недоброякісної продукції;

o розкриття секретів компанії;

o незаконне використання інформації, отриманої в довірливій бесіді.

Це лише приблизний, далеко не повний перелік неетичних дій підприємств. Етика поведінки за своєю суттю не може мати "верхніх" меж. Ці межі можуть варіюватися залежно від країни, в якій функціонує підприємство, його бажання дотримуватися встановлених норм етики поведінки, засобів примусового виконання законів і дотримання етичних норм.

Підприємства, що цінують своє ім'я, для яких громадська думка про чесність і добропорядність є вищою за бажання максимізувати прибуток будь-якими способами, розробляють і доводять до своїх працівників етичні нормативи, що застосовуються не лише у власній країні, а й в усьому світі. Менеджер, приймаючи те чи інше рішення, мусить пам'ятати, що суспільство звертає увагу і на етику, і на неухильне дотримання законів, і тому йому треба дотримуватися найвищих стандартів відповідальності.

15.3. Соціально-психологічний клімат сервісного підприємства
15.4. Ефективність менеджменту сервісного підприємства
ВСТУП
МОДУЛЬ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ МІЖНАРОДНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
Тема 1. Міжнародний бізнес, його сутність, розвиток та особливості
1.1. Сутність міжнародного бізнесу та його характеристика
1.2. Міжнародні компанії та їх роль в сучасному міжнародному бізнесі
Тема 2. Сутність міжнародного менеджменту та його характеристика
2.1. Теоретичні засади, особливості та завдання міжнародного менеджменту
2.2. Сутність та структура міжнародного менеджменту
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru