Тема 8. Оперативний менеджмент операційної системи
1. Суть, принципи та види планування (сукупне, календарне, агреговане та сіткове планування). Планування виробничої програми.
Наголошення на важливості взаємозв'язку стратегічного, тактичного та оперативного рівнів управління операціями з загально методологічних позицій робить акцент на характеристиці планування як функції операційного менеджменту.
В операційному менеджменті одним із найважливіших є вміння планувати і згідно з поставленим планом реалізовувати свою діяльність. Перше питання даної теми присвячено визначенню всіх концепцій планування, а зокрема його суті, принципів та видів. Як відомо планування здійснюють надовго-, середньо- і короткостроковий періоди. Довгострокове планування звичайно здійснюють на рік і довше. Середньострокове планування охоплює період від 6 до 18 місяців. Короткострокове планування охоплює період від одного дня (і менше) до шести місяців, звичайно з розбивкою на тижні. Виділяють певну класифікацію планування, вона являє собою наступний перелік:
1. Сукупне планування
Чітко сформований західний погляд на тактичний рівень планування операційної діяльності знайшов своє втілення у так званій концепції сукупного (за деякими джерелами - агрегованого, агрегативного) планування. Сутність її розгорнуто викладено у главі 14 підручника Р.Чейза, Н.Д.Еквілайна та Р.Ф.Я кобса [52, с.442- 466]. Особливу увагу тут слід звернути на класифікацію видів планування та ієрархічність у виробничому плануванні, а також так звані чисті стратегії виробничого планування. Додатково має сенс звернутися до розгляду цього ж питання у підручниках Л.Гелловея [14,с. 145-154], В А Козловського, Т. В. Маркіна, В.М.Макарова [22, с. 157-180].
Цікавим є те, що усі три наведені джерела дають різні (хоча й досить близькі за змістом) класифікації стратегій агрегованого планування.
Сукупне планування (Aggregate Flanning) - це перетворення річних і квартальних бізнес-планів у докладні виробничі плани, що визначають обсяг продукції і використання трудових ресурсів для середньострокового періоду (від 6 до 18 місяців).
Задача сукупного планування полягає в мінімізації витрат на необхідні ресурси для задоволення попиту на продукцію в планованому періоді. На рис.8.1 показаний взаємозв'язок сукупного планування з другими видима планування.
Рис. 8.1 Види планування
Слід зазначити що, процес планування складається з визначення технологій і процедур, необхідних для виробництва чи сервісу. На виробництві процес планування можна описати в такий спосіб: група, що керує виробництвом, вносить існуючі чи прогнозовані замовлення в основний план виробництва (Master Production Schedule - M PS) [52].
(MPS) основний план виробництва - встановлює обсяг і дату постачання всього асортименту виробів, необхідного для виконання кожного замовлення.
Особливу увагу доцільно звертати на те, що у сервісі при незмінному штатному розпису акцент роблять на складанні тижневого чи навіть погодинного щоденного розкладу роботи співробітників і обслуговування клієнтів. Розклад роботи співробітників є функцією кількості часу, необхідного для надання клієнту послуги, кваліфікації співробітника, якості обслуговування, часу доби і т.д. Багато послуг виявляються поза робочим часом, тому виникають правові обмеження, що впливають на графік роботи. Такі обмеження звичайно відсутні на виробництві. При складанні графіка обслуговування клієнтів необхідно передбачати нормативний і резервний час на надання послуги клієнту, а також установлювати черговість обслуговування клієнтів.
Слід зауважити, що планування виробництва має певні особливості і вимагає ієрархічної структури Harlan С. Meal [7,с.102-111]. Розглянемо докладніше взаємозв'язок коротко-, середиьо- і довгострокового планування виробництва. При аналізі структури планування визначеної організації Харлен Мил використовує термін ієрархічне планування виробництва (Hierarchical Production - НРР). Як видно з рис. 8.2, більш високий рівень керування буває при прийнятті рішень у більш узагальнених даних, тоді як нижчій ланці керування необхідні найбільш докладні дані.
Перевагою ієрархічного планування є те, що кожен рівень керування оперує меншою базою даних і має більш просту структуру.
Рис. 8.2 Ієрархічне планування
Необхідно звернути увагу на те, що сукупне планування виробництва передбачає встановлення темпу виробництва чи групи іншої широкої категорії товарів на середньостроковий період (від 6 до 18місяців). Відповіднодорис.8.1 сукупний план надає вихідні дані для складання основного плану виробництва. Головна мета сукупного плану складається у встановленні оптимального сполучення темпу виробництва, чисельності робочої сили й обсягу наявних матеріальних запасів[52].
Темп виробництва - це кількість одиниць продукції, що виготовляється в одиницю часу (у годину, у день).
Чисельність робочої сили - це кількість робітників, необхідна для випуску визначеного обсягу продукції.
Важливо звернути увагу слухачів на середовище виробничого планування. На рис.8.3 показані зовнішні і внутрішні фактори, що створюють середовище виробничого планування.
Якщо у фірмі маркетинг і виробництво тісно пов'язані, для підвищення попиту в періоди низького попиту можна активізувати рекламу і знижувати ціни. Напроти, у періоди високого попиту можна зменшити рекламну діяльність і підняти ціни до рівня, що забезпечує максимальне одержання прибутку від реалізації ч виробів послуг.
Рис. 8.3 Фактори виробничого планування [52]
Опановуючи питання теми студентам важливо розглянути витрати, що враховуються при сукупному плануванні.
При сукупному плануванні витрати поділяють на чотири категорії:
1. Основні виробничі витрати. Вони представляють собою постійні і змінні витрати, необхідні для виготовлення визначеного виду продукції вданому періоді часу. Ці витрати включають прямі і непрямі трудові витрати як на виконання робіт в основний робочий час, так і в понаднормовий.
2. Витрати, зумовлені коливаннями темпу виробництва. У більшій частині витрати цієї категорії зв'язані з найманням, навчанням і звільненням персоналу. Наймання тимчасових робітників через агентства по наданню тимчасової робочої сили дозволяє скоротити ці витрати. Зверніть увагу на урізання " Робочі кадри стають прибутковою підприємницькою справою".
3. Витрати збереження матеріальних запасів. Основним джерелом цих витрат є капітал, вкладений у матеріальні запаси. До інших джерел цих витрат відносяться витрати на збереження і страхування матеріальних запасів, оподатковування запасів, втрати від псування й старіння матеріалів.
4. Втрати від невиконання замовлень. Звичайно такі втрати важко піддаються виміру. Сюди можуть входити витрати на проведені роботи з невиконаного замовлення, утрати через утрату репутації, недоїмки у виторзі від продажів у результаті невиконання замовлення.
Самостійно вивчаючи тему студенти повинні приділити увагу методам сукупного планування
Для розробки сукупних планів компанії часто використовують простий метод проб і помилок (інтуїтивний метод) і графічні методи. Метод проб і помилок передбачає калькуляцію витрат виробництва декількох варіантів плану виробництва і вибір найкращого варіанта.
1. Суть, принципи та види планування (сукупне, календарне, агреговане та сіткове планування). Планування виробничої програми.
1. Сукупне планування
2. Сіткове планування
3. Календарне планування
2. Функції, принципи, завдання, основні вимоги до оперативного управління
3. Система оперативного управління "точно в термін". Досвід оперативного управління виробництвом фірми "Тойота".
Тема:9 Управління постачанням, збутом та інфраструктурою підприємства
1. Управління операційною інфраструктурою підприємства
1. Центральний інструментальний склад (ЦІС)