Необхідно відрізняти спільне підприємство (СП) від міжфірменої угоди або інших видів співробітництва, що не ведуть до створення окремої ділової економічної організації.
СП можуть приймати дві форми: акціонерну або договірну. В акціонерних СП кожний партнер володіє визначеною часткою акціонерного капіталу. Як правило, право власності поділяється між учасниками шляхом більш-менш рівного розподілу акцій і без абсолютного панування який-небудь зі сторін.
У договірних спільних підприємствах сторони не створюють нову компанію спільного володіння для здійснення спільної діяльності й не здійснюють перерозподілу між собою акцій існуючої корпорації. Внутрішні правові відносини між сторонами, а також між сторонами - учасниками СП і третіми сторонами будуються і регулюються на договірній основі.
Часто для цієї форми СП використовується поняття міжфірменої угоди, що визначається як "офіційна або неофіційна угода між двома або декількома фірмами, що передбачає визначений ступінь співробітництва між ними й участь в акціонерному капіталі або створення нових фірм, а також угода, що не передбачає участі в акціонерному капіталі".
Наразі виділяють наступні заходи, що сприяють створенню спільних підприємств:
o скорочення обсягу капітальних витрат і ризику при створенні нових потужностей;
o проникнення на конкретний географічний ринок;
o вступ у нову сферу діяльності;
o придбання виробничої бази або джерел сировини;
o розширення діючих виробничих ліній;
o придбання нових каналів реалізації товарів або послуг;
o підвищення ефективності існуючого маркетингу;
o можливість уникнути циклічної або сезонної нестабільності;
o можливість за допомогою партнерів по СП знизити витрати виробництва.
3.7. Франчайзна система
Велику роль у кооперації між великими і дрібними фірмами, особливо в сфері послуг, грає система франчайзних договірних відносин - гібридна форма великого і дрібного підприємництва.
Франчайза являє собою угоду великих корпорацій із дрібними фірмами або окремими бізнесменами, виробничими або функціонально-операційними компаніями. Відповідно до франчайзної угоди франчайзер (зазвичай велика батьківська компанія) зобов'язується постачати дрібній фірмі або бізнесмену, що діють у рамках обговореної території, свої товарами, рекламні послуги, відпрацьовані технології бізнесу. За це фірма (франчайзі) зобов'язується надати компанії (франчайзеру) послуги в області менеджменту і маркетингу з урахуванням місцевих умов, а також інвестувати в цю компанію якусь частину свого капіталу. Франчайзи зобов'язується мати ділові контакти винятково з компанією-франчайзером, а також вести бізнес відповідно до її розпоряджень.
Франчайзер - велика фірма (торговельна або промислова), яка надає право дрібному приватнику вести справу в диктованій угоді формі, протягом певного часу, у спеціально вказаному місці. Для фірми - це один із способів розширити зону свого впливу на ринку, зменшити господарський ризик.
Франчайзі - дрібний підприємець, який відкриває свою справу під керівництвом франчайзеру. У США за франчайзі працюють ресторани, закусочні, бухгалтерські й податкові служби, юридичні центри, секретаріати, бюро доставок, оцінювачі, автосервіс, продуктові й бакалійні магазини тощо.
Основи франчайзингу
Коли ви збираєтеся почати власний бізнес, ви маєте вибір між початком з нуля, купівлею існуючого бізнесу або розгляду ділових перспектив на кшталт франчайзингу. Володіння і керування франчайзингом може бути такою ж трудомісткою справою, як і інші варіанти, і це може також бути дуже вигідно.
Є тисячі підприємств, які працюють за угодами франчайзингу в майже кожній галузі промисловості, від відомих національних марок до менших, місцевих.
Проблема полягає в тому, щоб вибрати те, що буде цікаво вам і буде доброю інвестицією. Багато експертів з франчайзингу пропонують вам порівняти самим, розглянувши численні можливості франчайзингу перед вибором найбільш придатного для вас.
Коли ви купуєте франчайзинг, ви купуєте право використовувати певну торгову марку (товарний знак) або ділову концепцію.
Торгова (товарна) марка - ім'я, знак, символ, малюнок, логотип, або їх поєднання, які позначають продукцію або послуги, що пропонуються споживачу.
Товарний знак - товарна марка або її частина, яка забезпечена правовим захистом.
Бізнес, яким ви керуєте, по суті то самий, що і будь-який інший бізнес, що працює під тією ж самою назвою. Щоб зробити це, вам, імовірно, доведеться придбати вироби, інструменти, рекламну допомогу і навчання у продавця франчайзингу (компанії, що має права на бізнес).
Якщо ви володієте бізнесом, його діяльність управляється відповідно до умов угоди франчайзингу. Для багатьох це головна вигода франчайзингу - ви можете отримати вигоду з ділового формату, торгового імені та системи підтримки, забезпеченої продавцем франчайзингу. Найбільш популярна перевага - те, що франчайзинг дозволяє людям починати бізнес для себе, а не самим по собі.
Переваги придбання франчайзингу:
o Зменшений ризик - франчайзинг традиційно має набагато нижчий відсоток невдач, ніж інші види комерційної діяльності. Причина? Ви купуєте ділову концепцію, де більшість негараздів вже кимось улагоджені
o Ви отримуєте повний пакет - про попередні приготування, зазвичай пов'язані з початком бізнесу, вже подбали. Ваш повний пакет може включати торгові марки, вільний доступ до виробу, який вже закріпився на ринку, випробувані методи маркетингу, обладнання, інвентар тощо.
o Сила в кількості - коли ви укладаєте договір про франчайзинг, ви придбаєте купівельну спроможність цілої мережі, що може допомогти вам отримувати продукцію і конкурувати з великими національними мережами.
o Ділові процеси - багато продавців франчайзингу забезпечують своїх клієнтів різними випробуваними системами, включаючи фінансові та бухгалтерські системи, безперервне навчання і підтримку, дослідження та розробки, допомогу в продажу та маркетингу, планування і прогноз, управління запасами тощо. Вам покажуть методи, які зробили бізнес успішним, і допоможуть використовувати їх у розвитку вашого власного бізнесу.
o Фінансова допомога і допомога з вибором ділянки - деякі компанії допоможуть вам фінансувати початок бізнесу, дозволяючи вам просунутися з такою невеликою кількістю стартового капіталу, наскільки це можливо. Вони також можуть допомогти з вибором ділянки, переконавшись, що ваш бізнес розташований в тому районі, де він буде процвітати.
o Рекламування і просування - ви не тільки будете мати користь з будь-якої національної чи регіональної рекламної кампанії продавця франчайзингу, але вони можуть також виручити в інших сферах - від забезпечення готовими рекламними роликами до розробки рекламних матеріалів в магазинах. Вам дорого коштувало б розробити ці матеріали самостійно.
Потенційні недоліки франчайзингу:
o Замало контролю - сутність франчайзингу - закупівля й оперування готовою концепцією - може змусити вас почувати себе більше менеджером, ніж босом. Це може бути важко для деяких людей, особливо більш заповзятливих. Люди цього типу можуть мати труднощі в зв'язку з необхідністю відповідати чиїйсь системі.
o Вартість - може знадобитися багато коштів, щоб відкрити і використовувати франчайзинг. Стартові витрати можуть бути істотними, і ви можете виявити, що безперервні виплати ліцензійного платежу будуть мати значний вплив на ваш обіг грошових коштів.
o Ви не одні - так само, як репутація продавця франчайзингу може принести користь вашому індивідуальному бізнесу, його проблеми - також ваші проблеми. Так, якщо батьківська компанія переживає важкі часи, ваш індивідуальний франчайзинг може також постраждати в залежності від того, наскільки міцно ви пов'язані.
o Ви обмежені угодою - ваша угода про франчайзинг є зобов'язуючим контрактом і може накладати серйозні обмеження. Ви замкнені в межах певних ділових методів, плат і навіть вигляду вашого бізнесу. Якщо ви не погоджуєтеся, у вас може не бути іншого виходу крім дотримання цих керівних принципів.
Ви повинні подумати про те, щоб залучити свого юриста, бухгалтера або іншого радника до розгляду підготовчих документів і запропонованих контрактів перед вступом у будь-яку угоду. їхні поради, разом з вашим власним дослідженням, можуть допомогти вам зекономити гроші та втримати вас від невдалого інвестування.
Ознайомлювальні документи, надані вам продавцем франчайзингу, можуть дозволити вам краще зрозуміти діяльність компанії. Важливо розглянути їх повністю (краще за допомогою юриста, бухгалтера чи ділового радника), щоб вивчити все, що ви можете довідатися про продавця франчайзингу.
Деякі питання, які необхідно при цьому необхідно з'ясувати:
o Чи має продавець франчайзингу успішний "послужний список"? - вивчіть усе про особисте і професійне ім'я продавця франчайзингу, його організацію, його історію, в тому числі фінансову. Ви також повинні будете визначити, чи може цей успіх бути повторений у вашому регіоні.
o Скільки це буде мені коштувати? - проспект повинний мати повний список виплат, які ви будете зобов'язані платити, щоб придбати і використовувати франчайзинг. Він також має включати інші зобов'язання, типу запасів чи устаткування, які мають бути куплені у продавця франчайзингу купівлі?
o Чи буде моя територія винятковою? вам треба буде визначити, чи може продавець франчайзингу відкрити інші магазини у вашому регіоні, чи навіть продавати свою продукцію поштою клієнтам у вашому регіоні. Можливо, вам також доведеться відповідати деяким комерційним критеріям, щоб зберігати свою винятковість.
o Яку продукцію я можу продавати, і яким чином? вам буде дозволено продавати тільки певні вироби, із схваленого продавцем франчайзингу списку. І ви можете бути обмежені в способах, якими ви зможете їх продати. Наприклад, вам може бути дозволено торгувати в самому магазині, але вам можуть заборонити продавати поза ним.
o Які послуги забезпечить мені продавець франчайзингу? довідайтесь, які послуги будуть забезпечені вам до відкриття, і після того, як ви відкриєте свій бізнес. Вам також слід почитати проте, яке навчання необхідне, де воно буде проходити, і скільки це буде вам коштувати. Також перевірте, які торгові марки і патенти ви отримаєте.
o Чи є якісь погані новини, про які я маю знати? документи повинні містити інформацію про будь-які дії, що стосуються порушень законодавства про франчайзинг, шахрайства, розтрат, чи незаконних методів ведення бізнесу Вони також повинні повідомляти, чи оголошував продавець франчайзингу, будь-які його попередники, партнери чи співробітники про банкрутство за останні 15 років. І обов'язково вивчіть фінансові звіти.
o Яких прибутків я можу очікувати від цього бізнесу? проспект містить гіпотетичні проектування прибутку, а також формулу того, як ці дані були створені. Майте на увазі, що економічні умови змінюються в залежності від регіону, тому ці дані не гарантують успіх кожної окремої торгової точки. Використовуйте ці дані в комбінації з оцінками витрат у вашому регіоні.
Питання, на які треба звернути увагу при оцінці франчайзингу:
o Прибутковість упевніться, що продавець франчайзингу та окремі покупці франчайзингу життєздатні.
o Успішний "послужний список" чи дійсно ця концепція життєздатна? Чи мала вона успіх деінде? Чи має продавець франчайзингу гарний" оцінку кредитоздатності?
o Сильна універсальна розподільча система вам потрібен бізнес, який відрізняється від конкурентів, адже ви не хочете, щоб про вас думали, що ви продаєте все той самий старий продукт.
o Ефективний фінансовий менеджмент та інший контроль сильна система контролю допоможе вам визначити ваші проблеми та ефективніше їх вирішувати.
o Гарний імідж - важливо, щоб у клієнтів склався образ продавця франчайзингу, тому що ваш бізнес буде залежати від його репутації. Також шукайте концепцію, що може розширитися на національний рівень, так що ваш бізнес зможе рости в місцевому масштабі.
o Цілісність і зобов'язання насправді вам треба, щоб продавець франчайзингу витратив багато часу на перевірку, тому що вам треба впевнитися, що він має високі вимоги до всіх покупців франчайзингу - адже ваш успіх тісно переплетений з його успіхом.
o Успішна галузь промисловості шукайте можливості в галузях промисловості, що розвиваються.
Важливо вивчити якнайбільше інформації перед придбанням будь-якого виду бізнесу, так щоб ви могли прийняти обґрунтоване рішення. Існує велике розмаїття джерел, до яких ви можете звернутися, щоб довідатися про можливий франчайзинг, а саме:
o Проведіть бесіду з продавцем франчайзингу впевніться, що ви зручно почуваєте себе з ним, і що на всі ваші запитання були дані задовільні відповіді.
o Опитайте існуючих користувачів франчайзингу поговоріть з існуючими клієнтами, щоб довідатись їхню думку про продавця франчайзингу. Чи дійсно вони задоволені своїми інвестиціями? Чи заробляють вони стільки грошей, скільки очікували?
o Читайте пресу про ваш бізнес і галузь промисловості проведіть якийсь час у бібліотеці чи в Інтернеті, переглядаючи ЗМІ. Ви можете дізнатися набагато більше про компанію з цих джерел, ніж з ознайомлювальних документів.
o Перевірте рекомендації поспілкуйтеся не тільки з покупцями франчайзингу. Зв'яжіться з банком та іншими джерелами рекомендацій, про які згадав продавець франчайзингу.
o Зверніться до незалежних агентств довідайтеся, чи були будь-які скарги на компанію.
o Дістаньте кредитні звіти дістаньте звіти стосовно продавця франчайзингу від Dun&Bradstreet, TRW/Experian чи будь-якого іншого агентства, що реєструє кредити. Ви довідаєтеся багато про те, як компанія веде бізнес.
Є два основні типи платежів, які ви, скоріше за все, повинні будете заплатити за франчайзинг - початкова плата і поточні виплати.
Початкова плата - її ви платите продавцю франчайзингу за право придбання франчайзингу. Власне кажучи, ви купуєте права використовувати торгові марки продавця франчайзингу, ділові методи і права розповсюдження. Ця ліцензійна плата може бути істотна, особливо для франчайзингу від відомої, стабільної компанії - не дивуйтеся, якщо вона вимірюватиметься десятками тисяч доларів. Часто вона також залежить від цінності території чи регіону торгівлі: чим більшим є ваш ринок, тим більше ви будете платити. Ця початкова плата може бути доповненням до будь-яких інших стартових витрат, які ви повинні будете понести. Початкова плата за франчайзинг може включати або не включати витрати на навчання, початкові витрати на рекламу, інвентар, будівельні витрати (деякі продавці франчайзингу вимагають, щоб ваш будинок мав певні архітектурні елементи), устаткування/пристосування (вас можуть зобов'язати купити чи орендувати певне обладнання і пристосування у продавця франчайзингу) і будь-які інші витрати, які є необхідними для відкриття вашого бізнесу.
Поточні (постійні) платежі - виплати, щоб права на франчайзинг залишалися за вами. Більшість продавців франчайзингу встановлюють ліцензійний платіж, як правило, у відсотках від вашого валового продажу, а не вашого прибутку. Сума цього платежу може коливатися від і до 15%, хоча найтиповішою платою є 5%. Цей ліцензійний платіж сплачується від валового продажу, що потенційно може забрати істотну частину вашого прибутку.
Деякі продавці франчайзингу стягують регулярну плату (підлягає виплаті щотижня, щомісяця або щокварталу) замість ліцензійного платежу. Цей тип плати може також бути частиною націнки на товари чи послуги, які ви зобов'язані купити.
Також поширеною є практика, коли покупці франчайзингу сплачують частину місцевої, регіональної та національної реклами продавця франчайзингу та витрат на просування. Ці плати зазвичай вносяться в спільний рекламний фонд, який, у кінцевому рахунку, приносить користь усім покупцям франчайзингу завдяки частішому використанню вашого торгового імені.
Чи звернути увагу на відомих продавців франчайзингу, чи на нові зірки? Це - одне з ключових рішень, що ви повинні будете прийняти, якщо ви вирішите купити франчайзинг. Зробіть вибір, оцінивши всі перспективи з точки зору ризику і загальної суми виплати.
Франчайзинг від відомого підприємства має багато вигод - істотне розпізнання Імені, випробувані методи маркетингу, закріплені бізнес-плани і тренінгові системи, сильне управління та історія, яку ви зможете легко дослідити. З іншого боку, ви можете виявити, що продавець франчайзингу вже наситив ваш ринок (так що гарні місця розташування можуть бути недоступні, або інші підприємства можуть вторгнутися у ваш регіон), плата може бути вищою, і чим більша компанія, тим важче для вас буде висловити свою думку у випадку виникнення будь-яких суперечностей.
Франчайзинг від "підприємства-новачка" дає вам шанс стати на первісному етапі частиною того, що може бути дуже вигідною перспективою росту. Новіші продавці франчайзингу також мають тенденцію брати нижчий ліцензійний платіж, і вони скоріше будуть схильні домовитися і надати індивідуальні умови франчайзингу. З іншого боку, менші продавці франчайзингу можуть відчувати брак визнаного імені, у них немає достатнього досвіду для успішної роботи, ви можете стати піддослідним кроликом для їхніх процедур, і шанси на невдачу франчайзингу значно вищі.
Існують різні угоди франчайзингу. Неможливо визначити всі умови та спірні питання, що виникають у різних ситуаціях. Проте цей перелік значно допоможе вам, якщо ви зацікавлені у купівлі франчайзингу. Даний перелік повинен використовуватися для угоди франчайзингу документу, в якому будуть визначені всі терміни та умови, які встановлюють ваше володіння правом на франчайзинг угода, що складається особою, яка укладає з вами договір про франчайзинг. Ви можете використовувати цей перелік для того, щоб скласти договір про франчайзинг чи перевірити умови наявного.
Список питань для перевірки перед укладанням угоди про франчайзинг:
2. Межі франчайзингу
3. Будівлі, устаткування та умови поставок
4. Умови роботи
5. Припинення й поновлення франчайзингу
6. Інше
4. МАЛЕ ТА СЕРЕДНЄ ПІДПРИЄМНИЦТВО
4.1. Місце і роль малого підприємництва в економіці
4.2. Економічна сутність і функції малих підприємств
Функції малого підприємництва