Метою загальної підтримки МП є вплив на середовище малого підприємництва в регіоні для отримання бажаної зміни результативності, структури і потенціалу МП.
Для цього потрібна зміна, наприклад, наступних умов діяльності суб'єктів малого підприємництва:
1. Вдосконалення нормативно-правової бази МП в цілому.
2. Вдосконалення нормативно-правової бази в частині, що визначається регіональною (муніципальною) владою.
3. Вдосконалення податкової системи в цілому.
4. Вдосконалення податкової системи в частині, що визначається регіональною (муніципальною) владою.
5. Можливість отримання проектами МП фінансової підтримки.
6. Умови отримання банківських кредитів.
7. Механізм отримання малими підприємствам гарантій з боку регіональних (муніципальних) ріалів щодо зобов'язань перед фінансово-кредитними організаціями.
8. Рівень платіжної дисципліни всередині регіону (території).
9. Доступність землі і приміщень.
10. Вдосконалення системи інформаційного забезпечення діяльності малих підприємств.
11. Можливість впливу громадських об'єднань підприємців на прийняття управлінських рішень, що стосуються діяльності.
Необхідних результатів у підтримці сектору М П та зміни середовища можна добитись здійснюючи роботу в наступних напрямках:
o нормативно-правова підтримка;
o фінансово-кредитна підтримка;
o підтримка у створенні та розвитку матеріально-технічної бази;
o сприяння забезпеченню доступу малих підприємств до сучасних технологій і "ноу-хау";
o підтримка розвитку маломасштабних ринків товарів і послуг;
o підтримка утворення та розвитку кадрового потенціалу;
o підтримка менеджменту, маркетингу і кооперації;
o сприяння міжрегіональній і зовнішньоекономічній діяльності;
o сприяння розвитку недержавної інфраструктури підтримки малого бізнесу;
o сприяння захисту інтересів малого бізнесу, безпеки і соціальної захищеності підприємців;
o сприяння формуванню сприятливого соціально-психологічного середовища для малого підприємництв.
У кожному з даних напрямків існує гостра необхідність і певні можливості здійснити широкий перелік заходів, здатних, у кінцевому результаті, покращити результативність малого підприємництва, його структуру і потенціал.
Традиційно пріоритетною залишається підтримка розвитку інфраструктури як найбільш дієвої форми довгострокової непрямої підтримки МП з високим мультиплікуючим ефектом. Окрім розвитку і покращання роботи раніше створених суб'єктів, з'являться якісно нові і вкрай актуальні: передовсім у сфері інноваційного підприємництва і залучення інвестицій, підтримки міжрегіональних контактів і ринкових зв'язків, а також побудова достатньої муніципальної і міжмуніципальної системи організації інфраструктурного супроводу підприємництва.
4.4.3. Спеціальна підтримка МП
Для забезпечення ефективності політики стосовно СП передбачається різке посилення селективного підходу у системі державної підтримки малого підприємництва. Будуть виділятись чотири основних принципи цього підходу:
1. Територіальний - з акцентом регіональних заходів по підтримці малого підприємництва в економічно відсталих і депресивних районах;
2. Галузевий - з акцентом регіональних заходів по підтримці малого підприємництва в досить вузько виділених пріоритетних галузях і підгалузях регіональної економіки, а також на підтримку венчурного малого бізнесу;
3. Соціальний - з акцентом регіональних заходів по підтримці малого підприємництва у сфері молодіжного, жіночого підприємництва; підприємництва, що організовується особами з числа колишніх військовослужбовців, підприємництва інвалідів тощо, а також малого підприємництва у сфері загальнодоступних і значущих соціальних послуг;
4. Функціональний з акцентом регіональних заходів по підтримці малого підприємництва стосовно "стартового" підприємництва з формуванням системи цільового "супроводу" малих підприємств-початківців і малих підприємств, що знаходяться на стадії первинного закріплення.
Пріоритетність повинна стати головним критерієм, згідно якого визначаються конкретні підприємства або конкретні напрямки підприємництва з метою раціоналізації муніципальних і державних видатків і концентрації зусиль (фінансових, ресурсних, організаційних) для надання їм адресної підтримки.
Така схема дозволить досягти важливих цілей.
По-перше, вона дозволить отримати максимально розгорнуту картину різноманітних заходів для підтримки господарюючих суб'єктів, визначену у вартісних і організаційних параметрах.
По-друге, підприємства, що ведуть діяльність у пріоритетних для території напрямках, будуть знати можливий об'єм допомоги, на яку вони можуть розраховувати.
В цілому ж для підприємництва в період, що розглядається, пріоритетами серед спеціальних заходів підтримки є:
o інвестиційна і фінансово-кредитна підтримка підприємств виробничої сфери;
o стимулювання освоєння нових технологій, інновацій, форм організації виробництв малим бізнесом;
o стимулювання розвитку кредитної та іншої кооперації суб'єктів малого підприємництва;
o стимулювання розвитку цивілізованих трудових відносин в малому підприємництві;
o адміністративне і інформаційне сприяння виробничій кооперації малих і великих підприємств області;
o сприяння розвитку виробничо-інноваційного підприємництва;
o залучення до малого підприємництва військовослужбовців, які звільняються в запах і членів їх сімей, жінок, молоді;
o розвиток малих підприємств в житлово-комунальному господарстві, будівництві, в сільській місцевості, виробництві продуктів харчування, соціально-значущих послуг в народному промислі і ремісництві - перш за все, частині надомної праці;
o розвиток об'єктів інфраструктури підтримки підприємництв, які довели свою ефективність, шляхом тиражування їх досвіду і стимулювання створення ними мереж представництв в містах і районах області;
o співпраця об'єднаннями підприємців, що довели достатнє представництво інтересів підприємців (не менш 250 членів для загально-підприємницьких регіональних об'єднань, не менш 7% господарюючих суб'єктів галузі для галузевих об'єднань), які беруть на себе відповідальність за організацію діалогу між підприємцями, моніторинг процесів, що відбуваються в підприємництві;
o спеціальні заходи підтримки муніципальних програм розвитку підприємництв, перш за все муніципальними утвореннями зі складними умовами господарювання.
Крім того, доцільно проводити спеціальні заходи для зміни співвідношення малих підприємств та індивідуальних підприємців в сторону збільшення юридичних форм реєстрації, вважаючи, що вони більшою мірою відповідають бізнесу на даному етапі становлення, а також забезпечують більшу захищеність клієнтів і працівників малого бізнесу, що відповідає інтересам населення регіону.
4.4.4. Основні напрями підтримки малого та середнього підприємництва
1. Фінансово-кредитна підтримка
2. Кадрове забезпечення
3. Інформаційне забезпечення
4. Нормативно-правова підтримка малого підприємництва
5. Зниження рівня адміністративних перешкод
6. Заходи з розвитку матеріально-технічної бази МП
7. Забезпечення доступу МП до сучасних технологій та "ноу-хау"
8. Розвиток кооперації великих та малих підприємств