Організація бізнесу - Скібіцький О.М. - 9.6.1. Корупція

Можна наводити численні приклади перешкод, прихованих витрат та інших практичних проблем у здійсненні господарської діяльності в Україні. Проте всі вони підкреслили дві критичні взаємопов'язані проблеми, які створюють найбільші перешкоди розвитку і діяльності підприємств в Україні, а саме:

o високий рівень корупції;

o надмірне регулювання.

Українське законодавство жорстко регулює деякі види підприємницької діяльності. Наприклад, були проведені численні державні перевірки, а вимоги щодо надання звітності державним органам є особливо обтяжливими. Дійсно, навіть уряд визнає існування цієї проблеми. Представник Держкомітету з питань регуляторної політики і підприємництва сказав, щодо їх Комітету постійно надходять скарги від багатьох підприємств стосовно великої кількості ліцензій і дозволів, які компанії зобов'язані отримати для здійснення своєї діяльності в Україні. Регулюючі органи щороку здійснюють приблизно 20 різних перевірок середньої української компанії. Законопроект "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", який в даний час знаходиться на розгляді Уряду України, може допомогти у вирішенні цієї проблеми.

9.6.1. Корупція

Хоча підготовка заходів боротьби з корупцією в Україні виходить за межі цього посібника, не можна обійти увагою перешкоди, які створює корупція для розвитку і діяльності підприємств в Україні. В Україні практично неможливо успішно реалізувати будь-який середній або великий бізнес-проект без отримання так званої "політичної підтримки". Наразі підприємець навряд чи зможе зустріти принаймні одну державну установу, яка добросовісно і повністю виконує усі обов'язки, покладені на неї законом. Значна кількість таких установ створює перешкоди для підприємницької діяльності для того, щоб потім допомогти прибрати ці перешкоди за "плату". Іноді ця плата є "офіційною", такою, як плата за подання клопотання щодо вирішення проблеми, а іноді плата є "неофіційною". Інший узагальнений засіб вирішення проблем зводиться до того, що більшість перешкод можуть швидко зникнути, якщо підприємство може "дійти згоди" з достатньо впливовим урядовцем.

Таким чином, корупція залишається притаманним для України явищем, особливо в бізнесі. Наглядним прикладом є купівля або оренда землі у місцевих органів влади.

Підприємці практично не можуть здійснити зазначені операції на умовах та у терміни, встановлені чинним законодавством. Єдиним шляхом досягнення успіху у цьому відношенні є отримання "політичної підтримки" для їхніх проектів.

Дрібна корупція також широко розповсюджена в Україні. Кілька прикладів:

o Попри правила, встановлені законом, повернення податку на додану вартість не здійснюється автоматично. Для цього, як правило, необхідно сплатити хабара відповідному посадовцю податкових органів.

o Іноземні компанії, які мають отримати дозволи на працевлаштування для своїх іноземних працівників, ставлять перед вибором - або проходити численні інстанції і довго чекати на видачу таких дозволів, або ж сплатити гонорар "за сприяння", і їхні заяви будуть розглянуті у прискореному порядку.

o Існує поширена думка, що певні судді деяких українських судів не є вільними від зовнішнього впливу. Багато учасників проекту усно і "поза протоколом" підтвердили такий стан справ. Інші критикували неефективність судів, незручність застосування судових методів розв'язання суперечок і надмірну любов до формалізму.

Корупція як на високому, так і на низькому рівнях є серйозною проблемою для розвитку підприємництва в Україні. На додаток до руйнівного фактору, який вона справляє на підприємців, корупція є особливо проблематичною, оскільки витрати у випадку зіткнення з нею важко прогнозувати.

Наразі той факт, що лише фізичні особи можуть нести відповідальність за злочинні дії - включно з хабарництвом та іншими актами корупції - ускладнює боротьбу з корпоративними корупційними діями в Україні. Запровадження цієї зміни також зробить українське законодавство ближчим до концепцій, втілених у "Законі про корупційні дії за кордоном" (США) і "Конвенції про боротьбу з хабарництвом іноземних державних урядовців у міжнародних комерційних операціях" (ОЕСР).

Отже, можна висловити пропозиції щодо можливого перегляду Кримінального Кодексу з тим, щоб юридичні особи підлягали кримінальній відповідальності.

9.6.2. Надмірне регулювання
9.7. Відповідальність суб'єктів підприємницької діяльності
9.7.1. Сутність і види відповідальності підприємців
9.7.2. Умови виникнення цивільної відповідальності підприємців
9.7.3. Способи забезпечення виконання підприємцями своїх зобов'язань
9.7.4. Кримінальна відповідальність підприємців
9.7. 5. Адміністративна відповідальність підприємців
10. ФІНАНСИ
10.1. Фінанси як суб'єкт і об'єкт управління
10.2. Організаційна структура управління фінансами
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru