Стратегічний менеджмент - Осовська Г.В. - Приклад з практики

До реальних конкурентів ВАТ "Молочник" необхідно віднести підприємства, що займаються виготовленням та реалізацією аналогічної продукції та розташовані на території Житомирської області. Коло потенційних конкурентів утворюють підприємства молочної галузі, які мають в асортименті тверді та плавлені сири і зорієнтовані переважно на вітчизняний споживчий ринок.

Огляд кон'юнктурних періодичних видань дозволяє стверджувати, що в Україні 200 підприємств можуть виробляти сири. Але реальних виробників - не більше 70. Деякі підприємства за останні роки внаслідок дефіциту сировини в зимовий період взагалі не випускали сир. Виробничі потужності різноманітні - від20- 40т до 150- 200т на місяць. Сьогодні великих підприємств в Україні - не більше 20.

Згідно з офіційною статистикою, основні виробники - Хмельницька маслосирбаза, Іраклієвський маслосирзавод, Шосткінський гормолкомбінат, Білопольський сирзавод, Звенигородський сироробний комбінат, Полтавська маслосирбаза, Чаплінський та Глухівський маслосирзаводи, Василівський та Пирятинськийсирзаводи, Бучацький, Рощівськийта Чортківський сирзаводи.

Проте більшість з перелічених підприємств виготовляє тверді сири, їх неможливо виключати з поля зору, оскільки ті підприємства, що здатні

виготовляти тверді сири, без особливих труднощів в змозі перейти на випуск плавлених сирів. Плавлені сири, у свою чергу, складають значну частку в асортименті таких підприємств (табл. 6.12.).

Аналіз таблиці підтверджує правильність вибору реальних та потенційних конкурентів ВАТ "Молочник", тому що більшість реальних конкурентів-підприємств маслосироробної галузі орієнтується в першу чергу на виготовлення плавлених сирів (близько 50-60 % випуску); по-друге, на виробництво твердого сиру (30 -40% випуску) та товарів-замінників, а соме, масла вершкового (10-15% випуску). Це пояснюється чисельними факторами: економічного характеру (висока рентабельність, значна ціна за 1 кг); технологічними (тривалий період визрівання); соціальними (переважно низькими доходами сімей).

Якщо розширити коло конкурентів до розміру галузі, то сьогодні, за оцінками операторів, підприємства, що належать до молочної галузі, більше орієнтуються на тверді сири, сухе молоко, кисломолочну продукцію (йогурти, десертні, сиркові маси), що відрізняються високою рентабельністю виробництва.

На території Житомирської області зосереджені такі виробники твердих та плавлених сирів: АТЗТ "Фаворит", м. Житомир; маслосирзавод, м. Малин; маслосирзавод, м. Попільня; сирзавод, м. Наталівка.

В Житомирській області загальні обсяги виробництва сиру складали в 1999р. 1,1 тис. тонн. Потужними виробниками сирів є ВАТ "Молочник" -0,86 тис. т/рік, фірма "Фаворит" - 0,52 тис. т/рік. Наведені дані дозволяють припустити, що названі виробники є монополістами на території Житомирської області, а отже, недоцільно в подальшому звертати увагу на діяльність всіх без винятку підприємств маслосироробної галузі області.

Наведемо коротку довідку про реального конкурента ВАТ "Молочник":

Однак наведені дані є замалими і потребують розширення інформаційної бази для аналізую З цією метою найчастіше використовується: моніторинг конкурентів, систематичні фіксування господарських результатів діяльності конкурентів, збір вторинної інформації, що стосується найважливіших аспектів діяльності конкурента. Існує подібна база даних у ВАТ "Молочник"

Таблиця 6.12. Ранжування товарних груп

Ранжування товарних груп

Ранжування товарних груп

Фірму "Фаворит" було засновано у січні 1994р. як торгово-посередницьке підприємство, що займалося господарською діяльністю на ринку України, СНД та Західної Європи. Фірма "Фаворит" є одним з найбільших у Житомирській області виробників цільної та кисломолочної продукції. Підприємство співпрацює з КСП Новоград-Волинського, Володар-Волинського, Чуднівського, Ємільчинського, Червоноармійського районів. Крім того, з переробними підприємствами молочної галузі: Новоград-Волинським сиркомбінатом, Галіївськм маслозаводом, Житомирським міськмолзаводом. Причому на Галіївському маслозаводі налагоджений випуск масла вершкового та сухого знежиреного молока (завантаженість виробничих потужностей 84,0 %). На інших підприємствах здійснюється випуск твердих та плавлених сирів.

Зручним інструментом порівняння можливостей підприємства та його конкурентів є побудова багатокутника конкурентоспроможності, що являє собою графічне поєднання оцінок становища підприємства та конкурента за найбільш важливими напрямками діяльності, що представлені у вигляді векторів-осей.

Як напрямки діяльності можна брати:

- концепцію товару;

- якість товару;

- витрати на виробництво;

- ціну;

- власні кошти та ліквідність;

- виробничий потенціал; збут;

- кадри.

Дослідження конкурентів має бути спрямоване на ті ж сфери, що були предметом аналізу потенціалу власного підприємства. Це має забезпечити можливість порівняння результатів.

Накладаючи багатокутники один на одного, можна виявити сильні та слабкі сторони одного підприємства стосовно іншого.

Приклад з практики
Приклад з практики
3. Оцінка макросередовища
Приклад з практики
Створення зони стабільності.
Управління за слабкими сигналами
Розподіл ризику
Система резервів
Активна ринкова позиція
Самовдосконалення
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru