При експлуатації підйомно-транспортного устаткування можливе виникнення небезпечних і шкідливих виробничих чинників, що визначені: машинами, що рухаються, механізмами або їх частинами; вантажами, що переміщуються; невідповідністю стану умов праці обслуговуючого персоналу (підвищена забрудненість, загазованість, високий рівень шуму, вібрація, підвищена або знижена температура повітря в кабіні або робочій зоні, недостатня оглядовість, освітленість) санітарно-гігієнічним нормам: замиканням електричного ланцюга через тіло людини: фізичними і нервово-психічними перевантаженнями працюючих.
Вантажопідйомні механізми, зйомні вантажозахватні приладдя і пристосування повинні утримуватися й експлуатуватися відповідно до Правил устрою і безпечної експлуатації вантажопідйомних кранів.
Для керування вантажопідйомними машинами, строповці вантажів і до такелажних робіт допускаються особи не молодші за 18 років, що пройшли медичний огляд, спеціальні навчання і мають відповідне посвідчення. До експлуатації вантажопідйомних машин, керованих з підлоги, а також до підвішування вантажів на гак цих машин допускаються робітники інших професій без навчання за фахом стропальщика.
Вантажопідйомні механізми не рідше одного разу на три роки мають проходити повний технічний огляд і щорічний частковий, що складається з огляду вантажопідйомної машини.
Для визначення тривалості механізмів вантажопідйомних машин і окремих їх елементів проводять статичний іспит вантажем, що перевищує номінальну вантажопідйомність на 25%. Для цього вантаж піднімають на висоту 100-200 мм - для кранів стрілового типу і 200-300 мм - для пересувних консольних і мостових кранів і витримують 10 хв. Після опускання вантажу контролюють появу тріщин або інших ушкоджень, а також відсутність залишкових деформацій.
Вантажопідйомні механізми, що витримали статичний Іспит, піддаються динамічному Іспиту, який проводиться з метою перевірки дії гальм. Такий іспит виконується вантажем, що на 10% перевищує номінальну вантажопідйомність механізму.
Результати технічного огляду записуються в паспорт механізму з обов'язковою вказівкою терміну такого іспиту. На кран встановлюється табличка (бірка), із вказівкою найменування організації, інвентарного номера механізму, його вантажопідйомності й дати такого іспиту, а також записів про виконані ремонти. Аналогічні записи проводяться у журналі з урахуванням огляду.
При виконанні робіт варто враховувати такі вимоги безпеки. Зона, в якій працюють вантажопідйоні машини, називається небезпечною. Тому тут Під час роботи крана або підіймача не повинні знаходитися люди чи рухатися транспортні засоби.
Вантаж варто піднімати суворо прямовисно. При цьому забороняється: підтягувати вантаж по землі або підлозі; відтягати його під час підйому, переміщення або опускання; піднімати вантажопідйомним механізмом примерзлий, засипаний або затиснений вантаж; спрямовувати канат руками при намотуванні його на барабан: переміщувати вантажі при недостатньому освітленні робочого місця; проносити вантажі над людьми.
Під час навантаження або розвантаження контейнерів водію й іншим особам забороняється перебувати в кузові або в кабіні автомобіля, під стрілою та в зоні дії крана. По дахах контейнерів ходити забороняється. Проїзд людей у кузові автомобіля, що перевозить контейнери, не допускається.
Номінальний діаметр тягових канатів не менше: для вантажних ліфтів без провідника - 6,3 мм: для інших - 8 мм. Коефіцієнт запасу тривкості канатів для пасажирських ліфтів має бути не менше 11-кратного розміру вантажопідйомності. Загальний вигляд ліфта показано на рис. 5.1.
Для безпечної роботи ліфта передбачені такі пристрої:
• вловлювачі - спеціальні пристрої, що захоплюють і утримують кабіну на направляючих рейках у випадку обриву робочих канатів або неприпустимо великої швидкості прямування кабіни;
• гальма, що утримують систему кабіна - противага в нерухомому стані при відключеному електродвигуні, тобто при зупиненні;
• кінцеві вимикачі, що обмежують прямування кабіни вгору й униз за межі передбачених поверхів будинку;
• автоматичні замки, що фіксують двері шахти в закритому положенні за відсутності кабіни на даному поверсі:
• дверні контакти в ланцюзі дистанційного керування електродвигуном, що не дозволяють переміщуватися кабіні з пасажирами (або вантажем) при відкритих дверцятах кабіни:
• підпільні контакти в ланцюзі керування електродвигуном, що вимикають виклик кабіни, зайнятої пасажирами (при опусканні підлоги кабіни під вагою вантажу контакти розмикаються):
• дверні контакти на дверях шахти, вмонтовані в автоматичний замок і перешкоджають пересуванню кабіни при відкритих дверях шахти;
• сигнальні лампи, які попереджають про те, що кабіна ліфта зайнята:
• дзвоник або телефон (мікрофон) для виклику електромеханіка при неполадках у роботі ліфта. Ліфтами управляють провідники не молодші 18 років, що пройшли медогляд, спеціальне навчання, атестацію й інструктаж з охорони праці.
5.4. Вимоги безпеки при виконанні ремонтних і будівельних робіт
5.5. Основні положення безпечної експлуатації систем санітарно-гігієнічного забезпечення
Питання для обговорення
Розділ 6. Виробнича санітарія та гігієна
6.1. Санітарні вимоги до території, виробничих і санітарно-побутових приміщень туристських комплексів
6.2. Паспортизація санітарно-технічного стану умов праці
6.3. Методи та засоби контролю метеоумов і концентрації шкідливих речовин у повітрі робочих і житлових приміщень туристського комплексу
6.4. Вентиляція та кондиціювання повітря
6.5. Освітлення приміщень і робочих місць