1. Світлана К., студентка І курсу, мала важкий характер. У неї часто був поганий настрій, їй не вдавалося спілкуватися зі своїми одногрупниками, вона ображалася на них за те, що їй робили зауваження. Поступово Світлана стала самотньою.
1. Що спричинило таке становище дівчини?
2. Чи мають значення для майбутнього вчителя якості його характеру? Чому?
3. Які методи самовиховання були б найефективнішими у наведе ному прикладі?
2. Доведена до відчаю поведінкою дітей, молода вчителька прямо на уроці розплакалася. Як їй вийти з цієї ситуації:
а) поплакати, заспокоїтися і продовжити урок;
б) поплакати (тільки не в класі), заспокоїтись і продовжити уток;
в) обов'язково залишити клас і до кінця уроку вже не повертатися;
г) взяти себе в руки і продовжити урок;
ґ) опанувати себе і, попросивши вибачення в учнів за свою слабкість, продовжити урок;
д) звернутися за допомогою до класного керівника (найважливіше, щоб учні відчули свою провину і відповідальність за сльози вчителя);
е) поплакавши, "розібратися" з класом - без серйозного покарання тут не обійтись;
є) ваш варіант відповіді?
1. У чому полягає слабкість молодої вчительки?
2. Над чим їй слід працювати?
3. Як педагогу формувати емоційну стійкість?
3. Прийшовши на урок роздратованою домашніми негараздами, учителька одразу "накинулася" на клас. Виплеснувши на учнів море негативних емоцій, зрозуміла, що перегнула палку.
Що їй робити в такій ситуації:
а) нічого - буває ж людина інколи сердитою, інколи - доброю;
б) спокійно сказати: "Вибачте, щось я сьогодні розійшлася ";
в) "компенсувати" свою поведінку легкими завданнями на уроці;
г) не задавати домашнього завдання;
ґ) спокійно сказати, виправдовуючись: "Як у мене сьогодні болить голова... Напевно, магнітні бурі";
д) продовжувати урок, ніби нічого не трапилося;
е) ваш варіант відповіді?
1. Що означає для педагога принцип "перед тим як зайти в клас, потрібно залишити свій поганий настрій за дверима"? Як цього досягти?
2. Яким слід бути педагогу, щоб спілкування з учнями було приємним?
3. Як стати стійким до стресу?
4. Бажаючи "зачепити за живе" немолоду вчительку, хлопець запитує: "Віро Іванівно, а Вам подобається "Мумій Троль"? Я від нього просто в захопленні!".
Як бути вчительці:
а) чесно запитати: "А це хто такий?;
б) сказати, ухиляючись від конкретної відповіді: "Знову ти зі своїми дурницями! І коли ти вже подорослішаєш?!";
в) дивлячись учню прямо в очі, весело сказати: "Уявлення про нього не маю, але розумію, що ти просто хочеш наді мною познущатися";
г) краще "відрубати" якомога різкіше: "Це той кудлатий дурень, якого скрізь рекламують? Ну, це на любителя";
ґ) сміливо відповісти: "А мені - ні! А ти в захопленні від Софії Ротару, Василя Зінкевича?";
д) упевнено відповісти: "Ні, не подобається!";
е) ваш варіант відповіді?
1. Яким має бути педагог, щоб учням не хотілося "зачепити його за живе"?
2. Що означає для педагога бути сучасним, іти в ногу із часом?
3. Чому необхідний взаємозв'язок загального і професійного самовиховання?
Тести і методики для самопізнання
1. Тест "Готовність до саморозвитку". Інструкція. Прочитайте уважно наведені твердження та оцініть, наскільки кожне з них справедливе щодо вас. Якщо твердження правильне, то навпроти нього поставте знак "+", якщо ні - знак "-".
Текст питальника
1. У мене часто з'являється бажання більше дізнатися про себе.
2. Я вважаю, що нема потреби щось змінювати в собі.
3. Я впевнений(на) у своїх силах.
4. Я вірю, що все задумане мною здійсниться.
5. У мене немає бажання знати свої плюси і мінуси.
6. У своїх планах я частіше сподіваюся на талан, ніж на себе.
7. Я можу краще й ефективніше працювати.
8. Я можу змусити себе і змінити себе, коли буде потрібно.
9. Мої невдачі багато в чому пов'язані з невмінням виконувати задумане.
10. Мене цікавить думка інших щодо моїх якостей і можливостей.
11. Мені важко самостійно реалізувати задумане і виховувати себе.
12. У будь-якій справі я не боюсь невдач і помилок.
13. Мої якості й уміння відповідають вимогам моєї професії.
14. Обставини сильніші за мене, навіть коли я дуже хочу щось зробити.
Опрацювання результатів. Бажано готових відповідей під час опрацювання не виправляти. Навпроти кожного із 14 номерів завдань поставте значення ключа. Будьте уважні: його слід писати в дужках. Значення ключа за кожним твердженням: 1(+), 2(-), 3(4-), 4(+), 50-), б(-), 7(+), 8(+), 9(+), 10(+), 11Н, 13(г), 14(-).
Підрахуйте кількість збігів ваших відповідей зі значенням ключа.
Щоб визначити величину вашої готовності пізнати себе, потрібно підрахувати кількість збігів за твердженнями 1,2,5, 7, 10, 12, 13. Максимальне значення готовності "знати себе" (скорочено ГЗС) може становити 7 балів.
У такий самий спосіб знайдіть значення готовності "можу самовдосконалюватися" (ГМС), підраховуючи кількість збігів за твердженнями 3, 4, 6, 8, 9, 11, 14. Максимальне значення ГМС - 7 балів.
Для порівняння ваших результатів через місяць і більше запишіть у свій записник результати ГЗС і ГМС.
Аналіз результатів. Отримані значення перенесіть на графік (рис. 1): по горизонталі відкладіть величину ГЗС, а по вертикалі - ГМС. За двома координатами позначте на графіку точку, яка міститься в одному з квадратів - А, Б, В, Г, що відповідає вашому стану в цей час: А - можу самовдосконалюватися, але не хочу знати себе; Б - хочу знати себе і можу самовдосконалюватися; В -- не хочу знати себе і не можу змінюватися; Г - хочу знати себе, але не можу себе змінювати.
Якщо точка, яка відповідає вашому стану, розміщена у:
- квадраті Г. Таке поєднання означає, що ви, бажаючи більше знати про себе, ще не володієте навичками самовдосконалення. Труднощі у самовихованні не мають викликати у вас реакції "не вийде - значить, не буду робити". Подивіться уважно на твердження з ГМС, які збіглись у відповідях із ключем. Аналіз покаже вам, де і над чим вам потрібно попрацювати. У самовдосконаленні, якщо ви відважились на це, потрібно пам'ятати мудрість Сенеки-молодшого: "Свої здібності людина може пізнати, тільки спробувавши застосувати їх";
- квадраті А. Ваша величина ГЗС менша, ніж ГМС, тобто ви маєте більше можливостей для саморозвитку, ніж пізнання себе. У такому разі освоєння професії необхідно розпочинати із себе. Професіоналізму у будь-якій сфері досягають передусім через вироблення свого індивідуального стилю діяльності. А це без самопізнання просто неможливо;
- квадраті В. За такого співвідношення величини ГЗС і ГМС менші за чотири бали. При цьому слід спрямовувати аналіз на ті твердження, відповіді на які не збіглися з ключем. Уважно поспостерігайте за собою, попросіть про це своїх товаришів і друзів. Постарайтесь зрозуміти, у чому більше труднощів, що заважає вашому саморозвитку. Через певний час роботи над собою протестуйтеся ще раз і порівняйте результати. За бажання ви зможете змінити стан справ на краще;
- квадраті Б. Це означає поєднання вираженого бажання пізнавати себе і володіння навичками самовдосконалення - показники ГЗС і ГМС більші за чотири бали. Ви готові до саморозвитку, що сприяє професійному зростанню й оволодінню професійно-педагогічною майстерністю.
2. Методика С. Ємельянова "Самооцінка впевненості в собі".
Інструкція. Прочитайте кожне твердження, оберіть той варіант відповіді, який, на вашу думку, справедливий щодо вас, випишіть номер твердження і кількість балів, яким воно оцінюється (бали вказано в дужках поряд із відповідями).
Текст питальника
1. Люди мене не розуміють:
а) часто (0);
б) рідко (3);
в) такого не буває (б).
2. Почуваю себе "не у своїй тарілці":
а) рідко (5);
б) усе залежить від ситуації (3);
в) дуже часто (0).
3. Я - оптиміст:
а) так (5);
б) тільки в окремих випадках (3);
в) ні (0).
4. Радіти чому завгодно:
а) дурниця (0);
б) допомагає пережити тяжкі хвилини (3);
в) цього варто повчитися (5).
5. Я хотів би мати такі самі здібності, як інші:
а) так (0);
б) інколи (3);
в) ні, я маю кращі здібності (5).
6. Я маю занадто багато вад:
а) це так (0);
б) так гадають інші (3);
в) це неправда (5).
7. Життя прекрасне:
а) це справді так (5);
б) це надто загальне твердження (3);
в) зовсім ні (0).
8. Я почуваюся непотрібним:
а) часто (0);
б) іноді (3);
в) рідко (5).
9. Мої вчинки незрозумілі для інших:
а) часто (0);
б) іноді (3);
в) рідко (5).
10. Мені кажуть, що я не виправдовую надій:
а) так (5);
б) усе залежить від ситуації (3);
в) дуже рідко (0).
11. Я - песиміст:
а) так (0);
б) у виняткових випадках (3);
в) ні (5).
12. Як кожна мисляча людина, я аналізую свою поведінку:
а) часто (0);
б) іноді (3);
в) рідко (5).
13. Життя - це сумна річ:
а) взагалі так (0);
б) це твердження надто загальне (3);
в) це не так (5).
14. Сміх - це здоров'я:
а) банальне твердження (0);
б) варто пам'ятати про це у складних ситуаціях (3);
в) зовсім ні (5).
15. Люди мене недооцінюють:
а) на жаль, це так (0);
б) не надаю цьому великого значення (3);
в) зовсім ні (5).
16. Я оцінюю інших занадто суворо:
а) часто (0);
б) іноді (3);
в) рідко (5).
17. Після невдач завжди приходить успіх:
а) вірю в це, хоча й розумію, що це віра в диво (б);
б) може, й так, але наукою це не доведено (3);
в) не вірю, тому що це забобони (0).
18. Я поводжуся агресивно:
а) часто (0);
б) іноді (3);
в) рідко (5).
19. Буваю самотнім:
а) дуже рідко (5);
б) іноді (3);
в) занадто часто (0).
20. Люди недоброзичливі:
а) більшість із них (0);
б) деякі з них (3);
в) зовсім ні (5).
21. Не вірю, що можливо досягти того, чого бажаєш:
а) тому що не знаю того, кому це вдалося (0);
б) іноді це вдається (3);
в) я вірю, що це не так (5).
22. Вимоги, які ставить переді мною життя, перевищують мої можливості:
а) часто (0);
б) іноді (3);
в) рідко (5).
23. Це неправда, що кожна людина незадоволена власною зовнішністю:
а) гадаю, що так (0);
б) мабуть, іноді так (3);
в) не думаю, що це так (5).
24. Коли я щось роблю або кажу, то буває, що мене не розуміють:
а) часто (0);
б) іноді (3);
в) дуже рідко (5).
25. Я люблю людей:
а) так (5);
б) це твердження занадто загальне (3);
в) ні (0).
26. Буває, що я не впевнений у власних здібностях:
а) часто (0);
б) іноді (3);
в) рідко (5).
27. Я задоволений собою:
а) часто (5);
б) іноді (3);
в) рідко (0).
28. Слід бути критичнішим до себе, ніж до інших людей:
а) так (0);
б) не знаю (3);
в) ні (5).
29. Вірю, що мені вистачить сил реалізувати свої життєві плани:
а) так (5);
б) буває по-всякому (3);
в) ні (0).
Опрацювання результатів. Увага: якщо ви не набрали однакової кількості балів (наприклад, 0 і 0, 3 і З, 5 і 5) за парами 3 і 18,9 і 25,12 і 22, то загальний результат тесту можна вважати випадковим, недостовірним.
Шкала для інтерпретації результатів:
- 0-40 балів. На жаль, ви закомплексовані. Ви оцінюєте себе негативно, "зациклились" на своїх слабкостях, вадах, помилках. Ви постійно боретеся із собою, і це тільки поглиблює ваші комплекси і саму ситуацію, ще більше ускладнює ваші стосунки з людьми. Спробуйте думати про себе інакше: зосередьтесь на тому, що у вас сильне, тепле, добре і радісне. Ви побачите, що дуже швидко зміниться ваше ставлення до себе і оточення;
- 41-80 балів. Ви маєте всі можливості самі долати свої комплекси. Взагалі вони не дуже заважають вам жити. Інколи ви боїтесь аналізувати себе та свої вчинки. Запам'ятайте: ховати голову в пісок - справа безперспективна, вона може тільки тимчасово пом'якшити вашу проблему. Від себе не втечеш, будьте сміливішими;
- 81-130 балів. Ви не позбавлені комплексів, як і будь-яка нормальна людина, але чудово вирішуєте власні проблеми. Ви об'єктивно оцінюєте свою поведінку і вчинки інших людей. Свою долю ви тримаєте у власних руках. У компаніях ви почуваєтеся вільно і легко, і люди почуваються з вами так само;
- 131 150 балів. Ви гадаєте, що у вас взагалі немає комплексів. Не дуріть самі себе - так не буває. Ваше уявлення про себе далеке від реальності. Самообман і завищена самооцінка небезпечні. Спробуйте подивитися на себе збоку. Комплекси можна долати, а можна... їх любити. Вас вистачить і на те, і на інше. Інакше ваш комплекс самозакоханості переросте в зарозумілість, зверхність, спричинить негативне ставлення до вас інших, істотно зіпсує ваше життя.
3. Тест "Чи живете ви у злагоді із собою?". Інструкція. На запитання тесту слід відповідати "так", "ні", "незнаю".
Текст питальника
1. Я загалом задоволений(на) собою.
2. Іноді мене непокоять чи нервують суперечливі думки і почуття, що стосуються людей чи подій.
3. Я можу точно визначити у своєму житті період, коли я став(ла) людиною самостійною і незалежною.
4. Я люблю уявляти різні ситуації, коли поводжуся інакше, ніж у житті.
5. Крім дрібних вад, я ні в чому не можу звинуватити себе.
6. У мене часто виникає відчуття, ніби я сам(а) не знаю, чого хочу.
7. Я настільки добре знаю свій організм, що розумію, коли легкі нездужання спричинені моїми внутрішніми конфліктами чи душевним розладом.
8. Мене дуже засмучує те, що я ніколи не досягну ідеального стану власної особистості.
9. Замість того щоб вибухати і сердитися, я вмію подумки вести внутрішню дискусію, аналізувати ситуацію і заспокоювати себе навіть тоді, коли проблема викликає суперечливі думки й почуття.
10. Іноді я реагую на деякі ситуації інакше, ніж хотів(ла) би.
11. Існують речі, у які я глибоко вірю, і цінності, в ім'я яких я зробив(ла) би більше, ніж можу зараз визначити.
12. Я завжди поспішаю, мені не вистачає часу, я берусь за виконання завдань, які перевищують можливості однієї людини.
13. Я вмію сам(а) підтримувати себе у складних ситуаціях, а коли у мене є можливість, то дозволяю собі " перехворіти".
14. Я вважаю, що сьогодні світ так сильно змінився, що "добро" і "зло" стали відносними поняттями.
15. Часто, коли я чую критичні оцінки інших людей стосовно себе, вголос я погоджуюся з ними, хоча насправді так не думаю.
Опрацювання результатів* За кожну відповідь "так" на запитання 1, 3, 5, 9, 11,13, а також за відповідь "ні" на запитання 2, 4,6,10,12,14,15 одержуєте по 10 балів. За кожне "не знаю" - по 5 балів. Підрахуйте всі бали:
- 100-150 балів. Ваші відповіді свідчать, що ви не лише живете у згоді із собою, а й знаєте себе і можете собі довіряти. Ви маєте цінне уміння знаходити вихід із складних ситуацій як внутрішнього особистісного характеру, так і тих, що стосуються взаємин з іншими людьми. Ви вмієте бути для себе джерелом сили і підтримкою навіть тоді, коли інші вашу силу називають слабкістю;
- 50-99 балів. У вас багато сумнівів і невдоволення собою. Ваші відповіді вказують на існування якихось перешкод для повного прийняття власної особистості. Якби ви спробували точніше оцінити свої можливості і водночас виявити більше терпіння щодо себе (ви - людина мисляча, але можете й помилятися), тоді, можливо, життя приносило б вам більше задоволення;
- 0-49 балів. Чи знаєте ви причину того, чому так сильно себе не любите? Відповіді свідчать про майже повну відсутність злагоди із собою. Проте, незважаючи ні на що, будьте другом самому собі. Для цього зверніть увагу на те, як багато стереотипів і забобонів у вашій самооцінці. І не мучте себе вправами уявлення. Починайте робити те, чого бажаєте понад усе, навіть якщо це ризиковано.
4. Тест "Наскільки вам вдається володіти собою?".
Інструкція. Відповідаючи на питання, користуйтесь такими варіантами відповідей: "постійно" - 3 бали, "часто й значно" - 2 бали, "рідко і не дуже" - 1 бал, "ніколи" - 0 балів. Поставте знак "+" у відповідній клітинці табл. 8.
Таблиця 8
Чинники, які вас дратують | Варіанти відповіді | ||||
постійно | часто й значно | рідко і не дуже | піколи | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Зім'ята сторінка газети, яку ви хочете прочитати | ||||
2 | Жінка похилого віку, вдягнута, як молода дівчина | ||||
3 | Коли співрозмовник стоїть до вас упритул | ||||
4 | Жінка, що курить на вулиці | ||||
5 | Коли якась людина кашляє у ваш бік | ||||
6 | Коли хтось гризе нігті | ||||
7 | Коли хтось недоречно сміється | ||||
8 | Коли хтось намагається вчити вас, що і як треба робити | ||||
(О | Коли кохана (коханий) постійно запізнюється | ||||
10 | Коли в кінотеатрі той, хто сидить попереду, постійно крутиться і коментує сюжет фільму | ||||
11 | Коли вам намагаються переповісти сюжет цікавого роману, який ви тільки-но збиралися прочитати | ||||
12 | Коли вам дарують непотріб | - |
Закінчення таблиці 8
1 | 2 | 3 | 4 | б | 6 |
18 | Голосні розмови у громадському транспорті | ||||
14 | Парфуми з різким запахом | ||||
15 | Людина, яка забагато жестикулює під час розмови | ||||
16 | Колега, який часто і недоречно використовує іноземні слова |
Опрацювання результатів. Підсумуйте кількість балів, яку ви набрали:
- 50 балів. Вас не можна назвати терплячою і спокійною людиною, адже вас дратує все, навіть дрібниці. Ви запальні, легко втрачаєте самовладання. А це ще більше розхитує вашу нервову систему. Від вашої надмірної прискіпливості страждає оточення, а найбільше - ваші близькі, бо саме вони мають терпіти ваші образи і скарги на недосконалість світу й людей. Вони слугують своєрідним "громовідводом" для вашого роздратування. Своєю надмірною вимогливістю ви створюєте їм багато нових проблем і труднощів у повсякденному житті;
- 12-49 балів. Ви - більш-менш урівноважена людина. Вас дратують лише найнеприємніші речі, але з повсякденних дрібних прикрощів ви не робите драми. До неприємностей ви ставитеся спокійно або не помічаєте їх і досить легко забуваєте;
- 11 і менше. Вам або все набридло, і ви байдуже ставитеся до інших людей і їхніх учинків (аби не зачіпали вас), або ви тверезо дивитеся на життя, не ставите завищених вимог до оточення, можете спокійно сприймати недосконалість людей чи їхні незначні вади. Ви - не та людина, яка легко втрачає рівновагу.
5. Психогеометричний тест "Характерні особливості особистості" (за С. Диллінгер).
Інструкція. Виберіть із п'яти фігур (рис. 2) ту, стосовно якої ви можете сказати: "Це - я ". Спробуйте відчути свою форму! Якщо вам буде важко зробити це, то виберіть фігуру, яка першою привернула вашу увагу. Потім проранжуйте фігури, які залишилися поза вашою увагою, і запишіть їх назви під відповідними номерами. Остання фігура під номером 5 буде точно не вашою формою, тобто формою, яка підходить вам найменше.
Рис. 2. Фігури
Інтерпретація результатів:
1) квадрат. Якщо вашою основною формою є квадрат, то ви невтомний працівник. Працелюбність, наполегливість, потреба доводити розпочату справу до кінця, старанність - це те, чим відомі істинні люди-"квадрати". Витривалість, терпіння і методичність зазвичай роблять їх висококласними спеціалістами у своїй галузі. Цьому сприяють невгамовна потреба в інформації та колекціонування найнеймовірніших відомостей.
Люди-"квадрати" радше вираховують результат, аніж здогадуються про нього. Вони надзвичайно уважні до деталей, дрібниць, а також люблять раз і назавжди заведений порядок. Усі ці якості сприяють тому, що "квадрати" можуть стати відмінними адміністраторами, виконавцями, але рідко бувають хорошими розпорядниками, менеджерами. Звичайно, усі чесноти "людей-квадраті в" мирно співіснують зі слабкими місцями;
2) трикутник. Ця форма символізує лідерство, і багато "трикутників" відчувають у цьому своє призначення. Найхарактернішою особливістю людей-"трикутників" є здатність концентруватися на головній меті. Вони - енергійні, сильні особистості, які ставлять ясні цілі і, як правило, досягають їх.
Люди-"трикутники" впевнені в собі, хочуть бути в усьому правими, тому вони постійно конкурують з іншими. "Трикутник" - це установка на перемогу.
Із "трикутників" виходять чудові менеджери найвищого рівня управління. Саме таких висот вони прагнуть. І допомагає їм у цьому ще одна якість - майстерність політичної інтриги. Загалом "трикутники" - симпатичні, привабливі люди, які змушують усе і всіх обертатися навколо себе і без яких життя втратило б гостроту відчуттів;
3) прямокутник. Символізує стан переходу та змін. Це люди, незадоволені тим способом і стилем життя, який вони ведуть, а тому перебувають у пошуках кращого.
Найхарактерніші риси "прямокутників" - непослідовність і непередбачуваність учинків упродовж перехідного періоду. Проте, як і у всіх людей, у "прямокутників" виявляються і позитивні якості, що приваблюють до них оточення. Це передовсім допитливість, жвавий інтерес до всього, що відбувається, та сміливість. Правда, зворотним боком цих якостей є надмірна довірливість, навіюваність, наївність. Тому "прямокутниками" легко маніпулювати.
Якщо ви справді маєте "прямокутну форму", будьте обережні! І пам'ятайте, що "прямокутність" - це лише стадія, бона мине - і ви вийдете на новий рівень особи-стісного розвитку та збагатитесь набутим досвідом;
4) коло. Люди-"кола" - це найкращі комунікатори серед п'яти форм, насамперед тому, що вони хороші слухачі. Вони володіють високою чутливістю, розвинутою емпатією - здатністю співпереживати, співчувати, емоційно відгукуватися на переживання іншої людини. Людина-"коло" відчуває чужу радість і чужий біль, як свій власний. "Кола" відмінно "бачать" людей і в одну мить можуть розпізнати облудника і брехуна. Вони вболівають за свій колектив і мають високу популярність серед колег по роботі. Однак, як правило, вони слабкі менеджери і керівники у сфері бізнесу.
Люди-"кола" через свою спрямованість радше на людей, ніж на справу, надто стараються догодити кожному. Вони не вирізняються рішучістю. Якщо їм випадає керувати, то обирають демократичний стиль керівництва і намагаються обговорити практично будь-яке рішення з більшістю та заручитися її підтримкою.
"Кола" - природжені психологи. Однак щоб очолити серйозний бізнес, їм не вистачає організаторських навичок;
5) зигзаг (хвиляста лінія). Ця фігура символізує кре-ативність, творчість, вона є найунікальнішою і єдиною розімкнутою фігурою з п'яти. Якщо ви чітко обрали хвилясту лінію як свою основну форму, то ви, швидше за все, - істинний "правопівкульний" мислитель, вільнодумна людина.
"Зигзаги" схильні бачити світ постійно змінним. Тому для них немає нічого нуднішого, ніж речі, які ніколи не змінюються: постійність, шаблон, правила та інструкції; люди, які завжди з усім погоджуються або роблять вигляд, що погоджуються.
Люди-"зигзаги" просто не можуть продуктивно працювати у добре структурованих ситуаціях. їм необхідна різноманітність, високий рівень стимуляції та незалежність від інших на своєму робочому місці.
"Зигзаг" - найзбудливіша з усіх п'яти фігур. При цьому людині-"зигзагу" не вистачає компромісності: вона нестримана, дуже експресивна, що разом з ексцентричністю часто заважає їй втілювати свої ідеї в життя.
На основі результатів самоспостереження, самоаналізу і з використанням результатів роботи із психодіагностичними методиками і тестами, передбаченими практичними заняттями курсу, визначте, якого рівня розвитку досягли професійно значущі якості вашої особистості. Окресліть шляхи і способи їх удосконалення.
Результати зафіксуйте в робочому зошиті у формі таблиці (табл. 9).
Таблиця 9
Якості та вміння | Рівень розвитку | Шляхи і способи удосконалення якостей і вмінь | ||
низький | середній | високий | ||
1 | 2 | 3 | 4 | |
Загальна ерудиція | ||||
Моральні якості | ||||
Предметні знання |
Закінчення таблиці 9
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Психолого-педагогічні знання | ||||
Комунікативні вміння | ||||
Орган ізаторські вміння | ||||
Увага | ||||
Пам'ять | ||||
Педагогічні здібності | ||||
Комунікабельність | ||||
Емпатія | ||||
Толерантність | ||||
Емоційна стійкість | ||||
Стресостійкість | ||||
Почуття гумору | ||||
Самооцінка | ||||
Професійне здоров'я (фізичне, психічне) | ||||
Вольова саморегуляція | ||||
Здатність до саморозвитку | ||||
Інше (допишіть) |
Внесіть деякі з отриманих результатів у карту особистості. У цій карті найменше коло відповідає низькому рівню розвитку якості вашої особистості, середнє - середньому і найбільше - високому. Цифрами позначені такі якості: 1 - загальний рівень ерудиції, 2 - моральні якості, 3 - увага, 4 - пам'ять, 5 - педагогічні здібності, 6 -- комунікативні вміння, 7 - організаторські вміння, 8 - вольова саморегуляція, 9 - здатність до емпатії, 10 - емоційна стійкість, 11 - толерантність, 12 - самооцінка.
Рис. 4. Зразок побудови професійного рельєфу особистості
Припустимо (рис. 4), за результатами самотестування, у вас низький рівень уваги. Знайдіть номер, під яким зазначено цей параметр. У цьому разі це номер 3. Поставте по радіусу 3 точку (бажано кольоровою ручкою чи олівцем) на перетині його з найменшим колом. Це саме потрібно зробити з наступними показниками. Знайдені точки (від 1 до 12) з'єднайте послідовно лініями. Ви отримаєте професійний рельєф вашої особистості, що є основою програми вашого професійного самовдосконалення (за А. Орловим і А. Агафоновою).