Діагностика і корекція "Я-концепції" молодших школярів - Співак Л.М. - 1.3.2. Порушення цілепокладання учбової діяльності

Недостатньо сформовані контроль та елементи самоконтролю виступають самостійними чинниками, що призводять до порушення механізму цілепокладання в учбовій діяльності. В процесі навчання в початковій школі не формується вказаний механізм, а відбувається лише пристосування до встановлених умов навчальної діяльності із стандартними завданнями та шаблонними способами їх розв'язання, що вимагає автоматичного виділення в ході роботи засвоєних цілей дії. Це призводить до того, що в деяких молодших школярів не формується вміння контролювати себе, такі діти здійснюють контроль за своєю діяльністю тільки за вказівкою вчителя чи батьків.

На думку психологів, про несформованість в учнів початкових класів вміння контролювати власну діяльність і аналізувати правильність її виконання, свідчать помилки, які залишаються після здійснення ними контролюючої дії.

Недостатній розвиток контролю та елементів самоконтролю в дітей даного вікового періоду зумовлений відсутністю або ж недостатньою кількістю навчальних завдань, що вимагають виконання контролюючих дій. Для формування контролю і елементів самоконтролю в молодших школярів необхідно, водночас із збільшенням кількості вищевказаних завдань, навчити учнів враховувати окремі деталі на фоні загального змісту навчального завдання (тексту, задачі, тощо).

Досить часто чинником низького рівня навчальних досягнень є несформоване вміння працювати. Причиною цього є неправильне виховання в сім'ї, зокрема, надмірна опіка, що перешкоджає формуванню в дитини самостійності та вмінню самостійно долати труднощі. Такі діти вміють лише споживати, а не отримувати результати за допомогою праці. Молодші школярі з несформованим почуттям відповідальності відмовляються виконувати навчальні завдання, досить часто не завершують до кінця розпочату діяльність, неадекватно реагують на зауваження вчителя, низькі оцінки. Дитина з нормальним інтелектуальним розвитком має низький рівень навчальних досягнень, що зумовлений невмінням працювати.

Для виховання у дітей почуття відповідальності психологи рекомендують вчителям використовувати спеціальні прийоми, що пов'язані з виконанням певних обов'язків у класі (наприклад, чергування, староста класу, тощо).

Низький рівень навчальних досягнень в початкових класах може пов'язуватись з особливостями нервової системи дитини, з індивідуальними відмінностями у психічній діяльності людини - надмірною повільністю чи надмірною рухливістю. Вказана надмірність заважає молодшому школяреві узгоджувати темп своєї діяльності з темпом роботи класу. Незважаючи на хорошу поведінку та прагнення виконати всі завдання вчителя, діти з повільним темпом роботи не можуть працювати так швидко, як інші діти. На противагу вказаній категорії учнів, школярі з швидким темпом роботи вирізняються неспокійною поведінкою і розсіяною увагою, що заважає їм завершувати навчальні завдання.

Належна увага та своєчасна допомога з боку вчителя (наприклад, пояснення матеріалу в повільному темпі для відповідної групи надмірно повільних дітей, надання їм більшої кількості часу для підготовки та відповідей біля дошки, виконання письмових завдань; формування в таких дітей швидшого темпу роботи засобом організації їх діяльності разом із швидкими учнями чи участі в швидких іграх на свіжому повітрі, тощо), зможуть оптимізувати процес учбової діяльності молодших школярів і сприятимуть підвищенню рівня їх навчальних досягнень.

Одним із чинників порушення цілепокладання в навчальній діяльності виступає несформована довільність психічних процесів. Упродовж навчання в початкових класах діти, виконуючи вимоги вчителя, вчаться самостійно керувати своєю поведінкою, протіканням таких психічних процесів як мислення, пам'ять, увага. Проте, батьки та вчителі, вимагаючи від дитини уважності, старанності і т. ін., ніякими спеціальними засобами не впливають на формування цих якостей. Стихійний розвиток довільності призводить до того, що в одних дітей формується вказана особливість психічної діяльності, а в інших - процес розвитку замінюється шаблонним пристосуванням до умов навчання. З молодшими школярами, що відстають від інших за рівнем розвитку довільності, психологу необхідно проводити корекційні заняття, спрямовані на формування даної якості.

1.3.3. Порушення операційного блоку учбової діяльності
МОДУЛЬ II. Психологічна діагностика "Я-концепції" учнів початкових класів з низьким рівнем навчальних досягнень
ТЕМА 2.1. Психологічна діагностика "Я-концепції" молодшого школяра
2.1.1. Психологічна діагностика "Я-образу" дитини
2.1.2. Психологічна діагностика емоційно-оцінної складової "Я-концепції" дитини
2.1.3. Психологічна діагностика поведінкової складової "Я-концепції" дитини
2.1.4. Виявлення чинників І механізмів формування "Я-концепції" дитини
ТЕМА 2.2. Психологічна діагностика чинників низького рівня навчальних досягнень молодших школярів
2.2.1. Психологічна діагностика порушення операційного блоку учбової діяльності
2.2.2. Психологічна діагностика порушення ціле покладання учбової діяльності
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru