ЛЕКЦІЯ 2.3. Майстерність саморегуляції психофізичного самопочуття як елемент емоційно-почуттєвої сфери фахівця
1. Вплив стресорів на емоційно-почуттєву сферу людини
Емоція - це загальна специфічна форма переживання організмом своєї життєдіяльності. Розрізняють прості та складні емоції. Прості емоції пов'язані із задоволенням (незадоволенням) елементарних потреб: у їжі, сні, безпеці. Вони властиві і людям, і тваринам. У людському житті прості емоції перетворились на складні емоції та почуття. Найбільш характерна ознака у тому, що вони виникають унаслідок усвідомлення об'єкта, який викликав відповідне переживання (н-д: задоволення від спілкування з природою).
Почуття - це специфічно людські, узагальнені переживання людиною власного ставлення до своїх потреб, задоволення чи незадоволення яких викликає позитивні (радість, любов, гордість) чи негативні (гнів, сором) переживання.
Емоціям властива полярність. Вона виявляється в тому, що кожна емоція і почуття за різних обставин може виражатися протилежно: горе - радість; любов - ненависть; симпатія - антипатія тощо.
Умови життя та діяльність викликають почуття різного роду активності: стенічні - емоції і почуття, які посилюють активність, спонукають до діяльності; астенічні, які пригнічують людину, зменшують її активність, демобілізують. Залежно від індивідуальних особливостей особистості, її стану і ставлення до ситуацій та об'єктів емоції та почуття розрізняють за ступенем інтенсивності, виділяють довготривалі та короткочасні.
Фізіологічне підґрунтя емоцій і почуттів
Емоції і почуття становлять складну реакцію організму, в якій беруть участь майже всі відділи нервової системи. Фізіологічним механізмом емоцій є діяльність підкіркових нервових центрів: гіпоталамуса, лімбічної системи, ретикулярної формації. Кора великих півкуль відіграє провідну роль у проявах емоцій і почуттів та здійснює регулятивну функцію підкіркових процесів. Між корою та підкірковими центрами нервової системи постійно відбувається взаємодія.
Однією з фізіологічних підвалин почуттів, як вважав І. Павлов, є динамічні стереотипи - утворені за життя системи тимчасових нервових зв'язків.
У виникненні та перебігу почуттів велику роль відіграє друга сигнальна система в її взаємодії з першою. Слово змінює наші настрої, збуджує захоплення, глибокі переживання. Кращим показником цього є почуття, що викликаються поетичними творами. Усвідомлюючи ситуацію, що викликає певні почуття, та самі почуття, людина може зменшити силу переживань, стримувати, регулювати їх, але зовнішнє вираження емоцій, внутрішній емоційний і почуттєвий стан при цьому зберігаються.
Переживання емоційних станів - радості, любові, дружби, симпатії, прихильності або болю, суму, страху, ненависті, презирства, огиди тощо - завжди супроводжуються відповідними зовнішніми або внутрішніми вираженнями (зовнішню (міміка, жести, невербальні засоби і техніка мови) та внутрішню (внутрішній стан людини) (сторони вияву).
Емоції з гіпоталамуса поширюються на всі ефекторні органи. Достатньо виникнути емоційному збудженню, як у його вираження негайно включається весь організм. Зовнішні вираження емоцій та почуттів виявляються в рухах, позах, у руховій та вокальній міміці, інтонаціях мовлення, рухах очей тощо. Внутрішня, або вісцеральна, вираженість переживань яскраво виявляється у прискореному серцебитті, диханні, підвищеному кров'яному тиску, змінах в ендокринних залозах, органах травлення та виділення. Ця вираженість буває астенічною або стенічною, тобто виявляється в пригніченні або збудженні.
Зовнішнє, або експресивне, вираження емоцій і почуттів помітне навіть у немовлят. Але воно ще мало диференційоване. З досвідом, особливо із засвоєнням дитиною мовлення, експресивне вираження емоцій і почуттів набирає різних відтінків. Багатство їх настільки велике, що в мові існує близько 5000-6000 слів, якими переважно передаються ті чи інші переживання. З розвитком мовлення дитина поступово оволодіває експресивними вираженнями, певною мірою стримує їх, але це не означає, що цим самим гальмується емоція. П. Анохін вважає, що в цьому разі пригнічуються лише деякі периферійні компоненти емоцій - рухи, міміка, сама ж емоція, якщо вона виникла, неминуче поширюється на інші, в основному, на вісцеральні компоненти. Проте формування витриманості у дітей позитивно позначається на їхній життєдіяльності та стосунках у колективі.
З оволодінням експресивними способами вираження емоцій і почуттів формується здатність сприймати й розуміти різні форми та відтінки вираження переживань, уміння їх розпізнавати. Водночас розвивається вміння користуватися ними з метою впливати на інших. Ця здатність потрібна артисту, а особливо педагогу, який, розпізнавши завдяки спостережливості внутрішні стани та переживання учня, може керувати ними, впливати на них з виховною метою власними експресивно виявленими почуттями.
Залежно від обставин і стану організму, його підготовленості до переживань емоції та почуття можуть виражатися по-різному. Почуття страху, наприклад, може спричинити або астенічну реакцію - скутість, шок, або ж стенічну. Горе може викликати апатію, бездіяльність, розгубленість або відповідні енергійні дії.
Форми та інтенсивність виявлення емоцій і почуттів значною мірою залежать від вихованості, рівня культури особистості, традицій і звичаїв. Це особливо позначається на вираженості їх зовнішніми засобами - мімічними та пантомімічними рухами, жестами. Внутрішнє ж їх вираження (серцебиття, дихання, дія ендокринної системи) відбувається відносно незалежно від соціальних чинників.
3. Способи виходу зі стресу
ЛЕКЦІЯ 2.4. Зовнішня техніка та зовнішня естетична виразність вихователя ДНЗ
1. Засоби зовнішньої естетичної виразності. Фізіологічні засоби: колір шкіри, волосся, очей; зріст; статура; постава; хода
2. Функціональні засоби зовнішньої виразності: візуальний контакт, міміка, жести, пантоміміка, дистанція
3. Соціальні засоби ЗЕВ
ЛЕКЦІЯ 2.5. Культура мови і техніка мовлення як основні професійні інструменти у педагогічній діяльності вихователя ДНЗ
1. Мова - найважливіший засіб людських стосунків. Функції мови
2. Культура мови: лексична культура, граматична правильність, орфоепічна правильність, виразність
3. Техніка мовлення