Для успішного виховання підростаючого покоління важливо, щоб його оточувала атмосфера поваги до моральних норм поведінки. Цього досягають за умови, що у виховному процесі в школі, крім педагогів, беруть участь батьки, громадські організації, правоохоронні органи та інші державні установи.
Школа має можливість залучати до виховної роботи з учнями їх батьків, окремі з яких можуть керувати роботою гуртків за інтересами, адже серед них є люди різних спеціальностей, або взяти шефство над учнями, які виявляють особливий інтерес до певних галузевих знань, чи бути наставниками педагогічно занедбаних учнів. Батьки можуть брати участь у проведенні з учнями екскурсій на підприємства відповідно до профілю навчального предмету.
Для з'ясування можливості залучення батьківської громадськості до виховної роботи з учнями на батьківських зборах класу пропонують невеличку анкету: "Чим би Ви могли допомогти школі? Яку позакласну виховну роботу Ви хотіли б вести в школі?". На основі отриманих відповідей організовують роботу відповідних секцій, якими керують батьки.
Значну допомогу у вихованні школярів і в роботі з батьками надають батьківські комітети.
Починаючи працювати з батьками учнів, класний керівник виявляє найактивніших, серед яких помічає кандидатів до класного батьківського комітету – авторитетних людей, які користуються загальною повагою. Батьківський комітет класу обирають на батьківських зборах. На першому його засіданні класний керівник знайомить з типовим положенням про батьківський комітет загальноосвітньої школи, в якому викладено завдання і зміст роботи членів комітету, їхні права та обов'язки. Обирають голову батьківського комітету і відповідальних за окремі види роботи: організацію батьків, культурно-масову, спортивно-оздоровчу роботу, враховуючи здібності членів комітету.
Аналогічні функції (але вже в масштабах школи) виконує загально шкільний комітет. Сфера його діяльності охоплює піклування про групи продовженого дня, санітарний стан школи, допомогу школі в проведенні ремонту, заготівлі палива тощо.
Школи повинні підтримувати тісні зв'язки з підприємствами, які надають їм допомогу в зміцненні матеріальної бази, оснащенні навчальних кабінетів обладнанням, комп'ютерною технікою. їх працівники керують гуртками в школі, організовують екскурсії учнів. Виховна роль взаємозв'язків школи і трудового колективу підприємства полягає ще й у тому, що учні прилучаються до стосунків, які існують в дорослому колективі.
Значну виховну роботу з учнівською молоддю проводить служба у справах неповнолітніх, до складу якої входять народні депутати, педагоги, представники громадських організацій, органів міліції, юстиції. Вона спрямовує свою діяльність на профілактику правопорушень неповнолітніх, забезпечення нормальних умов для їх виховання.
Педагогічні колективи повинні підтримувати тісний взаємозв'язок з кримінальною міліцією в справах неповнолітніх. Така спільна діяльність передбачає попередження правопорушень неповнолітніх; з'ясування причин та умов скоєння правопорушень; виявлення осіб, які втягують неповнолітніх у злочинну діяльність.
23.4. Виховний вплив релігії і церкви у справі формування підростаючого покоління
Згідно зі ст. 35 Конституції України "церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа від церкви", що визначає світський характер держави. Закон України "Про свободу совісті та релігійні організації" (ст. 6) передбачає, що "релігійні організації мають право ... створювати для релігійної освіти дітей і дорослих навчальні заклади і групи, використовуючи для цього приміщення, що їм належать...".
Щоб осягнути масштаби виховного впливу релігії на особистість, на розвиток людських цивілізацій, досить звернутися до тверджень видатних людей про роль релігії в розвитку людства: "Наймудріші і найсильніші народи є водночас найбільш релігійними" (Сократ).
Церква є педагогічною установою — колективною юстицією, що ставить за мету виховання, вдосконалення людського життя.
Значний вплив релігії на виховання дітей у сім'ї пояснюється тим, що вона опікується кожною людиною від її народження до смерті. В період тоталітарно-атеїстичного режиму в колишньому СРСР була нагода переконатися в тому, яких збитків у вихованні дітей і молоді, особливо в духовно-моральній сфері, було завдано. Релігія використовує такі засоби виховного впливу: богослужіння і обряди, причастя, сповідь, проповідь, відпущення гріхів, благословення. Застосовуються й покарання: позбавлення благословення, прокляття, піддання анафемі.
У релігії є чому навчитися, є що перейняти педагогам, а саме:
¾ програму морального самоочищення, самовдосконалення людини;
¾ професійно-педагогічну майстерність релігійних діячів, їх уміння щоразу знаходити шляхи до людської душі, переконувати, ненав'язливо та делікатно "лікувати" духовність;
¾ релігійну культуру як глибоке розуміння і знання людини, повагу до неї, бажання допомогти, не лише словом, а й конкретною справою: Біблія не лише цінна історична пам'ятка, але й підручник життя;
¾ релігійні знання, релігійні науки як елемент світової культури.
Релігійні ідеали - могутня сила, яка духовно оживить маси.
Запитання завдання
1. Які соціальні й педагогічні фактори обумовлюють необхідність спільної виховної роботи школи, сім'ї та громадськості?
2. Яким повинен бути взаємозв'язок сім'ї, школи і громадськості для повноцінного розвитку і становлення особистості дитини? Визначте свою педагогічну роль у розв'язанні цієї глобальної задачі.
3. Розкрийте зміст і форми організаційно-педагогічної роботи школи з батьками і громадськістю.
4. Які форми роботи використовують для педагогічної освіти батьків? Що такс педагогічний всеобуч і в чому його призначення?
5. Розробіть текст бесіди з батьками на одну з таких тем: "Як допомогти дітям навчатися?", "Як привчати дітей до виконання режиму дня?", "Як організовувати в сім'ї вільний час дитини?" і т.д.
24.1. Сутність і особливості національного виховання
24.2. Принципи національного виховання
24.3. Національне виховання як фактор цілісного формування особистості. Основні напрями національного виховання
24.4. Система безперервного національного виховання
24.5. Основні шляхи реалізації національного виховання
Тема 25. Класний керівник. Його роль, місце і значення у формуванні особистості
25.1. Історія виникнення посади класного керівника
25.2. Завдання і функції класного керівника
25.3. Напрями і форми роботи класного керівника