Професійна орієнтація потребує зв'язку і знань з низки провідних наук (рис. 48).
18.8. Які є види професійної орієнтації учнів?
Професійна орієнтація включає такі види роботи: професійна інформація, професійна консультація, професійна діагностика, професійний відбір, професійна адаптація.
Професійна інформація передбачає ознайомлення учнів з різними професіями та з потребами у фахівцях певного профілю в країні. Цю роботу проводять учителі-вихователі впродовж усього періоду навчання учнів у школі. Передусім таку роботу треба проводити з учнями середнього і старшого шкільного віку.
Професійна консультація спрямована на індивідуальні поради конкретній особистості щодо найбільш доцільних професій, які відповідають її інтересам, здібностям, психолого-фізичним можливостям. Існує кілька видів професійних консультацій: довідково-організаційні (дають інформацію школярам та їх батькам про можливості отримання певної професії в
Рис. 48. Міжпредметні аспекти професійної орієнтації молоді
тому чи тому навчальному закладі, про можливості оволодіння певною професією залежно від психолого-фізіологічних можливостей); медико-профілактична (виявлення психолого-фізіологічних і медико-біологічних особливостей вихованців та їх відповідність бажаній професії); психолого-педагогічна (сприяє вибору професії відповідно до інтересів і здібностей вихованців).
Професійна діагностика спрямована на вивчення усіх аспектів підготовки школярів до тої чи тої професії: біологічних, психологічних, соціальних, економічних.
Професійний відбір полягає у виявленні особливостей і якостей людини для отримання професійної освіти та занятті певною професійною діяльністю. Цим мають займатися спеціально створені у професійних навчальних закладах приймальні комісії.
Професійна адаптація — важливий етап фахової підготовки молоді до професійної діяльності, що передбачає забезпечення умов для пристосування особистості до умов праці на певному виробництві чи організації. У професійних навчальних закладах навчальними планами та програмами передбачено час і напрями роботи щодо адаптації майбутніх фахівців (різні види практики та безпосередня робота в умовах конкретного виробництва).
18.9. Які педагогічні умови ефективності професійної орієнтації учнів?
Провідну роль у здійсненні профорієнтаційної роботи в загальноосвітніх навчально-виховних закладах відіграє класний керівник. Параметри його діяльності у цьому напрямі такі: професійна інформація учнів, формування пізнавальних інтересів учнів з метою підготовки до вибору професії, індивідуальна робота з учнями щодо вибору професії, вивчення інтересів, схильностей, професійних намірів учнів, надання допомоги учням у самопізнанні, допомога в реалізації професійних намірів, контроль за працевлаштуванням вихованців.
Для успішного проведення профорієнтаційної роботи в школі потрібно створити низку педагогічних передумов:
1) педагоги повинні володіти методикою і технологією професійної орієнтації;
2) у школі має бути науково обґрунтована система професійної орієнтації, яка охоплювала б учнів усіх класів;
3) учителі-вихователі повинні володіти методами та методиками вивчення особливостей анатомо-фізіологічного і соціально-психічного розвитку школярів і їх професійних намірів;
4) знання вихователями характеристик найбільш поширених професій;
5) обізнаність із професіограмами великої кількості професій, що є особливо важливими у суспільстві;
6) наявність в регіоні спеціальних служб з проблем профорієнтації;
7) розробка тестових методик для визначення професійної придатності вихованців до тої чи тої професії, використання їх у процесі професійного відбору молоді для навчання у професійних освітніх закладах;
8) забезпечення батьків психолого-педагогічними знаннями в галузі профорієнтації;
9) прогнозований, науково обґрунтований державний запит на конкретні професії та спеціальності;
10) забезпечення шкіл, спеціальних служб і батьків достатньою кількістю наукової літератури з питань професійної орієнтації молоді.
Загальну картину змісту професійної орієнтації подано на рис. 49.
18.10. Якою є загальна структура завдань, принципів, шляхів, засобів трудового виховання у їх зв'язку з професійною орієнтацією?
Завдання, принципи, шляхи та засоби трудового виховання і профорієнтації у їх взаємозв'язку можна подати у вигляді структурної схеми (рис. 50).
Розділ 19. ЕСТЕТИЧНЕ ВИХОВАННЯ
19.1. Яка роль і місце естетичного виховання у системі всебічного гармонійного розвитку особистості?
19.2. Які основні завдання естетичного виховання?
19.3. Який зміст естетичного виховання?
19.4. Які напрями й засоби естетичного виховання?
19.5. Які форми виховання використовують у процесі формування естетичних смаків та естетичної культури особистості?
Розділ 20. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ
20.1. Які завдання фізичного виховання?
20.2. Яке місце в системі всебічного гармонійного розвитку особистості займає фізичне виховання?