Видалять такі загальні умови, що сприяють ефективності педагогічного спілкування (рис. 58).
Рис. 58. Умови, що сприяють ефективності педагогічного спілкування
Для забезпечення у процесі педагогічного спілкування оптимального психологічного контакту особистість учителя-вихователя повинна мати в собі велику кількість "вільних валентностей", тобто здатність "приворожувати" значну кількість дитячих сердець. Наявність такої здатності залежить передусім від гуманістичної спрямованості педагога, його любові до дітей.
У процесі спілкування потрібно дотримуватися внутрішньої психологічної схеми протікання цього процесу; посилаю думку; стежу за сприйняттям її партнером (цікавлюсь його оцінкою); сприймаю зворотну думку партнера; оцінюю її; посилаю у відповідь нову думку.
21.8. Яких правил треба дотримуватись у процесі педагогічного спілкування?
У процесі розвитку людства слово дало можливість конкретній особистості спілкуватися з собі подібними. Тому люди акумулювали в соціальному досвіді певні правила спілкування. Педагогу доцільно дотримуватися таких правил педагогічного спілкування, що дасть змогу уникнути багатьох помилок:
1. Пам'ятайте: успіх педагогічної діяльності насамперед залежить від культури спілкування.
2. Моделюйте спілкування не "від себе", а від вихованців, від їх потреб та інтересів.
3. Орієнтуйте своє педагогічне мовлення на конкретного учня, а не на абстрактну групу.
4. Використовуйте різні види спілкування.
5. Вступайте у спілкування з вихованцями, організовуйте його не "по вертикалі", зверху вниз, а на взаємних інтересах.
в. Постійно враховуйте психологічний стан окремих вихованців і колективу в цілому.
7. Вчіться дивитися на себе ніби збоку, постійно аналізуйте свої вчинки та дії.
8. Умійте слухати дітей, зважайте на їхню думку.
9. Організовуючи спілкування, намагайтесь зрозуміти настрій вихованців і на цій основі моделюйте спілкування з ними.
10. Спілкування має приводити не до конфліктів, а попереджувати їх.
11. Не принижуйте людську гідність вихованців.
12. Спілкування має бути систематичним. Не залишайте "незручних" для вас вихованців поза увагою.
13. Ініціативу спілкування з учнями тримайте у власних руках.
14. У процесі спілкування враховуйте стать вихованців.
15. Уникайте штампів у спілкуванні, постійно шукайте нові форми, засоби, методи та прийоми.
16. Долайте негативні установки стосовно конкретного учня.
17. У процесі спілкування уникайте абстрактної критики вихованця, оскільки це породжує опір у ставленні до вихователя.
18. Якомога частіше посміхайтесь до вихованців: це породжує позитивні емоції, спонукає до продуктивного спілкування.
19. Прагніть, щоб у процесі вашого спілкування з дітьми часті* ше було чути схвалення, заохочення.
20. Відкрито виявляйте в дитячому колективі своє ставлення до вихованців.
21. Постійно розвивайте свою комунікативну пам'ять, тримайте в голові педагогічні ситуації, їх хід.
22. Якщо назріває потреба в індивідуальній бесіді з вихованцями, завчасно розробіть план і хід бесіди.
23. У процесі спілкування в центрі уваги має бути особистість вихованця, його гідність.
24. Враховуйте соціально-психологічне зростання вихованців за період їх навчання у школі.
25. Систематично аналізуйте процес спілкування.
26. Технологія і тактика спілкування мають бути спрямовані на упередження психологічних бар'єрів між вихователем і вихованцем.
27. Враховуйте у процесі спілкування індивідуальні особливості прояву темпераменту, характеру.
28. Особливо уважно продумуйте хід і особливості спілкування з важковиховуваними учнями.
29. У процесі спілкування з учнями не зловживайте владою, яка належить вам як учителеві.
30. Постійно удосконалюйте інструмент спілкування — власне мовлення.
22.1. Які місце і роль класного керівника в процесі виховання школярів?
22.2. Які функції має виконувати класний керівник?
22.3. Які права має класний керівник?
22.4. Які форми роботи класного керівника?
22.5. Яких правил має дотримуватися класний керівник у процесі вивчення учнів?
22.6. Які є методи вивчення учнів та учнівських колективів?
22.7. У чому сутність методу спостереження?
22.8. У чому сутність бесіди і які особливості її використання в процесі вивчення учнів?
22.9. Що може дати класному керівнику аналіз продуктів діяльності учнів?