Класний керівник, вивчаючи первинний колектив, може скористатися такою програмою.
1. Склад класу — віковий склад; пізнавальний рівень, розвиток учнів; працездатність та успішність учнів.
2. Рівень розвитку колективу — стадія (етап) розвитку дитячого колективу; характерні ознаки розвитку колективу; особливості розвитку активу, його роль у формуванні та зміцненні колективу; діяльність органів самоврядування; напрями й стилі взаємин між активом, органами самоврядування та вихованцями між собою; лідери в колективі, їх вплив на життєдіяльність вихованців; вплив перспективних ліній на розвиток колективу; напрями й форми зв'язку класного колективу із загальношкільним.
3. Рівень морально-духовного розвитку колективу — рівень володіння загальнолюдськими цінностями; особливості прояву почуттів членів колективу; рівень захищеності особистості; сформованість умінь і навичок у моральній поведінці.
4. Рівень фізичного розвитку колективу — загальний стан здоров'я учнів; ставлення дітей до фізичної культури і спорту; потреби у фізичному розвитку.
5. Рівень трудового виховання — ставлення учнів до праці (громадської діяльності); рівень сформованості соціально-психологічної готовності до праці; сформованість умінь і навичок у сфері трудової діяльності; професійна спрямованість учнів.
6. Рівень естетичного виховання — сформованість почуттів прекрасного; інтереси учнів до певних видів мистецтва; потреби учнів у сфері естетичного розвитку.
7. Шляхи та засоби подальшого формування класного колективу, створення сприятливих умов для розвитку особистості в колективі.
22.18. У чому сутність позакласної і позашкільної виховної роботи?
Позакласна і позашкільна виховна робота є невід'ємною складовою системи освіти й виховання підростаючого покоління. Варто розрізняти поняття "позакласна виховна робота" і "позашкільна виховна робота".
Позакласна виховна робота — це здійснення в позаурочний час різноманітної діяльності учнів під керівництвом учителів — вихователів школи, спрямованої на задоволення інтересів і запитів вихованців, розвиток їхніх інтелектуальних можливостей.
Позашкільна виховна робота — це здійснення в позаурочний час діяльності школярів у позашкільних дитячих виховних закладах під керівництвом педагогічних працівників цих закладів.
Існують різноманітні форми та види позакласної виховної роботи.
Щодо змісту можна виділити такі основні напрями:
а) робота, спрямована на моральне виховання учнів, формування у них національної гідності;
б) освітньо-виховна робота;
в) заняття з праці й техніки;
г) заняття з різних видів мистецтва;
д) фізкультурно-оздоровча робота;
е) розважально-ігрова робота.
За видами організації розрізняють колективну, групову та індивідуальну форми позакласної виховної роботи.
За способами проведення виділяють вербальні, наочні та практичні види позакласної виховної роботи.
22.19. Які вимоги до організації і проведення класних годин?
Класна година — форма позакласної виховної роботи, яка передбачає створення оптимальних умов для продуктивного спілкування класного керівника з учнями на рівні педагогіки співробітництва з метою формування у них соціальної зрілості.
Для того щоб досягти ефективності класної години в системі виховної роботи, класному керівнику напередодні її проведення треба поставити перед собою низку запитань і відповісти на них: "Якою вона буде? Кому потрібна класна година — педагогу чи учням? Які можливі результати?". Поряд із цим треба відповісти і на такі організаційні запитання: "Як обрати тему класної години? Як потрібно готуватися до класної години? Чи складати план? Кого залучити до підготовки класної години?".
У процесі підготовки та проведення класної години доцільно дотримуватися таких правил:
1. Проводьте класні години систематично.
2. Не влаштовуйте на класних годинах педагогічних "розбо-рок" випадків життєдіяльності учнів, що накопичилися впродовж певного часу.
3. На кожну годину виносьте розгляд питання, яке викликає в учнів інтерес і сприятиме задоволенню їх потреб.
4. Складайте план проведення класної години.
5. Добирайте для класної години цікавий матеріал, який спонукав би учнів до вільного висловлювання своїх думок.
6. Забезпечуйте мажорний тон у спілкуванні учнів.
7. Заохочуйте учнів на вільне висловлювання своїх думок, не дорікайте їм за помилковість суджень.
8. Враховуйте особливості соціально-психічного розвитку дітей певного віку.
9. Створюйте умови для психічного і соціального розвитку школярів у процесі вільного спілкування.
10. Учіть учнів ставити запитання, слухати відповіді, спілкуватися, виховуйте у них терпимість.
11. Поважайте думки усіх вихованців, особливо нестандартні.
12. Залучайте всіх учнів до розмови, не залишайте поза увагою несміливих.
13. Вивчайте інтереси учнів для визначення подальших тем класних годин.
14. Не обмежуйте класних годин стінами класної кімнати. Проводьте їх у музеях, на природі, за місцем роботи батьків тощо.
22.21. У чому сутність диспуту? Яка методика його підготовки та проведення?
22.22. У чому полягає педагогічна доцільність колективних творчих справ (КТС) у системі виховної роботи класного керівника?
22.23. Якою вбачається загальна структура діяльності класного керівника щодо проведення позакласної виховної роботи з учнями?
Розділ 23. ВИХОВНА РОБОТА З ПЕДАГОГІЧНО ЗАНЕДБАНИМИ ДІТЬМИ
23.1. Яких вихованців відносять до категорії педагогічно занедбаних дітей?
23.2. Які соціально-педагогічні умови спричиняють появу важковиховуваних дітей?
23.3. Які основні принципи, шляхи й засоби перевиховання педагогічно занедбаних дітей?
23.4. Які є етапи роботи з перевиховання педагогічно занедбаних "важких" дітей?
23.5. На які загальнопедагогічні чинники варто спиратись у процесі перевиховання педагогічно занедбаних дітей?