26.1. Що треба розуміти під науковою організацією праці?
Науково організованою вважають працю, якщо вона ґрунтується на досягненнях науки і практики та комплексному використані чинників, які забезпечують оптимальні умови діяльності, що дають змогу досягти максимальних результатів.
26.2. На яких принципах ґрунтується наукова організація інтелектуальної праці?
В основу наукової організації інтелектуальної праці покладено принципи перспективності, стимулювання, комплексності та науковості.
Принцип перспективності передбачає загальну спрямованість, орієнтацію на досягнення певних завдань. Перспектива — це "завтрашня радість". Розуміння перспективності має велике психологічне значення, оскільки викликає позитивні емоції, почуття радості й задоволення, що стимулює особистість до активної праці, адже стимул — це джерело енергії активної діяльності.
Принцип стимулювання передбачає процес перетворення зовнішніх засобів організації праці у внутрішні. Він потребує оптимального поєднання зовнішніх і внутрішніх чинників діяльності, які б викликали в особистості почуття задоволення не тільки від кінцевих результатів, а й від самого процесу праці.
Принцип комплексності орієнтує працівника на всебічність, цілісність і гармонійність дій щодо вибору методів, засобів, форм діяльності.
Принцип науковості ґрунтується на використанні найновіших досягнень різних наук, які сприяють ефективності та результативності інтелектуальної праці. Це запровадження у практику досягнень фізіології, психології, педагогіки, кібернетики, гігієни тощо.
26.3. Які джерела інформації найбільш поширені та доступні в системі навчальної праці студентів?
Головним джерелом отримання знань у вищих навчальних закладах залишаються друковані засоби (книги, журнали, газети, електронні системи).
Започаткував книгодрукування німецький винахідник Іоган Гутенберг в середині XV ст. Це відкриття виявилося найбільш геніальним, оскільки сприяло збереженню на сотні років найціннішого скарбу — витворів людського розуму, а також дало змогу зміцнити зв'язки поколінь. Особливо збільшилася кількість книг в останні десятиріччя під впливом інформаційного вибуху. Вважають, що за останні 20—25 років у світі видрукувано стільки книг, скільки за всі попередні століття з початку книгодрукування.
26.4. Як можна зорієнтуватися у величезному масиві наукової літератури?
Усі книги, інші друковані джерела систематизуються у відповідних бібліотечних каталогах — алфавітному, систематичному, тематичному.
Для того щоб зорієнтуватись у величезному масиві наукової літератури, треба знати принципи й упорядкування відповідно до вимог певних каталогів.
В алфавітному каталозі всі книги систематизують в алфавітному порядку за прізвищами авторів. У такому каталозі, знаючи прізвище та ініціали автора, можна швидко відшукати потрібну книгу.
Якщо потрібно знайти книгу з певної проблеми, а автор її не відомий, звертаються до систематичного каталогу. Він складений за бібліотечно-бібліографічною класифікацією (ББК). У систематичному каталозі картки групуються за такими розділами:
2. Природничі науки.
20. Природничі науки в цілому. 22. Фізико-математичні науки. 24. Хімічні науки. 26. Науки про землю. 28. Біологічні науки.
3. Техніка.
4. Сільське і лісове господарство. Сільськогосподарські і лісогосподарські науки.
5. Охорона здоров'я. Медичні науки. 60. Суспільні науки в цілому.
63. Історія. Історичні науки.
65. Економіка. Політичні науки. Політика. Політичні науки. Держава і право. Юридичні науки. . Військові науки. 0/79. Культура. Наука. Освіта. ^ 80/84. Філологічні науки. Художня література.
85. Мистецтво. Мистецтвознавство.
86. Релігія. Атеїзм.
87. Філософські науки.
88. Психологія.
9. Література універсального змісту.
Крім алфавітного і систематичного каталогів є також предметні, або тематичні. У тематичному каталозі картки розміщено за темами книг (статей). Користуючись такими каталогами, легко підібрати літературу з конкретних питань.
26.6. Яких правил потрібно дотримуватись при бібліографічному описі літератури?
26.7. Яких правил слід дотримуватись у роботі над книгою та іншими друкованими засобами інформації?
26.8. Які є види читання?
26.9. Які види записів застосовують у результаті опрацювання книг (статей)?
26.10. Яких правил слід дотримуватись при використанні цитат у науковій роботі?
26.11. Яка техніка систематизації результатів опрацювання наукової літератури?
26.12. Яке місце в системі інтелектуальної праці займає комп'ютер?
СЛОВНИК ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕРМІНІВ
Звернення до студентів