Дорогі студенти!
Ви обрали професію, вище від якої, як говорив видатний слов'янський педагог Я. А. Коменський, нічого не може бути під сонцем. Крилатими стали і слова І.Франка "Учителем школа стоїть". Великий педагог К.Д.Ушинський розумів педагогіку, як служіння народові: "Готувати уми! Сіяти ідеї! Ось наше призначення... Відкиньмо егоїзм, працюймо для нащадків! Збудімо вимоги, вкажімо розумну мету, відкриймо засоби, розбурхаймо енергію — діла з'являться самі".
Школа сьогодні як розтривожений вулик, вона в енергійних пошуках нових шляхів навчання, прищеплення учням навичок самостійного мислення, гуманізації людських відносин. Скільки ідей, пропозицій, шкільних проектів! Учителі й учні не хочуть бути пасивними спостерігачами. Сьогодні клас чутливо прислуховується до того, що відбувається у всьому світі. Мільйони вчителів у всіх куточках земної кулі вчать і виховують мільярди людей, вирішують проблеми глобальної освіти й виховання: розвивають критичне мислення, виробляють власний погляд на світ і повагу до поглядів інших людей; прищеплюють навички ефективного спілкування; збуджують інтерес і повагу до культурних надбань усіх народів; сприяють утворенню нового гуманістичного бачення світу в усій його різноманітності та єдності, нового способу діяльності; виробляють уміння творчо працювати, вирішувати різноманітні проблеми; формують бачення самого себе у взаємозалежності з іншими людьми. Культура, наука, суспільство визначають поступальний рух усього людства, а вчитель є керманичем цього руху. Вибрати шлях учителя — означає вибрати шлях пошуку, постійного неспокою, незвичайної вимогливості до себе, шлях наполегливої щоденної праці.
Професійна діяльність учителя починається з вивчення педагогіки. Педагогічна наука допоможе Вам стати справжнім Учителем. Педагогічна наука — це скарбниця багатовікового досвіду навчання й виховання підростаючих поколінь, результат багаторічних досліджень закономірностей формування всебічно і гармонійно розвиненої особистості. Знання закономірностей навчання й виховання, оволодіння формами і методами цієї діяльності - основа педагогічної майстерності, розвитку педагогічного мистецтва. Знання педагогічної науки допоможе Вам уникнути багатьох помилок у важкій справі навчання, виховання і розвитку дітей, допоможе вибрати оптимальні рішення. Оволодіваючи педагогічною наукою, студент використовує досвід своїх попередників, йому відкриваються широкі горизонти, нові шляхи в досягненні великої мети формування особистості нового типу.
Пропонований Вам навчальний посібник "Педагогіка. Курс лекцій", розроблений автором на основі багаторічного педагогічного та вузівського досвіду роботи, зорієнтований на те, щоб збагатити студентів педагогічними знаннями, допомогти оволодіти вміннями ефективної організації навчально-виховного процесу, закласти основи нового педагогічного мислення, розвивати здатність до співпраці і співтворчості з учнями, оптимізувати підготовку до заліків, іспитів, семінарських занять.
Курс лекцій з педагогіки відповідає новій навчальній програмі, за основу взято нормативні документи про систему освіти в Україні, педагогічні словники, хрестоматії, енциклопедії, матеріали педагогічних досліджень, монографії, наукові праці Н. Д. Никандрова, М. Д. Ярмаченка, Ю. К. Бабанського, М. М. Поташника, І. П. Підласого, О. Я. Савченко, навчальні посібники з педагогіки В. М. Галузинського і М. Б. Євтуха, М. М. Фіцули та інших спеціалістів у галузі педагогіки.
З цього посібника Ви зможете дізнатися про історію руху до гуманної педагогіки, педагогічні погляди і діяльність найвидатніших її представників, традиції і сучасні тенденції в освіті ведучих країн світу. Досить глибокі за змістом лекції з теорії і методики навчання і виховання, самовиховання, перевиховання, управління цими процесами. Є підстави думати, що неабиякий інтерес у Вас викличуть лекції про оновлення змісту освіти й виховання в сучасних навчально-виховних закладах, про гуманізацію, диференціацію, індивідуалізацію навчального і виховного процесів, про інноваційні педагогічні технології, нові підходи до розвитку творчих здібностей учнів, стратегію менеджменту освіти України.
Кожна лекція має план, список рекомендованої літератури для самостійного опрацювання деяких питань, у кінці кожного розділу додаються питання для самоконтролю, завдання практичного характеру. У цьому посібнику досить повно висвітлено програмний матеріал з педагогіки та основні проблеми сучасної освіти й виховання. Викладачі та студенти можуть доповнювати лекції своїми доробками щодо змісту і методики.
Дорогі студенти! Будьте активнішими, відповідальнішими і творчими. У Ваших руках наше майбутнє, наше двадцять перше століття. Пам'ятайте, що виховати особистість може лише особистість. То ж виховуйте своєю особистістю, своїми знаннями і любов'ю, своїм відношенням до світу.
З глибокою повагою автор,
доцент, кандидат педагогічних наук
Максимюк С. П.
Тема 1. Стан освіти в Україні та нові нормативні документи про її організацію і реформування
1. Стан освіти в Україні
2. Глобальна освіта й українська школа
3. Система освіти в Україні та її диференціація
4. Основні принципи організації освіти в Україні
5. Закон України "Про загальну середню освіту"
6. Національна доктрина розвитку освіти (витяг)
7. Концепція 12-річної загальноосвітньої школи (витяг)
Мета, завдання і засади діяльності школи