Педагогіка - Максимюк С.П. - 4. Оновлення змісту освіти, підвищення його виховного потенціалу

Зміст освіти має розкривати не лише обсяг навчального матеріалу, знань учнів, а й компонент духовності і механізми її формування у підростаючих поколінь. Зміст освіти в незалежній Україні базується на державній ідеології та політиці.

Базовим, визначальним компонентом змісту освіти є українознавство, яке включає в себе краєзнавство, народознавство, вітчизнознавство, теорію філософії, політико-державницькі аспекти українства як всепланетного явища. Весь зміст освіти пройнятий глибокогуманними ідеями і почуттям любові до рідної землі, народу, нації, Батьківщини-України, поваги до народів світу. Серцевина змісту освіти — наукові відомості про здобутки культури рідного народу (знання трипільської культури, язичницької духовності наших предків, здобутків богатирської і козацько-лицарської доби та пізніших епох у розвитку нашого народу). Науковий матеріал потрібно поєднувати з мистецьким, художньо-образним, бо він пробуджує, формує мотиви, потреби, пізнавальний інтерес, патріотичні почуття, інші якості.

Зміст освіти відображає: основні етапи розвитку нації, державність і неперервність української нації, її еволюцію на вищі етапи розвитку; новий державний період розвитку нації, яка за чисельністю посідає 15 місце серед кількох сотень націй світу; природні, культурні, психологічні, характерні світоглядницькі чинники українського менталітету; пріоритетні потреби нації; шляхи формування та історичну роль національної еліти; гуманістичні засади громадського життя, демократичні форми життєдіяльності народу; наукове обгрунтування забезпечення фізичного і психічного здоров'я учнів, здорового способу життя; глибоке вивчення кожним учнем української мови як єдиної державної мови; активне залучення дітей до різних видів праці, трудової діяльності в сім'ї, школі, поза нею.

Кожна ланка української системи освіти має специфічний зміст.

Дошкільне виховання — це материнська, батьківська, родинна школа, яка пробуджує гуманні моральні емоції та почуття, збагачує елементарними уявленнями і знанням про родину, мову, край, Україну.

Початкова школа — це школа рідної державної мови, наукових знань про Вітчизну, виховання любові до Батьківщини, до батька, матері, родини, роду, народу, рідного краю, патріотичних основ національної свідомості, засад гуманістичного ставлення до представників різних національностей.

Базова середня школа — це школа основ рідної культури, духовності, українознавства, людинознавства. В учнів формуються основи українського патріотизму, громадянськості, характеру, національного наукового світогляду, вміння вивчати інші "мови та культури.

Повна середня школа — школа формування зрілості, патріотизму, моральності, ідейності, громадянства. Це вивчення українознавства, формування глибокої національної свідомості, самосвідомості, ґрунтовне засвоєння кращих здобутків науки, культури рідного та інших народів.

Середня спеціальна і вища школи формують високий інтелектуальний потенціал, розширюють світобачення, забезпечують фундаментальну, наукову, загальнокультурну, професійну підготовку молоді. Це формування українських національних кадрів на основі державних та світових стандартів. Тут формується інтелігентність, шляхетність, відданість Батьківщині, готовність до творчості. Для цього існують різні навчальні заклади, різні рівні програм, навчальних дисциплін, курсів, спецкурси, факультативи, розробляються нові інтегративні програми, гуманітарні курси: "Духовність людини і шляхи її формування", "Національна свідомість і самосвідомість громадянина України", "Сучасна філософія і самосвідомість громадянина України", "Сучасна філософія і розбудова Української держави", "Політика та ідеологія України як демократичної і правової держави", "Ми — громодяни України" та ін.

Навчальні програми передбачають ґрунтовне знання вихованцем основних ідей, художньо-естетичної цінності видатних пам'яток української культури, науки.(Послання оріян хозарам, Повчання Володимира Мономаха, Повість минулих років, Руська правда, Слово про Ігорів похід, Козацькі літописи, давньоукраїнська міфологія, фольклор, народне і професійне мистецтво).

Зміст освіти передбачає вивчення учнями головних тем психології, філософії, логіки, етики, естетики та інших гума--нітарних предметів для виховання психологічної готовності будувати міцну сім'ю, виховання батьків.

Науковою основою виховання є українознавство — це основи філософії, ідеології, політики, стратегії і тактики розбудови незалежної держави, розвитку національних меншин, що живуть в Україні. Учні через систему наукових знань дістають інформацію про Землю, природу, світобудову, космос. Це забезпечує збереження і розвиток національного світовідчуття і світорозуміння.

5. Українські виховні ідеали і традиції родинного, лицарського і козацького виховання
6. Природні та культурно-історичні чинники формування української душі, характеру, світогляду
7. Шляхи формування цілісної особистості громадянина України, реалізації Концепції національного виховання
8. Передовий досвід національного виховання школярів
Тема 3. Основні напрями діяльності класного керівника
1. З історії інституту класних керівників
2. Цільові програми діяльності класного керівника в нових умовах
3. Критерії готовності класного керівника до виховної роботи
4. Професіограма класного керівника
5. Робота класного керівника з формування учнівського колективу
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru