Педагогіка - Максимюк С.П. - 6. Організація внутрішкільного контролю

Контроль залишається невід'ємною, органічною частиною управлінського циклу. Він передбачає отримання інформації про результативність проведеної роботи. Демократизація цієї функції управління передбачає поєднання адміністративного, педагогічного, колективного контролю і самоконтролю кожного учня у педагогічному процесі. Контроль можна відмінити тільки стосовно тих педагогів, у яких високі результати та немає потреби в допомозі. Протягом року в школі проводяться контрольні зрізи-заліки, екзамени, контрольні роботи, анкетування, тестування, громадські огляди знань згідно з розробленими критеріями. Якщо результати зрізів добрі, то відділи освіти не втручаються в процес та технологію роботи вчителя. Якщо результати контрольних зрізів свідчать про проблеми колективу або окремих учителів, то робота колективу вивчається глибше з метою надання допомоги. Для цього використовуються різні види й форми контролю. Контроль буває попереджувальний, поточний, підсумковий.

Попереджувальний контроль використовується в роботі з молодими вчителями (наприклад, перевірка підготовки вчителя до занять).

Поточний контроль — це відвідування занять, аналіз письмових робіт учнів, перевірка їх успішності протягом семестру, року.

Підсумковий контроль — це аналіз результатів навчально-виховного процесу за півріччя, навчальний рік і наслідки перевідних та випускних екзаменів.

За об'єктами контроль поділяється на персональний, класно-узагальнюючий, предметно-узагальнюючий.

За обсягом охоплення об'єктів контроль поділяється на фронтальний (вивчається все), тематичний (вивчається певне питання, наприклад, перевіряється робота тільки тих учителів, у яких виявлені певні недоліки).

Контроль буває оперативний і плановий. Оперативний контроль використовується у формі одноденного відвідування занять керівником школи відповідно до поставленої мети. Плановий контроль носить глибокий характер, він передбачається заздалегідь для виявлення недоліків у навчально-виховній роботі. Усі види контролю мають свої специфічні особливості, однак вони взаємопов'язані і доповнюють один одного.

Директор школи для внутрішнього контролю складає таку, послідовність дій: визначення мети контролю, складання його плану, підготовка до контролю, збір матеріалу про стан навчально-виховного процесу та його аналіз, підготовка висновків, розробка позитивних рекомендацій, доведення висновків до виконавців, визначення термінів виконання пропозицій.

Керівники школи застосовують традиційні і нетрадиційні форми контролю: спостереження і аналіз уроків та виховних заходів, анкетування вчителів, індивідуальні бесіди, вивчення шкільної документації, вивчення результатів діяльності учнів, завдання творчого характеру, результати предметних олімпіад, екзаменів, конкурсів, проведення громадських оглядів знань. У школах, які працюють на демократичних засадах, застосовуються: праця "на довірі колективу" (самоконтролі);

праця на "частковій довірі"; картотеки контролю відкритого, системного, аналітичного характеру; проведення творчих бесід з педагогами (Мізоцька школа на Рівненщині); ділові педагогічні ігри (Березнівська СШ №1 на Рівненщині); моделювання оперативного управління..

Отже, функція контролю в демократичних умовах є засобом підвищення якості навчально-виховного процесу.

Основні шляхи оптимізації внутрішкільного управління в умовах демократизації суспільства сформульовані в монографії Т.С.Рабченюк "Демократизація внутрішкільного управління" (Київ, 1997): наукове обгрунтування та відпрацювання інноваційних моделей управління; удосконалення традиційної структури управління; упорядкування системи зворотної інформації про стан роботи школи та вироблення у керівників школи вмінь аналізувати цю інформацію; координація всіх членів адміністрації та уникнення дублювання; підняття науково-методичної ролі педагогічних рад, нарад, методичних об'єднань учителів, вихователів, класних керівників; оволодіння керівниками школи індивідуальними та колективними формами роботи; безпосереднє навчання керівників шкіл та органів освіти з питань управління; системно-комплексне планування роботи школи; використання контролю для виявлення досягнень у праці вчителя; висока педагогічна грамотність управлінських рішень; забезпечення самоврядування учнів як засобу їх самоорганізації й самовиховання; координація зусиль школи, сім'ї, громадськості, позашкільних закладів у навчальній і виховній роботі; забезпечення національної спрямованості навчально-виховного процесу та безперервності педагогічного управління процесом національного виховання тощо.

Тема 2. Методична робота з учителями
1. Значення методичної роботи з учителями та її суть
2. Наукові основи організації методичної роботи
3. Організація методичної роботи на діагностичній основі
4. Традиційні та нетрадиційні форми методичної роботи
5. Передовий досвід використання активних форм методичної роботи
Тема 3. Передовий педагогічний досвід та система роботи з ним
1. Педагогічний досвід як єдність теорії і практики
2. Види педагогічного досвіду
3. Загальні критерії передового педагогічного досвіду
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru