Теоретичний аналіз основних засад соціальної роботи з молоддю, проведений науковими працівниками Л.Г. Коваль, І.Д. Звєрєвою, С.Р. Хлєбнік, базується на точному визначенні сфер та напрямів її здійснення. Серед них є: соціальна профілактика, соціальні послуги, соціальна допомога, соціальне обслуговування, соціальна реабілітація2.
Особливу увагу привертає соціальна профілактика як вид соціальної роботи. Зміст, види та форми соціальної профілактики подано в табл. 1,
Таблиця 1. Зміст, види і форми соціальної профілактики
Зміст соціальної профілактики | Види і форми соціальної профілактики | ||
Соціальна профілактикаґрунтується на виявленнінесприятливих соціально-економічних умов,психолого-педагогічнихфакторів, що зумовлюють
| 1. Організаційно-педагогічні заходищодо створення виховного середовищаза місцем проживання дітей і молоді(робота консультаційних пунктів зпроблем освіти, виховання, організаціїдозвілля, працевлаштування, виборупрофесії; діяльність кімнат для школярів та молоді щодо задоволеннякультурних, художніх, спортивних,підприємницьких потреб; роботапсихолога з корекції поведінки молодій відносин у сім'ї та соціумі; реалізація державних, галузевих програм зпрофілактики негативних явищ умолодіжному середовищі — алкоголізму, наркоманії, проституції, правопорушень тощо).2. Включення різних соціальнихінститутів у процес соціалізаціїмолоді, яке передбачає подоланняміжвідомчих бар'єрів в організаціїпрофілактичної роботи, створення умережі соціальних служб умов дляпрояву соціальних ініціатив, розвитокмолодіжного руху та відродженнятрадицій національного виховання(проведення масових свят, конкурсів,спортивних змагань, театралізованихдій тощо).3. Організація соціально-педагогічноїроботи з дітьми із сімей групи ризику(індивідуальна та групова робота збатьками й дітьми, ознайомленнярізних категорій молоді з інформацієюпро можливі наслідки асоціальних дій,нехтування здоровим способом життя,відмови від культурного проведеннядозвілля) | ||
Зміст соціальної профілактики | Види і форми соціальної профілактики | ||
6) формування відповідальності за можливі наслідки антиправових дій | 4. Розв'язання проблем зайнятості та працевлаштування неповнолітніх і молодих людей завдяки створенню робочих місць для цих категорій в умовах ринкової економіки, б. Сприяння різного роду установам освіти, спорту, культури в розгортанні різноманітних форм організації дозвілля молоді (Будинки художньої творчості, Центри художнього виховання, об'єднання за інтересами, фольклорні свята, конкурси обдарованої молоді, художні виставки, творчі об'єднання і майстерні з декоративно-прикладного мистецтва), спрямованого на відродження української національної культури | ||
Не менш важливою умовою здійснення соціальної роботи з молоддю є соціальне обслуговування. Воно розглядається як вид соціальної діяльності спеціально уповноважених органів держави, соціальних служб, створених для молоді, об'єднань громадян та інших соціальних інституцій щодо надання безкоштовно чи на пільгових умовах, на компенсаційних або благодійних засадах різноманітних соціальних послуг з метою задоволення духовних, естетичних, моральних, освітніх, оздоровчо-лікувальних, рекреаційних, матеріальних та інших потреб дітей і молоді.
Зміст, форми та види соціального обслуговування подано в табл. 2.
Таблиця 2. Зміст, форми і види соціального обслуговування
Зміст соціального обслуговування | Види і форми соціального обслуговування |
Основними засадами соціальногообслуговування є:— цілісність і збалансованість як державних, так і громадських йприватних програм, серед якихнайважливіше місце займаютьслужби планування сім'ї, працевлаштування молоді, пенсійногозабезпечення, соціальногострахування на випадок втратироботи, організації життєдіяльності інвалідів, дітей-сиріт, атакож соціально-побутова тагуманітарна допомога інвалідамдитинства, праці, війни, самотнім матерям, які виховуютьдітей-інвалідів, іншим категоріям молоді, які потребуютьреальної допомоги (закупівляпродуктів, прибирання квартири, приготування їжі, супроводження до поліклініки);— надання гуманітарної допомоги (їжа, одяг, взуття, медикаменти) дітям і жінкам, а такожмолодим людям, які змушеніпокинути сім'ю у зв'язку із жорстоким поводженням;— організація роботи благодійних їдалень, соціальних притулків для тимчасового проживаннядітей, жінок і молоді, що опинилися у складних життєвихситуаціях, та осіб, які не маютьпостійного місця проживання | 1. Соціально-психологічнаекспертиза, спрямована навизначення проблем і кризовихстанів різних категорій молоді,оцінка психолого-педагогічнихтехнологій щодо корекціїрозвитку особистості.2. Консультативно-медичнаробота, яка включає комплексзаходів щодо інформаційного та медичного обслуговуваннямолоді, створення позитивноспрямованої програми життєдіяльності особистості.3. Соціальна просвіта, якапередбачає підвищення загальнокультурного рівня розвиткурізних категорій молоді, умовивключення її у соціальне життя, засвоєння та оволодіння йогоцінностями.4. Психолого-педагогічнакорекція, основним завданнямякої є здійснення заходів щодопопередження та подоланнянегативних явищ у молодіжному середовищі, труднощів успілкуванні та міжгруповихвзаєминах, формування адекватної соціально значущої діяльності |
Важливим компонентом соціальної роботи є соціальні послуги як комплекс дій держави, відповідних громадських і приватних організацій, спрямованих на створення і підвищення умов життєдіяльності молоді, можливостей її самореалізації, на реалізацію особистісних, політичних, соціальних і культурних прав молодої людини. Надання соціальних послуг ґрунтується на різних формах власності, які забезпечують вільний доступ до видів і рівнів соціальних послуг. Зміст та види соціальних послуг подано в табл. 3.
Таблиця 3. Зміст і види соціальних послуг
Зміст соціальних послуг | Види соціальних послуг | ||
Складові соціальних послуг:— соціально-педагогічна робота зпідлітками і молоддю з відхиленнями у поведінці;— соціальномедична, психолого-педагогічна робота з тими, хто відчув на собі жорстокість, насильство;— соціально-правовий, психолого-педагогічний захист прав та інтересів дітей, молоді;— роз'яснення пільг молодим сім'ям, жінкам, неповнолітнім, молоді, дітям із неповних родин;— формування правової свідомості в родині, відповідального ставленнядо своїх батьківських функцій урозведених та осіб, які не були у: шлюбі;— надання соціально-правовоїдопомоги сиротам, інвалідам, атакож сім'ям з групи ризику;— надання всіх видів допомоги1 дітям і молоді, які стали жертвамиекологічних і технологічних катастроф, та тим людям, які потрапилив інші екстремальні ситуації (біженці, переселенці) тощо;— соціальний патронаж молоді, яка має відхилення у фізичному розвитку: інваліди, особи, які пройшли і курс лікування від алкоголізму,наркоманії й токсикоманії; | 1. Обов'язкові — передбачають здійснення матеріальногозабезпечення громадян згідноз чинними законодавчимиактами і включають всі видисоціального страхування:пенсійне, медичне, страхування на випадок безробіття.2. Постійні — гарантованііснуванням мережі соціальних служб у державі, спрямованих на вирішення різногороду соціальних, економічних, психологічних, культурних, правових та іншихпроблем молоді.3. Тимчасові — пов'язані знеобхідністю задоволенняпотреб особистості в отриманні інформації, консультацій,організації життєдіяльностіта дозвілля.4. Платні — визначаютьсяхарактером соціальноїдисфункції, статусом, вікомособистості та іншимихарактеристиками державних, громадських та приватних закладів соціальногопрофілю. | ||
Зміст соціальних послуг | Види соціальних послуг | ||
— індивідуальна робота з попередження та позбавлення шкідливих звичок (пияцтва, паління, вживання наркотиків, малорухливого способу життя та ін.);— підготовка підлітків і молоді до створення сім'ї та народження дитини, профорієнтація молоді з урахуванням стану її здоров'я за оригінальними ефективними методиками, у тренажерних кабінетах для юнаків та дівчат, кабінетах ЛФК | 5. Безкоштовні — спрямовані на реалізацію державних соціальних послуг або громадських і приватних організацій, установ та осіб, які здійснюють благодійну діяльність | ||
Соціальна допомога (підтримка) розглядається як вид соціальної діяльності спеціально уповноважених органів держави, спрямованої на підтримання системи гарантованого державою рівня матеріального забезпечення дітей і молоді та багатодітних сімей з урахуванням їх матеріального та фізичного стану, складу сім'ї, віку, здоров'я, участі у суспільному та іншому виробництві. Це допомогає окремим людям, соціальним групам або верствам населення задовольнити потреби, необхідні для нормальної життєдіяльності в умовах конкретного суспільства, конкретної ситуації, а також створити умови для самореалізації.
Надання суспільством соціальної допомоги індивіду — головна характеристика соціально-педагогічної діяльності та соціальної терапії, яка випливає зі спільності їх кінцевих цілей — допомогти людині подолати повсякденні життєві труднощі. Ця діяльність спирається на виявлення та "діагностування" проблем, структурування та перетворення повсякденних поведінкових і діяльнісних моделей і, в разі необхідності, — на їх корекцію.
Зміст та основні напрями соціальної допомоги подано у табл. 4.
Наступним компонентом соціальної роботи з молоддю є соціальна реабілітація, зміст і основні напрями якої подано в табл. 5.
Таблиця 4. Зміст і основні напрями соціальної допомоги
Зміст соціальної допомоги | Основні напрями соціальної допомоги |
Зміст соціальної допомоги полягає у цільовій реалізації програм центрів соціальних служб для молоді: робота з сім'єю, розв'язання конфліктів у стосунках між подружжям, стосунках із дітьми, вирішення проблем освіти, працевлаштування, організації культурно-дозвільної діяльності, охорони здоров'я Функцію допомоги виконують заклади, створені для соціально незахищених дітей і дорослих, спеціалізовані виховні заклади, заклади для лікування від наркоманії та алкоголізму. У цій діяльності реалізуються такі підходи:— корекція відхилень у поведінці на основі індивідуально-диференційованого підходу;— введення в практику роботи психолого-педагогічного інструментарію з метою вивчення особливостей поведінки особистості, її близького оточення. У тому числі емпіричних ознак, що характеризують сутність соціальної дезадаптації;— надання кваліфікованої допомоги у формуванні системи взаємин, виробленні моральних цінностей, що сприяють природній соціалізації;— використання методів психолого-консультативної та психолого-терапевтичної роботи з підлітками щодо полегшення соціальної ситуації, розв'язання побутових, шкільних конфліктів, корекції педагогічної позиції батьків, учителів стосовно даного учня | 1. Підтримка життєвого рівня молоді.2. Надання державної допомоги, пільг та інших видів соціальної підтримки малозабезпеченій частині молоді, молодій сім'ї, яка має виховувати дітей.3. Матеріальне забезпечення у разі тимчасової або постійної втрати працездатності та1 годувальника.4. Реалізація заходів діючої системи соціального забезпечення.б. Створення умов щодо творчого потенціалу особистості, державної підтримки інтелектуальної еліти та обдарованої молоді.6. Захист прав працездатної молоді у сфері праці в умовах різних форм власності.7. Вплив, що визначається соціальною допомогою, і соціальним захистом людей, які їх потребують через соціальну незахищеність, хворобу, соціальні дисфункції або інші соціальні причини |
Таблиця 5. Зміст і основні напрями соціальної реабілітації
Зміст соціальної реабілітації | Основні напрями соціальної реабілітації |
Соціальна реабілітація, як вид соціальної діяльності спеціально уповноважених органів держави, соціальних служб для молоді, об'єднань громадян та інших соціальних інституцій, спрямована на здійснення системи організаційних, економічних, правових, культурних, освітніх, лікувальних, оздоровчих та інших соціальних заходів щодо відновлення фізичного стану, честі, гідності, прав і свобод дітей та молоді | 1. Реконструкція соціокультурного оточення з різними категоріями молоді, допомога у спілкуванні та навчанні, цілеспрямована соціально-психологічна робота а близькими та родичами.2. Допомога у професійному самовизначенні, направленні на роботу.3. Організація дозвілля і спілкування.4. Виявлення творчих здібностей.5. Охорона прав молоді.6. Медичний, педагогічний, психологічний патронаж.7. Створення позитивної громадської думки щодо багатоаспектності проблем молоді |
Отже" основні напрями соціалізації молоді здійснюються під час соціальної освіти, соціального виховання, соціальної адаптації, соціальної роботи, основу якої становлять: соціальна профілактика, соціальні послуги, соціальна допомога, соціальне обслуговування, соціальна реабілітація з урахуванням відповідних умов життєдіяльності.
6.1. Соціальні центри та служби для молоді
6.2. Особливості соціалізації студентської молоді
Тема 7. ПРОФЕСІЙНИЙ ПОРТРЕТ СПЕЦІАЛІСТА З СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ РОБОТИ
Загальна характеристика соціального педагога (працівника)
ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
Тема 8. Рольовий аспект діяльності соціального педагога
Тема 9. Міжнародні організації соціально-педагогічного напряму
Тема 10. Клієнти соціально-педагогічної роботи і сфера діяльності соціального педагога
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ДО ПРАКТИЧНИХ (СЕМІНАРСЬКИХ) ЗАНЯТЬ