Мета маржинального аналізу (тобто аналізу "усіченої" собівартості продукції або аналізу витрат - обсягу - прибутку): порівняльна оцінка різних варіантів можливих управлінських рішень, які приймаються в умовах конкуренції, задля вибору найефективнішого з альтернативних варіантів.
Відмінність цього виду аналізу від класичного економічного аналізу витрат полягає в тому, що змінюється його спрямованість: відмова від умовного розподілу непрямих накладних витрат і віднесення постійних витрат на зменшення маржі.
Маржа - це різниця між ринковою ціною та змінною частиною собівартості продукції:
сма = II- Ус, (10.16)
де сма - маржа на одиницю продукції, грн./т, грн./шт., ін; Ц - ціна, грн./т, грн./шт. ін.;
ус - змінні витрати на одиницю продукції, грн./т, грн./шт., ін. Роль маржі полягає у відшкодуванні (компенсації) постійних витрат та генерації прибутку, тобто:
СМа = РС + N1, (10.17)
де СМа - маржа на весь обсяг реалізації, грн.;
¥С - постійні витрати на весь обсяг реалізації, грн.; N1 - прибуток на весь обсяг реалізації, грн.;
або
СМа = Ц*0 - УС = РП- УС, (10.18)
де 0 - обсяг проданої металопродукції в натуральних вимірниках, т, шт., ін.;
УС - змінні витрати на весь обсяг реалізації, грн.;
РП - дохід від реалізації металопродукції, грн.
Таким чином, відмінність даного виду аналізу полягає в тому, що для визначення прибутку (збитку) непрямі витрати без їхнього розподілу відносяться на зменшення маржі, тобто (з формули 10.17):
N1 = СМа - РС. (10.19)
Вказана вище мета маржинального аналізу досягається рішенням окремих аналітичних задач.
Задачі маржинального аналізу витрат на виробництво зводяться до наступного.
1. Щодобове або щоденне визначення для основних видів металопродукції й по підприємству в цілому:
- "точки беззбитковості" (або порога рентабельності);
- зони прибутків і збитків.
Ця задача необхідна для забезпечення виживання підприємства в кризових умовах (при переході на вільні ціни).
2. Визначення впливу внутрішніх і зовнішніх факторів на зміну результатів виробничої діяльності підприємства.
Показники-фактори, які впливають на зміну результату (тобто прибутку або збитків):
- ціна реалізації (Ц, грн./т, грн./шт. ін.);
- кількість проданої металопродукції (д, т, шт. ін.);
- змінні витрати: на весь обсяг (УС, грн.), на одиницю продукції (ус, грн./т, грн./шт. ін.);
- постійні витрати: на весь обсяг (ЕС, грн.), на одиницю продукції (/с, грн./т, грн./шт. ін.).
Таким чином, використання порогу рентабельності дозволяє переглянути політику та стратегію підприємства залежно від різних внутрішніх і зовнішніх факторів й визначити вплив цих факторів на зміну результату.
Для практичного застосування аналізу "усіченої" собівартості продукції необхідно:
1. Визначати загальні витрати виробництва та обігу, поділяти їх на змінні та постійні витрати.
2. Визначати змінні витрати за виробами на 1 гривню ринкових цін.
3. Визначати постійні витрати на конкретну продукцію, на їхні групи, на 1 гривню ринкових цін, по їхній питомій вазі в цілому по підприємству.
4. Визначати маржу в цілому по підприємству, по кожному виробу і по їхніх групах.
Переваги аналізу "усіченої" собівартості продукції: простота практичного застосування; можливість визначення оптимальних управлінських рішень у кризових умовах, визначення "мертвої точки" (або точки беззбитковості) дозволяє ухвалювати рішення про економічну політику підприємства оперативно (щодня, щонеділі, щомісячно, відразу після продажу партії металопродукції).
Недоліки аналізу "усіченої" собівартості продукції: превалювання кількісної оцінки; потрібні зміни в існуючій системі обліку та в розподілі непрямих витрат; використовувати цей метод доцільно тільки в умовах автоматизації облікових і аналітичних операцій.
При проведенні аналізу "усіченої" собівартості продукції використовується традиційна система показників, але основним вартісним показником є показник критичного обсягу реалізації продукції (або поріг рентабельності). Підприємство досягає порога рентабельності, коли фінансовий результат від реалізації металопродукції дорівнюватиме нулю. Це означає, що загальна сума маржі (тобто з розрахунку на весь обсяг реалізації (ВЕР)) тільки покриває загальну суму постійних витрат за відповідний період (з формул 10.17, 10.18):
ВЕР = ц*0К - УСК= ЕСК + 0, (10.20)
ВЕР = РПК - УСК = ЕСК + 0, (10.21)
де 0К; РПК - критичний обсяг реалізації металопродукції в натуральному і вартісному виразі відповідно, т, шт. ін.; грн.;
УСК - змінні витрати на весь критичний обсяг реалізації, грн.;
ЕСК - постійні витрати на весь критичний обсяг реалізації, грн.
Методики для розрахунків решти показників наведені нижче.
Особливості методики аналізу "усіченої" собівартості продукції.
1. Розраховується обсяг виробництва металопродукції в натуральному виразі (0К, т, шт.), який необхідний для досягнення порога рентабельності, тобто критичний обсяг реалізації продукції в натурі:
0к = ЕСК : (ц- усг) = ІСК : сма, (10.22)
а також в грошових вимірниках:
РПК = ц o 0К, (10.23)
де РПК - вартість обсягу виробництва металопродукції в ринкових цінах, грн.
Поріг рентабельності - є інструментом короткострокового прогнозування. Він дозволяє розраховувати наступні економічні показники, які орієнтують процес управління на ухвалення стратегічних рішень (або на корегування раніше прийнятих).
2. Маржа безпеки (£МВ, грн.) - це різниця між фактичним або плановим (РП, грн.) і критичним обсягом реалізації (РПК, грн.). Вона надає кількісну оцінку можливому зменшенню обсягу реалізованої металопродукції до досягнення підприємством нульової рентабельності або межі збитковості:
8МБ = РП - РПК. (10.24)
3. Індекс безпеки (ЇБ, част.од.) дозволяє визначити можливу частку (або відсоток) зниження обсягу реалізації, після якого підприємство потрапляє в зону збитковості:
!Б = РПК: РП. (10.25)
4. Плановий обсяг продаж (або плановий обсяг реалізації д>", т, шт.), якого потрібно досягти, щоб одержати суму дисконтованого прибутку (може, заплановану суму прибутку) в натуральних вимірниках визначається за моделлю:
де РП" - плановий обсяг продаж, грн.
5. Вплив зміни цін і структури реалізації металопродукції:
- на результат (тобто на прибуток або збитки);
- на "мертву точку".
6. Обсяг реалізації, якого потрібно досягти, щоб він відповідав рівню минулого періоду у разі зміни перемінних або постійних витрат.
7. Показники-фактори, які впливають на зміну результату (прибутку або збитків): зміна ціни реалізації; зміна обсягу реалізованої металопродукції; зміна перемінних витрат.
Практичне використання маржинального підходу до аналізу собівартості продукції розглянуте в імітаційній вправі.
Імітаційна вправа № 10.4.
Постановка задачі: виконати аналіз витрат на виробництво маржинальним методом, обгрунтувати висновки. Початкові дані наведені в таблиці 10.6.
Таблиця 10.6
ПОКАЗНИКИ ПОТОЧНОГО ПЕРІОДУ
Найменування показників | План | Факт |
Обсяг реалізації металевих виробів, шт. | 13000 | 12400 |
Середньозважена ціна, грн./ шт. | 7,10 | 7,20 |
Змінні витрати на одиницю металевого виробу, грн./шт. | 3,10 | 3,30 |
Постійні витрати на весь обсяг реалізації, грн. | 8600 | 8650 |
Вирішення задачі:
1. Розрахуємо показники, яких не вистачає: 1.1. Дохід від реалізації металевих виробів:
- план: 7,10 х 13000 = 92300 грн.;
- факт: 7,20 х 12400 = 89280 грн.
1.2. Маржа (різниця між ринковою ціною і перемінною частиною витрат) розраховується за моделлю 10.18 і складає:
- план: 7,10 - 3,10 = 4,00 грн./ шт.;
- факт: 7,20 - 3,30 = 3,90 грн./ шт.
1.3. Постійні витрати на одиницю продукції:
- план: 8600 : 13000 = 0,66 грн./шт.;
- факт: 8650 : 12400 = 0,69 грн./шт.
2. Розрахуємо показники методики аналізу "усіченої" собівартості продукції.
2.1. Кількість металевих виробів, необхідна для досягнення порога рентабельності (або показник критичного обсягу реалізації продукції ()к, шт.) розраховується за моделлю 10.22 і складає:
- план: 8600 : (7,10 - 3,10) = 8600 : 4,00 = 2150 шт.;
- факт: 8650 : (7,20 - 3,30) = 8650 : 3,90 = 2218 шт.
2.2. Критичний обсяг реалізації продукції (РПК, грн.) розраховується за моделлю 10.23 і складає:
- план: 7,10 х 2150 = 15265 грн.;
- факт: 7,20 х 2218 = 15970 грн.
2.3. Маржа безпеки (вступ до зони збитків) розраховується за моделлю 10.24 й дорівнює :
- план: 92300 - 15265 = 77035 грн.;
- факт: 89280 - 15970 = 73310 грн.
2.4. Індекс безпеки (або можливий відсоток зниження обсягу реалізації, після якого підприємство потрапляє у зону збитків) розраховується за моделлю 10.25 і дорівнює:
- план: 77035 : 92300 = 0,83 част.од. або 83% ;
- факт: 73310 : 89280 = 0,82 част.од. або 82%. Результати розрахунків зведемо в аналітичну таблицю 10.7.
Таблиця 10.7
МАРЖИНАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПОКАЗНИКІВ ГРУПИ "ВИТРАТИ - ДОХІД - ПРИБУТОК"
Показники | План | Факт | Відхилення, + | |
абсолютне | відносне, % | |||
1. Обсяг реалізації металевих виробів, шт. | 13000 | 12400 | -600 | -4,6 |
2. Середньозважена ціна, грн./шт. | 7,10 | 7,20 | +0,10 | +1,4 |
3. Дохід (виручка) від реалізації металевих виробів, грн. (п.3=п.1хп.2) | 92300 | 89280 | -3020 | -3,3 |
4. Змінні витрати на одиницю металевого виробу, грн./шт. | 3,10 | 3,30 | +0,20 | +6,5 |
5. Маржа (сума покриття) на одиницю металевого виробу, грн./шт. (п.5=п.2-п.4) | 4,00 | 3,90 | -0,10 | -2,5 |
Закінчення табл. 10.7
Показники | План | Факт | Відхилення, + | |
абсолютне | відносне, % | |||
6. Постійні витрати на весь обсяг реалізації, грн. | 8600 | 8650 | +50 | +0,6 |
7. Постійні витрати на одиницю металевого виробу, грн./шт. (п.7=п.6:п.1) | 0,66 | 0,69 | +0,03 | +4,5 |
8. Поріг рентабельності, шт. (п.8=п.6:п.5) | 2150 | 2218 | +68 | +3,2 |
9. Критичний обсяг реалізації металевих виробів, грн. (п.9=п.2хп.8) | 15265 | 15970 | +705 | +4,6 |
10. Маржа безпеки, грн. (п.10=п.3-п.9) | 77035 | 73310 | -3725 | -4,8 |
11. Індекс безпеки, част.од. (п.11=п.10:п.3) | 0,83 | 0,82 | -0,01 | - |
Висновок: як видно з таблиці 10.7, фактичний індекс безпеки знизився на 0,01 част. од., або на 1%, що викликано збільшенням питомих змінних витрат на 0,2 грн./шт., падінням обсягів реалізації на 600 шт. і зростанням питомих постійних витрат на 0,03 грн./шт., що здебільшого було компенсовано зростанням ціни на 0,1 грн./шт. Для покращання ситуації підприємству першочергово необхідно виявити резерви зниження змінних витрат, оскільки від їхнього рівня залежить і розмір маржі, і величина критичного обсягу реалізації.
Основні терміни та поняття
Поточні витрати; класифікація витрат; невиробничі витрати підприємства; мета управлінського аналізу витрат; завдання аналізу витрат; система показників оцінки витрат; граничний рівень витрат; ліміт матеріальних витрат; собівартість металопродукції; методи аналізу виробничих витрат; калькуляція собівартості металопродукції; кошторис витрат на виробництво; фактори витрат на виробництво; класифікація факторів витрат для їхнього внутрішнього аналізу; класифікація факторів витрат у зовнішньому аналізі. Аналіз структури собівартості продукції; джерела інформації; об'єктивні та суб'єктивні фактори собівартості металопродукції; методи оцінки впливу факторів собівартості металопродукції; маржинальний аналіз; маржа; мета та задачі маржинального аналізу; показники-фактори фінансового результату; постійні та змінні витрати; критичний обсяг продукції (поріг рентабельності); особливості методики маржинального аналізу; маржа безпеки; індекс безпеки.
11.1. Суттєвість фінансового аналізу та його особливості
11.2. Особливості методики зовнішнього фінансового аналізу підприємства
11.2.1. Аналіз фінансових результатів
11.2.2. Аналіз майнового стану підприємства
11.2.3. Аналіз грошових потоків
11.2.4. Аналіз фінансового стану підприємства та його стійкості
11.3. Особливості методики внутрішнього фінансового аналізу підприємства
11.3.1. Аналіз фінансових результатів
11.3.2. Аналіз оборотних активів