Інформаційна політика - Почепцов Г.Г. - Концепція національної інформаційної політики України.

Підсумовуючи розгляд державної інформаційної політики, як приклад розглянемо основні положення Концепції Національної інформаційної політики України (проект, запропонований Державним комітетом телебачення і радіомовлення України, 2002 p.), Концепцію розвитку державної інформаційної інфраструктури України (проект, розроблений Державним комітетом зв'язку та інформатизації України, 2002 р.) і Концепцію державної інформаційної політики Росії. Насамперед слід зазначити, що вказані концепції не єдині у своєму роді. Є ще декілька варіантів подібних концепцій як в Україні, так і в Росії, і жодна з них ще не затверджена законодавчо. Проте, в них можна простежити спільні риси і спільні наголоси на важливих проблемах сучасної інформаційної політики.

Концепція національної інформаційної політики України.

Концепція національної інформаційної політики України була розроблена у 2002 році Державним комітетом телебачення і радіомовлення України (на той час – Державний комітет інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України) згідно з Указом Президента "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 31 жовтня 2001 року "Про заходи щодо вдосконалення державної інформаційної політики та забезпечення інформаційної безпеки України" від 6 грудня 2001 року. Метою Концепції є створення правових, економічних і організаційних умов для формування в Україні розвинутого інформаційного суспільства. Принципи національної інформаційної політики не поширюються на інформаційні відносини, що виникають у процесі побутового спілкування, літературної, мистецької, наукової та іншої творчої діяльності, на інформацію, що є продуктом художньої творчості.

В Концепції визначаються основні напрями національної інформаційної політики:

· забезпечення реалізації конституційних прав громадян на свободу слова та інформаційної діяльності;

· створення розвиненої інформаційної інфраструктури та новітніх засобів зв'язку для збирання, зберігання, використання та поширення інформації;

· збереження вітчизняної інформаційної продукції, культурних і духовних цінностей України, їх ідентифікація у світовому інформаційному просторі;

· забезпечення державної підтримки розвитку і безперешкодної діяльності засобів масової інформації та соціального і правового захисту журналістів, інших творчих працівників, які провадять інформаційну діяльність;

· створення умов для формування в Україні розвинутого інформаційного суспільства, посилення ролі масової інформації у розвитку українського суспільства;

· збереження, розвиток та ефективне використання об'єктів національного інформаційного простору, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки України;

· створення умов для розвитку та захисту об'єктів національного інформаційного простору всіх форм власності;

· сприяння конкуренції, недопущення монополізації ринку інформаційних послуг, у тому числі рекламних;

· сприяння розвитку національних інформаційних ресурсів, поліпшення умов для підприємницької діяльності в інформаційній сфері;

· створення умов для своєчасного, якісного й ефективного інформаційного забезпечення фізичних та юридичних осіб, органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

· забезпечення всебічної підтримки і захисту вітчизняного виробника інформаційного продукту, сприяння розробленню і впровадженню новітніх інформаційних технологій;

· дотримання принципів Європейської Конвенції про захист прав людини та основних свобод, міжнародних договорів про співробітництво в інформаційній сфері, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України;

· інтеграція України в міжнародний інформаційний простір, сприяння створенню конкурентоспроможної інформаційної продукції;

· послідовне здійснення заходів, спрямованих на підготовку кадрів в інформаційній сфері.

У Концепції зазначається, що державна політика у сфері засобів масової інформації має бути спрямована на:

· удосконалення нормативно-правових актів з питань діяльності засобів масової інформації, у тому числі користування каналами мовлення, ретрансляції програм, використання частотного діапазону, стандартів діяльності телерадіокомпаній, збалансування інтересів вітчизняних телерадіокомпаній усіх форм власності, забезпечення прозорої процедури ліцензування їх діяльності;

· унормування діяльності та розповсюдження продукції зарубіжних засобів масової інформації на території України;

· дотримання норм щодо заборони цензури, у тому числі з боку засновників засобів масової інформації;

· захист журналістів та інших працівників засобів масової інформації від дій, які перешкоджають виконанню ними службових обов'язків, а також громадян, підприємств, установ і організацій від зловживань працівників засобів масової інформації;

· забезпечення прозорості у діяльності засобів масової інформації, законності збирання, зберігання, використання та поширення інформації, запобігання зловживанню правом на свободу діяльності засобів масової інформації;

· пріоритетність підтримки вітчизняного виробника інформаційного продукту в цілому і впровадження системи заходів, спрямованих на розвиток україномовних засобів масової інформації;

· запровадження механізму підтримки засобів масової інформації за системою грантів;

· сприяння розвитку маркетингових стратегій у діяльності засобів масової інформації з метою підвищення якості і конкурентоспроможності вітчизняної інформаційної продукції на внутрішньому і зовнішньому ринку;

· недопущення рекламної діяльності, спроможної завдавати шкоди споживачам, створення сприятливих умов для рекламування у засобах масової інформації вітчизняної продукції;

· проведення цінової політики, яка забезпечує доступність до засобів масової інформації слабозахищених верств населення, людей з обмеженими фізичними можливостями, жителів віддалених і важкодоступних районів;

· створення сприятливих умов для залучення інвестицій, кредитів на придбання новітніх технологій та обладнання для підприємств, установ і організацій інформаційної сфери;

· залучення коштів населення шляхом випуску облігацій, цінних паперів до інвестування перспективних проектів у сфері засобів масової інформації;

· утворення аналітичних служб для моніторингу процесів і тенденцій в діяльності вітчизняних і зарубіжних засобів масової інформації;

· створення розгалуженої мережі кореспондентських пунктів державних засобів масової інформації за кордоном;

· забезпечення вільного доступу громадян до світових інформаційних ресурсів;

· здійснення заходів, пов'язаних з матеріально-технічним, технологічним і кадровим забезпеченням розвитку місцевих засобів масової інформації;

· розвиток електронних аналогів друкованих засобів масової інформації;

· сприяння створенню єдиної комп'ютерної мережі для розповсюдження матеріалів вітчизняних інформаційних агентств;

· захист авторських прав на інтелектуальну власність, що використовується в засобах масової інформації;

· захист прав споживачів телерадіоінформаційної продукції шляхом сертифікації обладнання і послуг, контролю за їх якістю;

· створення інтегрованої системи збирання, зберігання, використання та поширення інформації;

· удосконалення засобів поширення інформації на базі новітніх технологій, зокрема впровадження волоконно-оптичних і супутникових каналів зв'язку;

· створення сучасних магістральних каналів передачі даних з метою використання їх для розвитку індустрії мультимедійних послуг;

· активне використання засобів масової інформації для обговорення соціально значущих проблем і проектів з метою підготовки населення до сприйняття нових явищ суспільного життя;

· посилення ролі засобів масової інформації в утвердженні позитивного іміджу України на міжнародному рівні.

У Концепції окремими розділами подаються:

– державна політика щодо засобів масової інформації;

– державна політика щодо впровадження новітніх інформаційних технологій і розвитку телерадіоінформаційної структури;

– державна політика у видавничій справі;

– державна політика в музейній справі;

– державна політика в архівній та бібліотечній справах;

– державна політика в кінематографії;

– державна політика щодо рекламної та виставково-ярмаркової діяльності;

– державна політика щодо інформаційної діяльності науково-просвітницьких громадських організацій;

– державна політика щодо етнокультури;

– державна політика щодо інформаційної безпеки.

На нашу думку, деякі з зазначених напрямів Концепції потребують свого подальшого доопрацювання.

Концепція розвитку державної інформаційної інфраструктури.
Концепція державної інформаційної політики Росії.
Література
Розділ 5. ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СФЕРИ ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН
5.1. Правове середовище діяльності засобів масової інформації
5.2. Доступ до інформації (документів) та його структурні аспекти
5.3. Регулювання концентрації засобів масової інформації
Велика Британія
Франція
5.4. Законодавство про дифамацію
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru