Національна безпека України - Ліпкан В.А. - 6. Пріоритетні напрями забезпечення геополітичної безпеки

Відповідно до ст. 8 Закону України "Про основи національної безпеки України" до основних напрямів державної політики національної безпеки у зовнішньополітичній та внутрішньополітичній сферах належать:

у зовнішньополітичній сфері:

• створення сприятливих зовнішньополітичних умов для прогресиввого економічного і соціального розвитку України;

• запобігання втручанню у внутрішні справи України та відвернення посягань на її державний суверенітет і територіальну цілісність з боку інших держав;

• забезпечення повноправної участі України в загальноєвропейській та регіональних системах колективної безпеки, набуття членства у Європейському Союзі та Організації Північноатлантичного договору при збереженні добросусідських відносин і стратегічного партнерства з Російською Федерацією, іншими країнами Співдружності Незалежних Держав, а також з іншими державами світу;

• сприяння усуненню конфліктів, насамперед у регіонах, що межують з Україною;

• участь у міжнародній миротворчій діяльності піл егідою (Х)Н. ОБСЄ, інших міжнародних організацій у сфері безпеки;

• участь у заходах щодо боротьби з міжнародними організованими злочинними угрупуваннями та міжнародним тероризмом, протидія поширенню ядерної та іншої зброї масового ураження і за* собі в її доставки;

• адаптація законодавства України до законодавства Європейського Союзу;

у внутрішньополітичній сфері:

• забезпечення неухильного дотримання конституційних прав і свобод людини і громадянина, захист конституційного устрою, вдосконалення системи політичної влади з метою зміцнення демократії, духовних і моральних підвалив суспільства;

• підвищення ефективності функціонування політичних інститутів влади;

• створення дійових, у тому числі судових механізмів захисту конституційних прав людини и основних свобод;

• забезпечення політичної стабільності, громадянського миру та взаєморозуміння в суспільстві, запобігання проявів екстремізму;

• забезпечення прозорості в діяльності державних органів, прийнятті управлінських рішень, інформованості населений, зміцнення на цій основі його довіри до владних інститутів;

• створення повноцінного, ефективно діючого місцевого і регіонального самоврядування;

• формування і вдосконалення політико-право них, соціально економічних та духовно-культурних засад етнонаціональної стабільності, відпрацювання ефективних механізмів узгоджений інтересів етнічних спільнот та розв'язання міжнаціональних суперечностей;

• забезпечення міжконфесійної стабільності та запобігання конфліктним загостренням на релігійній основі, недопущення протистояння різних церков, у тому числі щодо) щодо сфер впливу на території України;

Окрім згаданих напрямів забезпечений національної безпеки, у даному контексті доцільно розглядати і пріоритетні напрями завдання Міністерства закордонних спінів України, як основного суб'єкта забезпечення національної безпеки у геополітичний сфері.

До основних завдань МЗС, котрі розкривають зміст пріоритет них напрямів, належать:

• формування нового іміджу України у світі, активної зовнішньої гуманітарної політики;

• посилення уваги до забезпечення безпеки українців за кордоном;

• впровадження вжиття механізмів гармонійного співіснування як національних інтересів особи, суспільства і держави, так і українських національних інтересів з інтересами європейського співтовариства;

• організація припливу іноземних інвестицій, реалізація крупних економічних проектів, що позитивно впливають на реалізацію національних економічних інтересів України;

• забезпечення безпеки особи через здійснення управління як внутрішніми, так і зовнішніми загрозами;

• закріплення загальнолюдських цінностей демократії, прав людини, верховенства права, свободи ЗМІ у власній країні;

• оновлення МЗС з метою оптимізації його діяльності відповідно до кращих європейських зразків в галузі безпеки;

• осмислене реформування мережі дипломатичних установ, з метою найефективнішого забезпечення безпеки громадян України за кордоном;

• реформування системи управління геополітичною безпекою через механізм покращання механізму зворотного зв'язку з українською дипломатією, яка знатиме реальні потреби суспільства і заохочуватиме міжрегіональні ділові і людські контакти з іноземними партнерами в галузі безпеки;

• організація функціонування Громадської Ради при МЗС з метою ефективного використання корисних ініціатив в галузі реалізації політики національної безпеки;

• організація встановлення безперешкодного контакту зі своїм посольством чи консульством з метою вчасно отримання належного захисту, підтримки і допомоги;

• забезпечення внутрішньої безпеки МЗС через притягнення до відповідальності тих працівників дипломатичної служби, хто дискредитує себе хабарництвом, некомпетентністю і нешанобливим ставленням до співвітчизників;

• допомога в реалізації інтересів українським трудящим-мігрантам через створення оперативних центрів надання допомоги;

• удосконалення системи відбору на дипломатичну службу;

• проведення політики національної безпеки, котра є відлунням потреб, інтересів і цінностей українського громадянина;

• зміна за кордоном образу українців;

• лібералізація для українців режиму перетину кордонів;

• забезпечення внутрішньої безпеки через створення Спільного реадмісійного простору ЄС—Україна—РФ. Це означає укладання угод про прийом-передачу незаконних мігрантів, що має ефективно протидіяти нелегальній міграції в Україну й безпековим загрозам, стати важливим фактором регіональної стабільності;

• входження України до безпекового простору Європи через приєднання України до Європейської Угоди про молодіжну картку, Угоди про Центр європейських мов та до Болонського процесу. Активний молодіжний обмін — шлях до входження України до європейського освітнього, наукового простору і безпекового простору;

• максимальне спрощення процедур прикордонного контролю для подорожуючих і перевізників;

• завершення процесів правового оформлення державного кордону по всьому його периметру;

• широке залучення міжнародної фінансової і технічної допомоги для розбудови відповідної прикордонної інфраструктури;

• впровадження демократичних цінностей і стандартів при реалізації політики національної безпеки;

• активна політико-дипломатична робота, спрямована на забезпечення досягнення конкретних, поетапних результатів у переговорному процесі з ЄС. Поточними індикаторами поступу цієї роботи має стати втілення таких цілей, як набуття Україною статусу держави з ринковою економікою, завершення переговорів про вступ України до СОТ і початок роботи над створенням зони вільної торгівлі між Україною і ЄС;

• встановлення якісно нових, динамічних і взаємовигідних відносин з Брюсселем, Лондоном, Парижем, Берліном, Римом і всіма європейськими столицями, зацікавленими у зміцненні загальноєвропейського безпекового простору;

• залучення експертної і фінансової допомоги з боку ЄС задля впровадження європейських стандартів в українське законодавство;

• політико-дипломатичне забезпечення співпраці України і ЄС у безпековій сфері, включно з миротворчою активністю і врегулюванням досі неврегульованпх конфліктів в нашому регіоні;

• системна робота як на політичному рівні, так і на рівні безпеки з розвитку тісного співробітництва держави з Північноатлантичним Альянсом;

• сприяння приходу іноземного капіталу в Україну;

• системна підтримка розвитку та зміцненню національного виробничого потенціалу шляхом забезпечення позитивного іміджу та інвестиційної привабливості України;

• організація спеціалізованих міжнародних конференцій з питань реалізації політики європейської безпеки;

• просування вітчизняних ноу-хау і послуг на нові ринки збуту, насамперед у сферах авіа- та суднобудування, космічних досліджень, інформатики;

• диверсифікація шляхів і джерел надходження енергоносіїв в Україну;

• подолання нинішньої відірваності української інтелектуальної та творчої еліти від основних мереж і каналів міжнародного спілкування, сучасних цивілізацій них процесів;

• сприяння для участі представників освіти, науки, культури, ЗМІ України в міжнародних неурядових організаціях;

• сприяння створенню організаційних засад та залочаткуванню діяльності інформаційно-культурних центрів України;

• організація участі українських громадян у міжнародних роках і всесвітніх кампаніях, проголошуваних міжнародними організаціями;

• сприяння створенню Фонду підтримки діяльності Національної комісії у справах ЮНЕСКО, а також внесенню до програми ЮНЕСКО українських проектів "Трипільська цивілізація" і "Створення Міжнародного дитячого центру "Артек";

• пропаганда за кордоном кращих надбань культурної спадщини України;

• допомога у пошуку нових форм зовнішньої підтримки у відновленні в Україні центрів культури світового значення, визначних пам'яток архітектури та історичних місць;

• організація роботи з повернення українських культурних цінностей, насамперед тих, які становлять виняткову державну і історичну вартість для України;

• організація роботи із систематизації і пошуку за кордоном українських архівів, музейних збірок і мистецьких творів. Українська держава має знати і належно дбати про збереження у світі усіх свідчень присутності української культури;

- захист національних потреб і прав кожного, хто вважає себе приналежним до української спільноти;

• посилення культурного виміру зовнішньої політики України, інформації про сучасну Україну та її духовні багатства.

До основних принципів реалізації сучасної політики національної безпеки в геополітичній сфері належать:

• неподільність безпеки — абсолютна безпека однієї держави породжує абсолютну небезпеку для інших;

• справедливість — безпека є мірилом справедливості, право на безпеку мають усі;

• внутрішня особиста гармонія — внутрішньо збалансована держава може чітко формувати власні національні інтереси;

• поліпшення життя кожного громадянина — заможна країна, впевнена та прогнозована зовнішня політика;

• особиста безпека — пріоритет зовнішньої політики ґрунтується на пріоритеті забезпечення безпеки кожного українського громадянина;

• дуалізм прямих та зворотних зв'язків — ефективне функціонування системи управління національною безпекою;

• доступність консульськоправових послуг — консульсько-правові послуги мають бути доступними для кожного громадянина України;

• інтелігентність та висока кваліфікація працівників зовнішньополітичного відомства, котрі здійснюють діяльність по забезпечення геополітичної безпеки України — високий фаховий професіоналізм запорука успішної політики національної безпеки в геополітичній сфері;

• тісний зв'язок національної зовнішньої політики з життям, потребами і цінностями українського громадянина — зовнішня політика є відлунням потреб і цінностей конкретного українського громадянина;

• дуалізм українських і європейських цінностей — Україна є органічною складовою Європи, відтак Українські цінності — це європейські цінності, європейські цінності — це українські цінності;

• кордони України: прозорі для людей і бізнесу, закриті для злочинців;

• правове закріплення міжнародним правом кордонів України — невід'ємний елемент національної безпеки України — Україна вважає право єдиним джерелом регулювання суспільних відносин у сфері зовнішньої політики, відтак усі питання стосовно зовнішньої безпеки мають бути закріплені правом, у тому числі і питання кордонів України;

• європейська та євроатлантична інтеграція — основа зовнішньополітичного курсу України — Україна є складовим елементом системи загальноєвропейської безпеки, відтак її зовнішньополітичний безпековий курс є реалізацією національних інтересів щодо її безпеки шляхом євроатлантичної євроінтеграції;

• безумовне дипломатичне сприяння втіленню з ЄС спільних економічних проектів — сильна економіка — сильна держава, сильна держава — активна зовнішня політика, одним з вимірів якої є активна економічна політика;

- європейські стандарти безпеки — європейській країні — європейські стандарти безпеки, котрі полягають у пріоритеті забезпечення безпеки особи;

■ активна зовнішньоекономічна діяльність;

• диверсифікація шляхів забезпечення геополітичноі безпеки — безпека, становлячи собою системний феномен, маю забезпечуватись різними засобами;

• Україна — центр європейської цивілізації — май лее усі світові цивілізації, за виключенням конфуціанської та буддистсько-тихо-океанської представлені на території України, відтак Україна є світоглядним джерелом для майже усіх світових цивілізацій і є центром європейської цивілізації, яку репрезентують західно-християнська і східно-православна цивілізації;

• повага до нас починається із поваги до самих себе — самоповага кожного українця до себе, один до одного є запорукою поваги до нас як до державотворчої нації.

Висновки
Список рекомендованої літератури
Розділ 6. ЕКОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА УКРАЇНИ
Вступ
1. Поняття і зміст екологічної безпеки
1.1. Понятійно-категоріальний апарат екологічної безпеки
1.2. Екологічні закони та головні принципи екологічної безпеки
1.3. Основні риси та критерії екологічної безпеки Екологічній безпеці властиві певні риси.
2. Поняття та види загроз національній безпеці в екологічній сфері
3. Система екологічної безпеки
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru