Враховуючи зростаюче значення в сучасному політичному житті національного фактора, процесів самоідентифікації народів, що бурхливо розвиваються, політична етика одним з основних об'єктів уваги вважає вивчення регіонально-національних субкультур.
Проблеми національної самовизначеності, етики і культури національних відносин в сучасних умовах перебувають в центрі уваги політика. Нагальним є з'ясування тих глибинних основ політики та моралі, що визначають самобутність українського народу, завдяки цьому орієнтують політиків в їх діяльності відродження України, створення незалежної суверенної держави. Особливого значення набуває вивчення політичних і соціально-етичних поглядів видатних представників української суспільно-політичної думки: Івана Франка, Михайла Грушевського, Михайла Драгоманова, Володимира Винниченка, Дмитра Чижевсь-кого, В'ячеслава Липинського та ще багатьох, життя їх творчості в сучасних умовах. У 1918 році, в період бурхливих політичних подій, "на порозі нової України" Михайло Грушевський зауважував, що та стадія українського життя, в яку увійшли, вимагає високого морального настрою, спартанського почуття обов' язку, певного аскетизму і навіть героїзму від українських громадян. Звертає увагу й на те, що, на думку Михайла Грушевського, українська держава має стати "трудовою", соціально орієнтованою. Українська демократія повинна пройнятися почуттям державності - патріотизму і пієтизму для своєї трудової держави, зробити її центром, все будувати на державному фундаменті, а від держави, в свою чергу, вимагати задоволення своїх потреб і виконання своїх бажань соціалізувати державу та водночас оде-ржавлювати соціальне життя в широкому значенні.
Головною політичною та моральною цінністю суспільства, підкреслював Михайло Грушевський, виступає свобода, держава повинна "стати палдіумом демократичних свобод", покликана стверджувати й захищати цінності: співробітництво, єдність, колективізм (громада), людську солідарність. Серед українських політичних діячів особливою популярністю користувалася ідея поєднання демократичних основ зі свободою громадян, превалювала орієнтація на досягнення суспільної згоди. Про це, зокрема, пише Михайло Драгоманов у праці "Старі хартії вільності. Історичні нариси". В історичних і філософських працях Дмитро Чижевський, говорячи про особливості устрою суспільно-політичного життя в Україні, особливо підкреслює, що в його основі повинні знаходитися такі етичні та соціальні цінності: мир, гармонія, згода, право людини (індивідуума) на "власний індивідуальний етичний шлях".
Винятковий інтерес становлять і судження видатних представників української політичної думки про зовнішньополітичні завдання України, її політику у ставленні до інших націй та народів. І тут на перше місце висувалася проблема свободи, добровільного співробітництва, взаємоповаги. Типове зауваження Михайла Грушевського: повнота "національного життя, якого домагаємось для українського народу", - ані в якій мірі не означає обмеження прав всіх етносів, які живуть в Україні, на "вільний розвиток своєї культурної та національної стихії".
Окремою особливістю політичної етики є її орієнтація на вчасне виявлення конфліктних ситуацій, з 'ясування політичних і моральних мотивів дії конфронтуючих сторін, спроможності, бажання, готовності йти на угоду, керуючись правилом: з будь-якого конфлікту виходити "з гідністю". Сучасна політична етика - це наука та мистецтво вирішення конфліктних суперечностей, досягнення суспільної згоди за рахунок використання прийомів і засобів компромісного порядку. В суспільній свідомості спостерігаються істотні посування в розумінні компромісу. Розповсюдження в нещодавніх минулих оцінках компромісу як данини безпринципності змінюється визнанням значимості компромісу як ефективної форми досягнення згоди конфронтуючими сторонами. Вимогою політичної етики виступає обов' язкове врахування того, що будь-яка форма компромісу не може забезпечити повної згоди сторін, створити оптимістичну ситуацію, що характеризується відомою формулою Вільфредо Парето: "Ніхто не програє, але хтось ще й виграє". Але вона може забезпечити "згоду незгодних", дати суспільству можливість пошуку нових шляхів вирішення конфліктних ситуацій.
Теоретичний і практичний інструментальний арсенал політичної етики поповнився новою системою розв' язання конфліктних ситуацій - етикою ненасильницьких дій. На думку американського вченого Девіда Шарпа, автора книги "Політика ненасильницьких дій", науці відомі 198 засобів ненасильницького розв' язування політичних проблем - засоби ненасильницького протесту та переконання, засоби відмови від соціального, економічного та політичного співробітництва, засоби ненасильницького втручання. Сучасний політик зобов' язаний володіти прийомами "політичних технологій".
Політична етика не вирішує проблему зла як таку. Сучасний політик не може ігнорувати тієї обставини, що відступ на користь одного, як правило, пов' язаний із втратами для іншого. Парадоксальність ситуації діалектики добра і зла політолог Олександр Де-нисов пояснює тим, що "політик діє морально, якщо добро від його вчинків перевищує зло. А взагалі не творити зла просто не можна, потрібно жертвувати одними частинами добра заради інших".
Сучасна політологічна думка, відбиваючи об' єктивний "новий порядок речей в суспільстві", що змінюється, перетворення кризових факторів у постійні супутники суспільства, легалізацію конфліктів як необхідного елемента соціальної динаміки, значне звуження сфери дії державного впливу, пропонує нетрадиційне тлумачення традиційних проблем політичної доцільності та морального зла, розглядаючи явища, які раніше оцінювалися як "несправедливі", аномальні, що відхиляються у вигляді "нових реальностей", вимагають для свого пояснення інших понятійних схем. Однак і ця обставина не знімає проблеми співвідношення політики та моралі, займає помітне місце в популярних політичних концепціях: держава політичного реалізму, легітимна держава, справедлива держава та ін. Якщо теоретики держави політичного "реалізму" наполягають на тому, що влада регулює діяльність винятково "логікою панування", тому не визнає жодних етичних обмежень, хоча із міркувань політичної стратегії не відмовляє у визнанні тих моральних норм, що міцно укорінились в суспільній свідомості, концепція ж "легітимної держави", навпаки, ґрунтується на визнанні вирішальної ролі моральних нормативів у політичній діяльності. На думку італійського політолога Христофора Карраседо, відокремлювальною парадигмою "легітимної держави" виступає прагнення до оптимального поєднання державної влади з індивідуальною та громадянською свободою. В праці "Парадигма легітимної держави" Христофор Карраседо підкреслює, що держава виступає охоронцем суспільного інтересу, гарантом прав людини. Легітимна держава допускає демократичний порядок, вимагає обов' язкової участі громадян у формуванні суспільної думки та в прийнятті відповідальних політичних рішень.
Ще категоричнішою є позиція концепції "справедливої держави, яка встановлює абсолютні етичні кордони", які мають "космо-онтологічну природу", що передує політичному життю. Однією із загальновизнаних політичних та етичних істин є визнання неминучості і невпевненості зла в житті людей. Найдосконаліша "легітимна держава", найрозвиненіша система "демократії" неспроможна ліквідувати, скасувати причини, що породжують страждання людей. Відомий американський філософ і футуролог Олвін Тофф-лер в книзі "Зрушення влади. Знання, багатство та насильство на порозі XXI сторіччя", зокрема, зауважує, що політики, виробляючи свої рішення та спираючись винятково на "факти", нерідко глибоко помиляються. Адже самі факти, насамперед, влучають у політиків, минають "лабіринт, що вносить спотворення, як у кривих дзеркалах". Будь-які політичні рішення, навіть ті з них, що претендують на всезагальність, справді "приватні". Забезпечення інтересів однієї частини суспільства водночас означає певні втрати для іншої. Це зауваження, звичайно ж, не стосується мети політики, що переслідує такі загальнолюдські завдання, як забезпечення миру, безпека народів, збереження природи. Хоча і тут повного збігу інтересів абсолютно всіх не спостерігається. Але в такому випадку йдеться про такі конкретні види політики, як соціальна, економічна, податкова, фінансова тощо. Чесний політик зобов' язаний завжди та скрізь називати речі своїми іменами, визнавати в будь-яких обставинах, що зло є зло і не що інше. Помічено: чесність - ознака сили політики, лицемірство - ознака її слабкості. Але треба зробити все можливе, щоб мінімізувати зло вже в сучасному, намагатися компенсувати втрати постраждалих сторін.
Політична етика - відкрита система, що орієнтується на врахування нових ситуацій, розташування та зміни співвідношення взаємодіючих соціальних сил. Їй притаманна теоретична і операціоніст-ська гнучкість, спроможність до інновацій, творчих відновлень власних норм. Але незмінною, інваріантною залишається головна її мета - свобода, демократія, незалежність, суверенність, благополуччя людей. Будучи ціннісним орієнтиром демократії, свобода виступає разом з тим і умовою реалізації політикою її морального потенціалу. Тут, як в інших аспектах політики та моралі, чітко простежується діалектика взаємообумовленості мети та засобів їх досягнення. Знання багатогранної проблеми відношення політики і моралі, засвоєння і освоєння знань - неодмінна умова формування сучасної політичної культури суспільства, без якої суспільство не спроможне перейти в якісно новий демократичний соціально-ефективний, гуманістичний режим дальшого існування та розвитку. В суперечності моралі й політики величезну роль відіграє внутрішнє протиборство моральних уявлень політичних суб' єктів про добро, справедливість, моральний обов' язок. Політика ж, взаємодіючи з різноманітними сферами суспільного життя, набуває рис і властивостей, що гарантують її існування та розвиток в історично зримому майбутньому.
1. Природа і суть сучасних політичних концепцій
Суть поняття ідеологія
Функції політичних ідеологій
2. Основні ідеологічні течії сучасності
Традиціоналізм
Консерватизм
Сучасний лібералізм
Соціалізм
Марксизм