Для забезпечення безперервного вдосконалення діяльності необхідні адекватні підходи до обліку. Такими підходами є:
- калькулювання життєвого циклу;
- цільове калькулювання;
- калькулювання для безперервного вдосконалення.
Калькулювання життєвого циклу виробу - вимірювання й накопичення всіх фактичних витрат, пов'язаних із певним виробом упродовж його життєвого циклу.
Калькулювання життєвого циклу означає динамічний погляд на витрати, що змінюються мірою переходу виробу з однієї стадії життєвого циклу до іншої. Зрештою калькулювання собівартості вже не є лише функцією бухгалтерії, яка визначає виробничу собівартість продукції. За умов калькулювання життєвого циклу однакову міру відповідальності мають інші функціональні підрозділи підприємства, зокрема відділи маркетингу, збуту, постачання, конструювання тощо.
Калькулювання життєвого циклу дає змогу складати звітність щодо життєвого циклу виробу й здійснювати його стратегічний аналіз.
26.3.1. Цільове калькулювання
Цільове калькулювання - це стратегія, за якою компанія спершу визначає прийнятну ціну нового виробу та його граничну собівартість, а вже потім проектує сам виріб, реалізація якого забезпечить досягнення певної мети. Цей підхід застосовують японські компанії, а в останні роки йому приділяють дедалі більшу увагу у США та Західній Європі.
Метод цільового калькулювання передбачає обчислення витрат, виходячи з попередньо встановленої цільової ціни.
Цільова ціна - очікувана ціна продукту (послуги), яку готові сплатити за нього потенційні покупці.
Ця ціна визначається на підставі маркетингових досліджень і відображає рівень, котрий уможливлює компанії досягнення бажаного обсягу продажу та частки ринку.
Після цього шляхом відрахування з цільової ціни частки необхідного прибутку визначають величину максимально припустимої виробничої собівартості. Для досягнення цієї величини в процесі розробки спеціалісти вишукують оптимальну комбінацію елементів майбутнього виробу, що забезпечить бажаний рівень витрат і якості.
Цільова собівартість - обчислена довгострокова собівартість продукції (послуг), яка дає компанії змогу досягти бажаного прибутку в разі реалізації цієї продукції (послуг).
Для досягнення цільової собівартості виріб зазнає постійного функціонально-вартісного аналізу, що проводиться багатопредметною групою.
Важливим етапом цільового калькулювання є конструювання вартості (системне вивчення всіх функцій виробу та факторів витрат з метою зниження витрат і задоволення конкретних потреб споживачів).
Найпоширенішим методом конструювання вартості є функціональний аналіз. Результатом функціонального аналізу можуть бути покращення дизайну виробу, заміна матеріалу, модифікація технологічного процесу тощо.
У процесі конструювання вартості бухгалтер-аналітик допомагає конструкторам і технологам визначити види діяльності, витрати на які потребують зниження, та вплив на витрати різних проектних рішень.
Конструювання вартості ґрунтується на розумінні відмінностей між наявними і запланованими витратами.
26.3.2. Калькулювання для безперервного, вдосконалення
Калькулювання для безперервного вдосконалення - процес зниження витрат протягом виробничої стадії життєвого циклу продукції шляхом безупинного пошуку поліпшень. Ключова ідея такого підходу полягає у тому, що:
- удосконалення є метою й відповідальністю кожного працівника щодня, весь час;
- завдяки невеличким, але безперервним зусиллям кожного можна досягти значного зниження витрат.
Калькулювання для безперервного вдосконалення полягає в тому, що кожен підрозділ підприємства готує по шість планів, котрі в сукупності становлять річний бюджет прибутку, тобто відбувається процес бюджетування прибутку.
Концепція калькулювання для безперервного вдосконалення включає концепцію системи зниження витрат, передбачає постійні вдосконалення у виробництві та досягнення цільового зниження витрат.
26.3.2. Калькулювання для безперервного, вдосконалення
ГЛОСАРІЙ БУХГАЛТЕРСЬКИХ ТЕРМІНІВ
Список використаної літератури