1. Народним засідателям за час виконання ними обов'язків у суді виплачується винагорода в розмірі їх середньомісячного заробітку чи пенсії, але не менше прожиткового мінімуму для працездатної особи. їм відшкодовуються витрати на проїзд і наймання житла, а також виплачуються добові. Зазначені виплати здійснюються територіальними управліннями Державної судової адміністрації України за рахунок коштів Державного бюджету України,
2. За народними засідателями і присяжними на час виконання ними обов'язків у суді за місцем основної роботи зберігаються всі гарантії та пільги, передбачені законом. Час виконання народним засідателем чи присяжним обов'язків у суді зараховується до всіх видів трудового стажу. Звільнення народного засідателя з роботи або переведення на іншу роботу без його згоди під час виконання ним обов'язків у суді не допускається,
3. На народних засідателів поширюються гарантії незалежності і недоторканності суддів, установлені законом, на час виконання ними обов'язків зі здійснення правосуддя. За обґрунтованим клопотанням народного засідателя заходи безпеки щодо нього можуть вживатися і після закінчення виконання цих обов'язків,
У коментованій статті сформульовані загальні положення, згідно з якими народні засідателі при вирішенні всіх питань, пов'язаних з розглядом справи і постановленням судового рішення, мають такі самі права, як і професійні судді. Більш детально права і обов'язки народного засідателя регламентуються кримінально-процесуальним законодавством.
Народні засідателі під час розгляду справи беруть участь у допитах підсудних, потерпілих, свідків та інших осіб, у дослідженні всіх доказів, документів, процесуальних рішень, у тому числі й винесенні вироку. Народні засідателі незалежні від професійного судді, і при прийнятті рішення у справі всі питання вирішуються простою більшістю голосів, при цьому голос професійного судді не має ніяких переваг перед голосом народного засідателя. Народний засідатель, як і професійний суддя, при прийнятті рішення у справі не має права утримуватися від голосування, він вправі викласти свою окрему думку.
На час виконання народними засідателями своїх обов'язків на них поширюються гарантії незалежності і недоторканності професійних суддів: при здійсненні правосуддя вони незалежні від будь-якого впливу, нікому не підзвітні і підкоряються лише закону; їм забезпечується свобода неупередженого вирішення судових справ відповідно до їх внутрішнього переконання, що ґрунтується на вимогах закону. Втручання будь-якого у здійснення правосуддя, вплив на суд або суддів у будь-який спосіб, неповага до суду чи суддів, збирання, зберігання, використання і поширення інформації усно, письмово або в інший спосіб з метою завдати шкоди їх авторитету чи вплинути на неупередженість суду забороняється і тягне передбачену законом відповідальність.
У справі, для розгляду якої необхідний значний час, може бути викликаний запасний народний засідатель, який перебуває в залі судового засідання з початку розгляду справи і в разі вибуття народного засідателя замінює його. На час, коли запасний народний засідатель бере участь у розгляді справи, на нього також поширюються гарантії незалежності і недоторканності професійних суддів.
Народні засідателі, які беруть безпосередню участь у розгляді судових справ, підлягають захисту відповідно до Закону України "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів".
Участь народних засідателів у здійсненні судової влади є їхнім громадянським обов'язком. Причому у правовому становищі народних засідателів поєднуються два начала: за способом їх обрання - вони виступають як представники громадськості, а за характером здійснюваної ними діяльності у суді - представниками держави, від імені якої вони діють. Тому діяльності народних засідателів у суді властива низка особливостей, характерних також для професійних суддів. Процесуальне законодавство під суддею безпосередньо розуміє й народного засідателя. Наприклад, при розгляді у суді кримінальної справи народний засідатель має рівні з професійним суддею права при здійсненні правосуддя (ст. 17 КПК), підлягає відводу на тих же підставах, що й суддя (ст. ст. 54-57 КПК), а у разі прийняття завідомо неправосудного вироку - кримінальній відповідальності (ст. 375 КК).
Серед обов'язків народних засідателів можна виокремити наступні:
1) повідомити голову суду про обставини, що виключають можливість його внесення до списку народних засідателів;
2) надати необхідну правдиву інформацію про себе і про стосунки з іншими особами, що беруть участь у справі;
3) своєчасно подати заяву про звільнення від виконання обов'язків народного засідателя у конкретній справі;
4) вчасно з'являтися для участі в судовому засіданні;
5) зберігати порядок у судовому засіданні і підкорятися законним розпорядженням головуючого;
6) не відлучатися із залу судового засідання під час розгляду справи;
7) не спілкуватися у справі з особами, що не входять до складу суду, без дозволу головуючого;
8) не збирати відомості у справі поза судовим засіданням.
Неявка без поважних причин у судове засідання народного засідателя вважається неповагою до суду.
Народний засідатель вправі:
1) брати участь у дослідженні всіх доказів, які мають значення для вирішення питань по справі, що розглядається за їх участі;
2) ставити питання підсудному, потерпілому, свідкам, експертам;
3) брати участь в огляді речових доказів, документів, а також під час провадження судом інших процесуальних дій;
4) просити головуючого роз'яснити норми закону, що стосуються справи, не зрозумілі для нього поняття, зміст оголошених у суді документів;
5) робити письмові нотатки під час судового засідання.
За рахунок Державного бюджету України народним засідателям за час виконання ними обов'язків по здійсненню правосуддя виплачується матеріальна винагорода. Це середньомісячний заробіток або пенсія, яку одержує народний засідатель. Якщо ж середньомісячний заробіток чи пенсія менші, ніж посадовий оклад судді того суду, де народний засідатель брав участь у здійсненні правосуддя, матеріальна винагорода виплачується в розмірі посадового окладу судді.
В разі коли народний засідатель приїжджає з іншого міста і на період розгляду справи в суді наймає житло чи для приїзду до суду користується громадським транспортом, йому виплачуються добові і відшкодовуються витрати на наймання житла та на проїзд.
Відповідно до ст. 119 Кодексу законів про працю на час виконання громадянами обов'язків народного засідателя їм гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку. Особи, винні в порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством (ст. 265 КЗпП).
Під час виконання народним засідателем обов'язків у суді керівник підприємства, установи, організації незалежно від форми власності не має права звільнити його з роботи або перевести на іншу роботу без його згоди. Не може бути звільнений з роботи чи переведений на іншу роботу народний засідатель і з мотивів виконання ним обов'язків у суді. Дії керівника підприємства, установи, організації, який допустив звільнення чи переведення на іншу роботу народного засідателя за названих обставин без його згоди, є грубим порушенням законодавства про працю і тягнуть відповідальність, передбачену ст. 41 КУпАП.
Для захисту прав і законних інтересів народних засідателів можуть застосовуватися такі заходи: а) їх особиста охорона, охорона їх житла та майна; б) видача їм зброї, засобів індивідуального захисту і сповіщення про небезпеку; в) встановлення телефону за місцем їх проживання; г) використання технічних засобів контролю і прослуховування їх телефонних та інших переговорів, візуальне спостереження; ґ) їх тимчасове розміщення у місцях, що забезпечують безпеку; д) забезпечення конфіденційності даних про об'єкти захисту; е) переведення їх на іншу роботу, направлення на навчання, заміна документів тощо (ст. 5 Закону України "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів").
Недоторканність народного засідателя під час його участі у розгляді справи поширюється на їх особистість, житло, службове приміщення, транспорт і засоби зв'язку, кореспонденцію, належне їм майно та документи. Народний засідатель не може бути без згоди Верховної Ради України затриманий чи заарештований до винесення обвинувального вироку судом, якщо він визнаний обвинуваченими по справі, в розгляді якої приймав участь у складі суду. Ця кримінальна справа розглядається у першій інстанції апеляційним судом.
Народний засідатель не зобов'язаний давати будь-які пояснення щодо суті розглянутих справ і нікому не підзвітний.
За прояв неповаги до народного засідателя, а також за перешкоджання посадовою особою під будь-яким приводом явці до суду народного засідателя настає адміністративна відповідальність (ст. 185-3, ст. 185-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення).
Кримінальну відповідальність тягне втручання у будь-якій формі в діяльність народного засідателя з метою перешкодити виконанню ними обов'язків або домогтися винесення неправосудного рішення (ст. 376 КК), а також погроза або насильство щодо народного засідателя, умисне знищення або пошкодження його майна, посягання на життя у зв'язку з його діяльністю, пов'язаною із справлянням правосуддя (ст. ст. 377,378,379 КК).
Важливою передумовою справедливого розгляду справи за участі представників народу є належний рівень оплати за виконання обов'язків народних засідателів у суді. Наразі розмір винагороди визначається виходячи з розміру середньомісячного заробітку чи пенсії народного засідателя, але не менш, ніж посадовий оклад судді відповідного суду. У разі коли народний засідатель на момент виконання обов'язків у суді тимчасово не працює, нарахування винагороди провадиться виходячи з розміру посадового окладу судді відповідного суду. Також йому відшкодовуються витрати на проїзд і наймання житла, а також виплачуються добові.
Зазначені виплати здійснюються судом за рахунок коштів, передбачених у Державному бюджеті України.
Кабінет Міністрів України своєю Постановою від 11 жовтня 2002 року №1506 затвердив Порядок виплати винагороди та відшкодування витрат на проїзд і наймання житла, виплати добових народним засідателям і присяжним за час виконання ними обов'язків у суді.
Відповідно до цього порядку:
1.3 метою нарахування та виплати винагороди за час виконання обов'язків у суді: народні засідателі і присяжні, звільнені за основним місцем роботи на час виконання обов'язків у суді, подають до суду довідку про звільнення від роботи та довідку про розмір середньомісячної заробітної плати за останні два місяці, що передують залученню працівника до виконання обов'язків у суді. Середньомісячна заробітна плата обчислюється у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України;
народні засідателі і присяжні за час виконання обов'язків у суді заробітну плату за основним місцем роботи не отримують;
народні засідателі і присяжні, які перебувають на пенсії, подають до суду довідку про розмір пенсії, видану органом Пенсійного фонду за місцем проживання;
народні засідателі і присяжні, які тимчасово не працюють, подають до суду трудову книжку.
2. Розмір винагороди народним засідателям і присяжним за час виконання ними обов'язків у суді обчислюється шляхом множення середньоденного заробітку (пенсії) на кількість днів, протягом яких народний засідатель чи присяжний виконував обов'язки у суді.
Розмір середньоденного заробітку (пенсії) обчислюється шляхом ділення середньомісячної заробітної плати чи пенсії на кількість робочих днів (при нормальній тривалості робочого часу) місяця, в якому проводиться судове засідання.
У разі коли середньомісячна заробітна плата чи пенсія, з якої провадиться нарахування винагороди народним засідателям і присяжним за час виконання ними обов'язків у суді, нижча за розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи, обчислення розміру винагороди провадиться виходячи з розміру посадового окладу судді відповідного суду.
У разі коли народний засідатель чи присяжний на момент виконання обов'язків у суді тимчасово не працює, нарахування винагороди провадиться виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (в розрахунку на день).
3. Виплата винагороди народним засідателям і присяжним за час виконання ними обов'язків у суді здійснюється судом за рахунок коштів державного бюджету згідно з кошторисом відповідного суду.
4. Відшкодування витрат на проїзд і наймання житла, виплата добових народним засідателям і присяжним провадяться у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України для відряджень у межах України.
Розділ IV. Порядок зайняття посади судді суду загальної юрисдикції
Глава 1. Загальні положення
Стаття 64. Вимоги до кандидатів на посаду судді
Стаття 65. Добір кандидатів на посаду судді
Глава 2. Призначення на посаду судді
Стаття 66. Порядок призначення на посаду судді вперше
Стаття 67. Подання кандидатом на посаду судді документів до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України
Стаття 68. Порядок проведення добору кандидатів на посаду судді
Стаття 69. Спеціальна підготовка кандидата на посаду судді